The professional aspirations of the graduates of bachelor studies in nursing and midwifery

Abstract

THE PROFESSIONAL ASPIRATIONS OF THE GRADUATES OF BACHELOR STUDIES IN NURSING AND MIDWIFERY

Introduction. Professional aspirations appear to be the key factor, which motivates individual to take actions as well as to further self-development. According to medical professions, professional aspirations seem to be crucial because they motivate nurses and midwives to continuing education – what is believed to be the fundament of vocational professionalism.

Aim. The aim of the research was to show the professional aspirations of the graduates of bachelor degree in nursing and midwifery.

Material and methods. The research was conducted with the diagnostic survey based on the questionnaire composed by the authors, within a period from April to June 2017. The research consisted of 158 graduates of bachelor studies.

Results. The majority (89.2%) of the graduates of bachelor studies in nursing and midwifery is planning to improve their professional qualifications. Their main motives are: the desire for being a professional (69.6%), the desire for professional development (52.5%) and the desire for financial situation improvement (47.5%). The MSc studies are most frequently chosen as a way for professional qualifications improvement.

Conclusions. The graduates of the Faculty of Health Sciences express the desire for further professional development. The aspirations, which the examined graduates of bachelor studies in nursing and midwifery are led by, may have a positive impact on their carriers through the strengthening the appropriate moral attitudes, professional development and the sense of professional autonomy.

The professional aspirations of the graduates of bachelor studies in nursing and midwifery.pdf

References

1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz. U. 2011 Nr 174 poz. 1039.

2. Obwieszczenie Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa. Dz. U. RP z dnia 9 lutego 2018 r. Poz. 345.

3. Lewowicki T. Aspiracje dzieci i młodzieży. Aspiracje – podstawowe pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe; 1987, s. 11-20.

4. Kunikowski J, Kamińska A, Gawryluk M. Aspiracje zawodowe młodzieży. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. 2016; 4(29): 55-78.

5. Skorny Z. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Problematyka aspiracji. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Naukowy im. Ossolińskich; 1980, s. 9-53.

6. Musialska K. Aspiracje życiowe młodzieży stojącej u progu dorosłości. Problematyka aspiracji życiowych w literaturze przedmiotu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2008, s. 11-30.

7. Skorny Z. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Czynniki determinujące aspiracje. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Naukowy im. Ossolińskich; 1980, s. 68-121.

8. Kunecka D, Rogalska D. Zmiany na rynku usług zdrowotnych a kształcenie na kierunkach medycznych. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2014; 353: 272-281.

9. Losy zawodowe absolwentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie 2012/2013. Raport Działu Jakości Kształcenia Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

10. Hwee S, Fai M, Wai Chi S. Research in brief - Career aspirations of nursing graduates in Singapore: A cross-sectional descriptive study. Singapore Nursing Journal. 2013; 1(40).

11. Rognstad MK, Aasland O. Change in career aspirations and job values from study time to working life. J Nurs Manag. 2007; 15: 424-432.

12. Raporty Naczelnej Rady pielęgniarek i położnych. Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych; 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2018 Authors