Selected health problems of 6-year and 10-year-old pupils in the educational environment

Authors

  • Beata Haor Zakład Pielęgniarstwa Neurologicznego i Neurochirurgicznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Author
  • Mariola Głowacka Zakład Teorii Pielęgniarstwa Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Author
  • Kazimiera Szczukowska NZOZ Przychodnia Tatrzańska w Bydgoszczy Author
  • Ewa Barczykowska Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Author
  • Mariola Rybka Wydział Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Humanistyczno - Ekonomicznej we Włocławku Author
  • Robert Ślusarz Zakład Pielęgniarstwa Neurologicznego i Neurochirurgicznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Author

Keywords:

school, health, child development

Abstract

Aim. The aim of this study was to analyze the changes in selected health problems of pupils in the educational environment.

Material and methods. The study used a method of analysis of documentation and the technique of testing documentation of preventive health care   implemented in pupils. The analysis included documents of 201 pupils aged 6 years (first study) and the same group of 201 children, when they were 10 years old (second study).

Results. Statistically significant differences were found (p = 0.0482) in the incidence of health problems among 6 -and 10-year-old pupils. Regardless of the gender of children the increase in the percentage of pupils with health problems was found, which included postural defects, disorders and diseases of vision organ, other chronic diseases, overweight and obesity and chronic respiratory diseases. The tendency of decrease concerned speech defects, mental  and emotional disorders, and behavior.

Conclusions. 1. Among the vast majority of pupils at the age of 6 years (87.1%) and 10 years (93.0%), health problems were reported. 2. In the course of development, the increase in the proportion of children with health disorders was found. 3. An increase in the proportion of girls (8.6%) and boys (3.1%) with health problems was confirmed. 4. The task of the nurses in the educational environment is providing pupils with a comprehensive preventive health care.

References

1. Woynarowska B. Szkoła a zdrowie uczniów i pracowników. [w:] Oblacińska A, Ostręga W, red. Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2003. s. 11-12.

2. Małecka-Tendera E, Socha P. red. Otyłość u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2011.

3. Oblacińska A. Aktualny system i założenia profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. [w:] Oblacińska A, Ostręga W, red. Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2003. s. 88-94.

4. Woynarowska B, Małkowska A, Półtorak M. Współdziałanie pracowników szkoły i pielęgniarki lub higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka Zakład Medycyny Szkolnej; 2003.

5. Oblacińska A, Woynarowska B. Profilaktyczne badania lekarskie i inne zadania lekarza w opiece zdrowotnej nad uczniami. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2002.

6. Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce w 2009 r. Studia i analizy statystyczne. Kraków: GUS; 2011.

7. Haor B, Szczukowska K, Głowacka M, Ponczek D. Realizacja funkcji profilaktycznej przez pielęgniarkę w środowisku nauczania i wychowania. [w:] Kochman D, red. Wyzwania dla praktyki pielęgniarskiej XXI wieku. Włocławek: WSHE; 2010. s. 169-179.

8. Mroczek B, Karakiewicz B, Brzozowska A. Wpływ żywienia typu Fast food na powstawanie otyłości u dzieci. [w:] Steciwko A, Kurpas D, Sochocka L. red. Dziecko i jego środowisko. Wyzwania pediatrii w XXI wieku – problemy zdrowotne dzieci w wieku szkolnym. Wrocław: Wydawnictwo Continuo; 2010. s. 54-62.

9. Kocka K, Kachaniuk H, Bartoszek A, i wsp. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci w wieku szkolnym – na przykładzie szkoły podstawowej i gimnazjum w Lublinie. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2013: 19, 4: 508–513.

10. Kłusek T. Mowa dzieci klas IV i V z Publicznej Szkoły Podstawowej w Paszczynie. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej;2000.

11. Bąk H, Hagner M, Lulińska E. Wady postawy u dzieci – okresy kształtowania się, kryteria oceny oraz wpływ na zdrowie w aspekcie skutków odległych. [w:] Bartuzi Z. red. Wybrane aspekty opieki zdrowotnej. Bydgoszcz: CM UMK; 2007. s. 39-44.

12. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2009.

13. Bąk H, Hagner W, Hagner M. Wady postawy podczas badań przeglądowych dzieci w wieku 6 i 10 lat. [w:] Bartuzi Z. red. Interdyscyplinarny wymiar nauk o zdrowiu. Bydgoszcz: CM UMK; 2007. s. 34 - 41.

14. Warszewska W, Hagner W, Grada J, i wsp. Skolioza. Mag Piel Poł. 2009; 9: 32.

15. Woynarowska B. Główne problemy zdrowotne i społeczne uczniów. [w:] Oblacińska A, Ostręga W, red. Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2003. s. 13-15.

16. Jodkowska M, Woynarowska B, Oblacińska A. Test przesiewowy do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Warszawa; Instytut Matki i Dziecka: 2007.

17. Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015. http://www.mz.gov.pl, 20.08.2014

Downloads

Published

2015-02-27