Tentative assessment of the awareness of HIV and AIDS-related issues among stu dents of Nursing Faculty

Authors

  • Agata Symon studentka kierunku Pielęgniarstwo, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Author
  • Joanna Gotlib Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny Author

Keywords:

students, nursing, Acquired Immune Deficiency Syndrome - AIDS, HIV, developing health-promoting attitudes, educational role of nurses

Abstract

TENTATIVE ASSESSMENT OF THE AWARENESS OF HIV AND AIDS-RELATED ISSUES AMONG STU DENTS OF NURSING FACULTY

Introduction. Nurses play the most important role in the education of HIV -positive and AIDS sufferers since they work directly with patients and their families in the hospital, at their places of residence and also in the work and/or school setting.

Aim. The aim of this study was to assess Nursing students’ awareness of HIV- and AIDS-related issues.

Material and methods. Six –hundred and twenty students of the 1st and 2nd year of the MA programme in Nursing: 94% females, 6% males. Mean age: 37.5 years (SD: 3.27, min. 21, max. 39). All the respondents were employed as nurses. Anonymous voluntaryquestionnaire designed by the authors. The results were presented as descriptive statistics. Subgroups were not compared with regard to any factor and a comparative analysis of the findings is deliberately not included.

Results. Seventy-six per cent report having worked with HIV-infected individuals, while 54% declare that they would rather avoid infected individuals. Sixty-four percent are anxious while performing procedures in HIV-infected patients. Ninety-eight per cent of the students believedthat it is the nurse who should be responsible for educating HIV-positive patients and AIDS sufferers. Twenty-one percent of the students declared that their level of awareness of HIV and AIDS was sufficient to enable them to educate patients.

Conclusions.

  1. The respondents displayed satisfactory general awareness of HIV/AIDS, but their specific knowledge was definitely insufficient, especially considering that they work as nurses and so should be prepared to educate the public about health promotion issues. 
  2. The students did not consider themselves well prepared to educate others about HIV/AIDS. Study programs for students of nursing should therefore be modified to include specific HIV/AIDS-related content and instruction on how to convey this content, to prepare students to act as educators.

References

1. Ford MT. 100 pytań i odpowiedzi wokół AIDS. Warszawa: Grupa „IMAGE”; 1994:1-7.

2. Cybulska A, Głowaczewska I, Konieczny G i wsp. Najważniejsze pytania o HIV/AIDS - podręcznik dla lekarzy. Poznań: 2007:4-8.

3. Gładysz A. Zakażenia HIV/AIDS podręcznik dla lekarzy praktyków. Wrocław: Wyd. Continuo; 2007:25-40.

4. Halota W, Juszczyk J. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Poznań: Wyd. Termedia; 2006:17-28.

5. Gładysz A, Knysz B. Diagnostyka, profilaktyka, klinika i terapia zakażeń HIV/AIDS – współczesne możliwości i problemy. Wrocław: Wyd. Continuo;2009:49-52.

6. Gryciuk E. Fakty na temat HIV i AIDS dla pielęgniarek i położnych. Warszawa: Wyd. Copyright;2000: 33-45.

7. Juszczyk J. Klinika Zespołu Nabytego Upośledzenia Odporności (AIDS). Warszawa: 1990:24-56.

8. Simpkins EP, Sibbery GK, Hutton N. O zakażeniu HIV. Pediatria po dyplomie. 2011; 1: 31-37.

9. Rogowska-Szadkowska D. ABC wiedzy o HIV/AIDS.. Departament Wychowania

i Promocji Obronności, Warszawa: 2010:43-54.

10. Głażewska J. Wiedza studentów na temat HIV. Narkomania. 2011; 1(53): 14-19.

11. Niemiec T. Ciąża i HIV - materiały edukacyjne dla kobiet zakażonych HIV. Warszawa: Wyd. Auxilium; 1998: 45-49.

12. Głażewska J. Jest sobie człowiek..., który nie wie. Warszawa, Kontra – Biuletyn Krajowego Centrum ds. AIDS. 2010; 2 (48):1-2.

13. Rogowska-Szadkowska D. Leki antyretrowirusowe 2002-2003: poradnik dla pacjentów. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka; 2003: 30-41.

14. Walkowska–Iwańska K. Co musisz wiedzieć o HIV i AIDS. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka; 2011: 12-38.

15. Rogowska-Szadkowska D. Sposoby zmniejszania ryzyka zakażenia i postępowanie po kontakcie z wirusem HIV. Szczecin: Wyd. Copyright; 1999:52-60.

16. Bieniowski M. Postępowanie diagnostyczne w przypadku zakażenia HIV i zachorowania na AIDS: obowiązujące standardy postępowania dla pracowników medycznych. Warszawa: Wyd. Continuo; 2001:35-39.

17. Marć M, Nagórska M. Pielęgniarstwo a edukacja zdrowotna. T.2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2010: 56-79.

18. Syrek E, Borzucka-Sitkiewicz K. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; 2009:50-59.

19. Czupryna A. VI Konferencja Szkoleniowo-Naukowa z cyklu: Pacjent - Pielęgniarka Partnerzy w Działaniu. Kraków: Wyd. Szpital Uniwersytecki; 2007:34-40

20. Richert-Przygońska M, Surman D, Przygoński F. Co studenci medycyny wiedzą o HIV/AIDS? Wiadomości Akademickie. 2010; 20: 15-16.

21. Markowska A, Jurczak A, Grochans E i wsp. Wiedza pielęgniarek na temat chorób przenoszonych drogą płciową. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2010; 1-2 (30-31): 31-35.

22. Van Damme-Ostapowicz K, Krajewska-Kułak E, Olszański R i wsp. Analiza wiedzy studentów pielęgniarstwa w województwie podlaskim na temat chorób zakaźnych i zakażeń szpitalnych. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2009; 90 (4):613-620.

Downloads

Published

2013-01-01