Aspiracje zawodowe absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo

Autor

  • Justyna Krukiewicz absolwentka studiów II° kierunku pielęgniarstwo Autor
  • Agnieszka Chrzan-Rodak Zakład Medycyny Rodzinnej i Pielęgniarstwa Środowiskowego, Katedra Onkologii i Środowiskowej Opieki Zdrowotnej, Wydziału Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor https://orcid.org/0000-0001-8786-4079
  • Aneta Kościołek Zakład Podstaw Pielęgniarstwa i Dydaktyki Medycznej, Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydziału Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor https://orcid.org/0000-0001-5712-1629
  • Małgorzata Brodziak absolwentka studiów II° kierunku pielęgniarstwo Autor
  • Kinga Augustowska-Kruszyńska Zakład Podstaw Pielęgniarstwa i Dydaktyki Medycznej, Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydziału Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor https://orcid.org/0000-0001-8130-2788

DOI:

https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2018-0037

Słowa kluczowe:

aspiracje, absolwent, pielęgniarka, położna, edukacja

Abstrakt

ASPIRACJE ZAWODOWE ABSOLWENTÓW STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA NA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO I POŁOŻNICTWO

Wprowadzenie. Aspiracje zawodowe są ważnym elementem motywującym jednostkę do działania oraz dalszego rozwoju. W przypadku profesji medycznych aspiracje zawodowe są bardzo istotne, ponieważ motywują pielęgniarki i położne do ciągłego ustawicznego kształcenia w zawodzie, co jest fundamentem profesjonalizmu zawodowego.

Cel pracy. Celem pracy było ukazanie aspiracji zawodowych absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.

Materiał i metoda. Badania przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego w oparciu o autorski kwestionariusz ankiety w okresie od kwietnia do czerwca 2017 roku. Grupę stanowiło 158 absolwentów studiów pierwszego stopnia.

Wyniki. Zdecydowana większość (89,2%) absolwentów pielęgniarstwa i położnictwa zamierza podwyższać kwalifikacje zawodowe. Główne motywy dalszego kształcenia to chęć bycia profesjonalistą (69,6%), chęć rozwoju zawodowego (52,5%) oraz chęć poprawy sytuacji materialnej (47,5%). Absolwenci najczęściej wybierają studia magisterskie jako sposób podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.

Wnioski. Absolwenci Wydziału Nauk o Zdrowiu wyrażają chęć dalszego rozwoju zawodowego. Aspiracje, którymi kierują się badani absolwenci pielęgniarstwa i położnictwa mogą mieć pozytywny wpływ na pracę zawodową poprzez umacnianie prawidłowych postaw moralnych, rozwój zawodowy i poczucie samodzielności zawodowej.

Bibliografia

1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz. U. 2011 Nr 174 poz. 1039.

2. Obwieszczenie Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa. Dz. U. RP z dnia 9 lutego 2018 r. Poz. 345.

3. Lewowicki T. Aspiracje dzieci i młodzieży. Aspiracje – podstawowe pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe; 1987, s. 11-20.

4. Kunikowski J, Kamińska A, Gawryluk M. Aspiracje zawodowe młodzieży. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. 2016; 4(29): 55-78.

5. Skorny Z. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Problematyka aspiracji. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Naukowy im. Ossolińskich; 1980, s. 9-53.

6. Musialska K. Aspiracje życiowe młodzieży stojącej u progu dorosłości. Problematyka aspiracji życiowych w literaturze przedmiotu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; 2008, s. 11-30.

7. Skorny Z. Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Czynniki determinujące aspiracje. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Naukowy im. Ossolińskich; 1980, s. 68-121.

8. Kunecka D, Rogalska D. Zmiany na rynku usług zdrowotnych a kształcenie na kierunkach medycznych. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 2014; 353: 272-281.

9. Losy zawodowe absolwentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie 2012/2013. Raport Działu Jakości Kształcenia Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

10. Hwee S, Fai M, Wai Chi S. Research in brief - Career aspirations of nursing graduates in Singapore: A cross-sectional descriptive study. Singapore Nursing Journal. 2013; 1(40).

11. Rognstad MK, Aasland O. Change in career aspirations and job values from study time to working life. J Nurs Manag. 2007; 15: 424-432.

12. Raporty Naczelnej Rady pielęgniarek i położnych. Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych. Warszawa: Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych; 2017.

Opublikowane

2019-04-18