Wybrane problemy zdrowotne 6-letnich i 10-letnich uczniów w środowisku nauczania i wychowania

Autor

  • Beata Haor Zakład Pielęgniarstwa Neurologicznego i Neurochirurgicznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Autor
  • Mariola Głowacka Zakład Teorii Pielęgniarstwa Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Autor
  • Kazimiera Szczukowska NZOZ Przychodnia Tatrzańska w Bydgoszczy Autor
  • Ewa Barczykowska Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Autor
  • Mariola Rybka Wydział Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Humanistyczno - Ekonomicznej we Włocławku Autor
  • Robert Ślusarz Zakład Pielęgniarstwa Neurologicznego i Neurochirurgicznego Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy Autor

Słowa kluczowe:

szkoła, zdrowie, rozwój dziecka

Abstrakt

Cel pracy. Celem pracy była analiza zmian w zakresie wybranych problemów zdrowotnych uczniów w środowisku nauczania i wychowania.

Materiał i metody. W badaniu wykorzystano metodę analizy dokumentacji oraz technikę badania dokumentacji profilaktycznej opieki zdrowotnej realizowanej wobec uczniów. Analizie zostały poddane dokumenty dotyczące 201 uczniów w wieku 6 lat (badanie pierwsze) oraz tej samej grupy 201 dzieci, kiedy były w wieku 10 lat (badanie drugie).

Wyniki. Stwierdzono różnice istotne statystycznie (p = 0,0482) w zakresie częstości występowania problemów zdrowotnych wśród uczniów 6-letnich i 10- letnich. Niezależnie od płci dzieci stwierdzono zwiększanie się odsetka uczniów z problemami zdrowotnymi, które dotyczyły: wad postawy, zaburzeń i chorób narządu wzroku, innych chorób przewlekłych, nadwagi i otyłości oraz przewlekłych chorób układu oddechowego. Tendencja malejąca dotyczyła: wad wymowy, zaburzeń psychicznych, emocjonalnych i zachowania.

Wnioski. 1. Wśród zdecydowanej większości uczniów w wieku 6 lat (87,1%) i 10 lat (93,0%) zarejestrowano problemy zdrowotne. 2. W przebiegu rozwoju stwierdzono zwiększanie się odsetka dzieci z zaburzeniami w stanie zdrowia. 3. Zarejestrowano zwiększanie się odsetka dziewczynek (o 8,6%) i chłopców (o 3,1%) z problemami zdrowotnymi. 4. Zadaniem pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania  jest zapewnienie uczniom kompleksowej profilaktycznej opieki zdrowotnej

Bibliografia

1. Woynarowska B. Szkoła a zdrowie uczniów i pracowników. [w:] Oblacińska A, Ostręga W, red. Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2003. s. 11-12.

2. Małecka-Tendera E, Socha P. red. Otyłość u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2011.

3. Oblacińska A. Aktualny system i założenia profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. [w:] Oblacińska A, Ostręga W, red. Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2003. s. 88-94.

4. Woynarowska B, Małkowska A, Półtorak M. Współdziałanie pracowników szkoły i pielęgniarki lub higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka Zakład Medycyny Szkolnej; 2003.

5. Oblacińska A, Woynarowska B. Profilaktyczne badania lekarskie i inne zadania lekarza w opiece zdrowotnej nad uczniami. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2002.

6. Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce w 2009 r. Studia i analizy statystyczne. Kraków: GUS; 2011.

7. Haor B, Szczukowska K, Głowacka M, Ponczek D. Realizacja funkcji profilaktycznej przez pielęgniarkę w środowisku nauczania i wychowania. [w:] Kochman D, red. Wyzwania dla praktyki pielęgniarskiej XXI wieku. Włocławek: WSHE; 2010. s. 169-179.

8. Mroczek B, Karakiewicz B, Brzozowska A. Wpływ żywienia typu Fast food na powstawanie otyłości u dzieci. [w:] Steciwko A, Kurpas D, Sochocka L. red. Dziecko i jego środowisko. Wyzwania pediatrii w XXI wieku – problemy zdrowotne dzieci w wieku szkolnym. Wrocław: Wydawnictwo Continuo; 2010. s. 54-62.

9. Kocka K, Kachaniuk H, Bartoszek A, i wsp. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci w wieku szkolnym – na przykładzie szkoły podstawowej i gimnazjum w Lublinie. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2013: 19, 4: 508–513.

10. Kłusek T. Mowa dzieci klas IV i V z Publicznej Szkoły Podstawowej w Paszczynie. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej;2000.

11. Bąk H, Hagner M, Lulińska E. Wady postawy u dzieci – okresy kształtowania się, kryteria oceny oraz wpływ na zdrowie w aspekcie skutków odległych. [w:] Bartuzi Z. red. Wybrane aspekty opieki zdrowotnej. Bydgoszcz: CM UMK; 2007. s. 39-44.

12. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2009.

13. Bąk H, Hagner W, Hagner M. Wady postawy podczas badań przeglądowych dzieci w wieku 6 i 10 lat. [w:] Bartuzi Z. red. Interdyscyplinarny wymiar nauk o zdrowiu. Bydgoszcz: CM UMK; 2007. s. 34 - 41.

14. Warszewska W, Hagner W, Grada J, i wsp. Skolioza. Mag Piel Poł. 2009; 9: 32.

15. Woynarowska B. Główne problemy zdrowotne i społeczne uczniów. [w:] Oblacińska A, Ostręga W, red. Standardy i metodyka pracy pielęgniarki i higienistki szkolnej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2003. s. 13-15.

16. Jodkowska M, Woynarowska B, Oblacińska A. Test przesiewowy do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Warszawa; Instytut Matki i Dziecka: 2007.

17. Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015. http://www.mz.gov.pl, 20.08.2014

Pobrania

Opublikowane

2015-02-27