Próba oceny wiedzy studentów Pielęgniarstwa na temat wirusa HIV i zagadnień dotyczących AIDS
Słowa kluczowe:
studenci, pielęgniarstwo, zespół nabytego niedoboru odporności - HIV, AIDS, kształtowanie postaw prozdrowotnych, rola edukacyjna pielęgniarekAbstrakt
PRÓBA OCENY WIEDZY STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA NA TEMAT WIRUSA HIV I ZAGADNIEŃ DOTYCZĄCYCH AIDS
Wstęp. Pielęgniarki odgrywają najważniejszą rolę w procesie edukacji osób zakażonych wirusem HIV i chorujących na AIDS z uwagi na bezpośredni kontakt z pacjentami i ich rodzinami w warunkach szpitalnych, miejscu zamieszkania, czy w środowisku pracy i/lub szkoły.
Cel pracy. Celem pracy była ocena wiedzy studentów Pielęgniarstwa na temat wirusa HIV i zagadnień dotyczących AIDS.
Materiał i metody. Zbada no 620 studentów I i II roku studiów II stopnia na kierunku Pielęgniarstwo: 94% kobiet i 6% mężczyzn. Średnia wieku: 37,5 lat (SD: 3,27, min. 21, max. 39). Wszyscy ankietowani byli zatrudnieni w zawodzie Pielęgniarki/Pielęgniarza. Przeprowadzono anonimowe, dobrowolne badania ankietowe, stosując samodzielnie skonstruowany kwestionariusz. Wyniki przedstawiono za pomocą statystyk opisowych. Podczas analizy nie porównywano grup studentów ze względu na żaden czynnik, dlatego też nie dokonano analizy porównawczej wyników.
Wyniki. 76% badanych deklarowała, że w dotychczasowej pracy zawodowej miała już kontakt z osobą zakażoną HIV. 54% wołałaby unikać kontaktu z osobą zakażoną. 64% odczuwa niepokój podczas wykonywania zabiegów osobie, która jest zakażona HIV. W opinii 98% studentów osobą, którą powinna zajmować się edukacją pacjentów z HIV i AIDS powinna być pielęgniarka. 21% studentów deklarowało, że ich poziom wiedzy na temat HIV i AIDS jest wystarczający, by pełnić edukacyjną rolę wśród pacjentów.
Wnioski.
- W badanej grupie studentów poziom wiedzy ogólnej na temat HIV/AIDS był zadowalający, jednakże poziom wiedzy szczegółowej był zdecydowanie niewystarczający, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że badani pracują w zawodzie Pielęgniarki/Pielęgniarza i powinni pełnić w społeczeństwie edukacyjną rolę w zakresie promowania zdrowia.
- Studenci nie czuli się przygotowani do pełnienia roli edukacyjnej z zakresu HIV/AIDS, dlatego też należy uzupełnić programy kształcenia studentów Pielęgniarstwa o szczegółowe treści dotyczące HIV/AIDS i metody ich przekazywania, aby przygotować ich do wspomnianej roli.
Bibliografia
1. Ford MT. 100 pytań i odpowiedzi wokół AIDS. Warszawa: Grupa „IMAGE”; 1994:1-7.
2. Cybulska A, Głowaczewska I, Konieczny G i wsp. Najważniejsze pytania o HIV/AIDS - podręcznik dla lekarzy. Poznań: 2007:4-8.
3. Gładysz A. Zakażenia HIV/AIDS podręcznik dla lekarzy praktyków. Wrocław: Wyd. Continuo; 2007:25-40.
4. Halota W, Juszczyk J. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Poznań: Wyd. Termedia; 2006:17-28.
5. Gładysz A, Knysz B. Diagnostyka, profilaktyka, klinika i terapia zakażeń HIV/AIDS – współczesne możliwości i problemy. Wrocław: Wyd. Continuo;2009:49-52.
6. Gryciuk E. Fakty na temat HIV i AIDS dla pielęgniarek i położnych. Warszawa: Wyd. Copyright;2000: 33-45.
7. Juszczyk J. Klinika Zespołu Nabytego Upośledzenia Odporności (AIDS). Warszawa: 1990:24-56.
8. Simpkins EP, Sibbery GK, Hutton N. O zakażeniu HIV. Pediatria po dyplomie. 2011; 1: 31-37.
9. Rogowska-Szadkowska D. ABC wiedzy o HIV/AIDS.. Departament Wychowania
i Promocji Obronności, Warszawa: 2010:43-54.
10. Głażewska J. Wiedza studentów na temat HIV. Narkomania. 2011; 1(53): 14-19.
11. Niemiec T. Ciąża i HIV - materiały edukacyjne dla kobiet zakażonych HIV. Warszawa: Wyd. Auxilium; 1998: 45-49.
12. Głażewska J. Jest sobie człowiek..., który nie wie. Warszawa, Kontra – Biuletyn Krajowego Centrum ds. AIDS. 2010; 2 (48):1-2.
13. Rogowska-Szadkowska D. Leki antyretrowirusowe 2002-2003: poradnik dla pacjentów. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka; 2003: 30-41.
14. Walkowska–Iwańska K. Co musisz wiedzieć o HIV i AIDS. Warszawa: Wyd. Prószyński i S-ka; 2011: 12-38.
15. Rogowska-Szadkowska D. Sposoby zmniejszania ryzyka zakażenia i postępowanie po kontakcie z wirusem HIV. Szczecin: Wyd. Copyright; 1999:52-60.
16. Bieniowski M. Postępowanie diagnostyczne w przypadku zakażenia HIV i zachorowania na AIDS: obowiązujące standardy postępowania dla pracowników medycznych. Warszawa: Wyd. Continuo; 2001:35-39.
17. Marć M, Nagórska M. Pielęgniarstwo a edukacja zdrowotna. T.2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2010: 56-79.
18. Syrek E, Borzucka-Sitkiewicz K. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; 2009:50-59.
19. Czupryna A. VI Konferencja Szkoleniowo-Naukowa z cyklu: Pacjent - Pielęgniarka Partnerzy w Działaniu. Kraków: Wyd. Szpital Uniwersytecki; 2007:34-40
20. Richert-Przygońska M, Surman D, Przygoński F. Co studenci medycyny wiedzą o HIV/AIDS? Wiadomości Akademickie. 2010; 20: 15-16.
21. Markowska A, Jurczak A, Grochans E i wsp. Wiedza pielęgniarek na temat chorób przenoszonych drogą płciową. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2010; 1-2 (30-31): 31-35.
22. Van Damme-Ostapowicz K, Krajewska-Kułak E, Olszański R i wsp. Analiza wiedzy studentów pielęgniarstwa w województwie podlaskim na temat chorób zakaźnych i zakażeń szpitalnych. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2009; 90 (4):613-620.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Agata Symon, Joanna Gotlib (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.