Motywy wyboru kierunku studiów pielęgniarstwo w opinii studentów

Autor

  • Ewa Smoleń Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Instytut Medyczny Autor

Słowa kluczowe:

studenci, pielęgniarstwo, Sanok

Abstrakt

Cel pracy. Określenie wybranych motywów decydujących o wyborze kształcenia studentów na kierunku pielęgniarstwo w PWSZ im. J. Grodka w Sanoku.

Materiał i metody. Badania z zastosowaniem kwestionariusza ankiety, metodą sondażu diagnostycznego przeprowadzono w grupie 96 studentów kierunku pielęgniarstwo.

Wyniki. Motywy jakimi kierowali się studenci przy wyborze studiów były to głównie chęć niesienia pomocy, zainteresowanie naukami medycznymi, możliwość zatrudnienia po studiach. Podjęciu kształcenia w PWSZ w opinii studentów sprzyjały: bliska odległość uczelni od miejsca zamieszkania oraz niskie koszty studiowania. Studia drugiego stopnia zamierzały podjąć najczęściej osoby, które kierowały się chęcią niesienia pomocy wybierając pielęgniarstwo. Niewielki odsetek badanych planował podjąć pracę w zawodzie pielęgniarki za granicą.

Wnioski. Do czynników korelujących z motywami wyboru kierunku studiów oraz planami zawodowymi w badanej grupie zaliczyć można: rok studiów, średnią ocen, wiek oraz wykształcenie i miejsce zamieszkania studentów

Bibliografia

1. Widomska-Czekajska T, Górajek-Jóźwik J. (red.). Przewodnik encyklopedyczny dla pielęgniarek. Warszawa: Wyd. PZWL; 1996.

2. Koźmiński AK, Piotrowski W.( red.). Zarządzanie Teoria i Praktyka, Warszawa: Wyd. PWN; 2006.

3. Encyklopedia PWN. Warszawa: Wyd. PWN; 1985.

4. Łukaszewski W, Doliński D. Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. [w:] Strelau J, (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Gdańsk: Wyd. GWP; 2002: 441-468.

5. Strelau J, Jurkowski A, Putkiewicz Z. (red.). Podstawy psychologii dla nauczycieli. Warszawa: Wyd. PWN; 1975.

6. Bińkowska-Bury M, Marć M, Sobolewski M. Orientacja życiowa a czynniki motywujące młodzież do podejmowania kształcenia w zawodzie pielęgniarki w oparciu o badania studentów kierunku pielęgniarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2005;2: 149-155.

7. Ogórek-Tęcza B. Motywacja do podnoszenia kwalifikacji na studiach niestacjonarnych pierwszego stopnia i ocena przygotowania pielęgniarek uzyskujących tytuł licencjata do sprawowania profesjonalnej opieki. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012; 2(39): 43-47.

8. Cipora E, Jakubowski K, Mielnik A. Motywy wyboru zawodu pielęgniarki. [w:] Penar-Zadarko B, Nagórska M, (red.). Badania w pielęgniarstwie XXI wieku. Tom I. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2012: 8-22.

9. Pawłowska K, Doboszyńska A. Oczekiwania środowiska pielęgniarskiego wobec procesu kształcenia. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012;1(38): 15-18.

10. Sobczak M. Motywy wyboru zawodu a wypalenie zawodowe pielęgniarek. Problemy Pielęgniarstwa. 2010;18(2): 207-211.

11. Fraś M, Turbiarz A, Kolonko J i wsp. Pielęgniarskie studia licencjackie – wyobrażenia i rzeczywistość. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2012;4(41): 11-15.

12. Kropiwnicka E, Orzechowska A, Cholewska M i wsp. Determinanty wyboru zawodu, poziom aspiracji oraz plany na przyszłość studentów kierunku lekarskiego i pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Problemy Pielęgniarstwa. 2011 19(1): 70-80.

13. Ślusarska B, Zarzycka D, Czekidra M. Postrzeganie przyszłości determinowane doświadczeniami kandydatów do zawodu pielęgniarki. Zdrowie Publiczne. 2005;115(1): 57-61.

Pobrania

Opublikowane

2014-10-21