Abstract
THE SCOPE OF ICNP® IMPLEMENTATION IN THE PROCESS OF EDUCATING NURSING STUDENTS AT THE UNIVERSITIES IN THE POMERANIAN VOIVODESHIP
Aim. Identifying the scope of implementation of the ICNPR dictionary in the process of educating nursing students at the universities of the Pomeranian Voivodeship.
Material and methods. The research was carried out at the turn of 2018 and 2019 among 110 fi rst- and second-cycle students of nursing at three Pomeranian universities. The diagnostic survey method and the survey technique were used. The tool was an original on-line questionnaire. The statistical analysis used IBM SPSS 23 statistical package; p ≤ 0.05 was adopted as the materiality level.
Results. During the fi rst-cycle studies, the students the most often used the ICNPR Classifi cation (n=103; 93.6%). More than a half of them also used the classifi cation of NANDA (n=58; 52.7%). ICNPR is the most often used on the basics of nursing (n=105; 95.5%). Regarding the second-cycle studies, students mainly applied the ICNPR (n=49; 44.5%) and NANDA (n=23; 20.9%) classifications, however, 13.6% (n=15) of the respondents did not use any nursing dictionary during the classes. Students also used ICNPR reference terminology in self-study papers (n=52; 47.3%) and diploma theses (n=20; 18.2%).
Conclusions. The most frequently used classifi cation in the fi rst- and second-cycle studies at the universities of the Pomeranian Voivodeship is the ICNPR dictionary.
References
1. Jarzynkowski P, Piotrowska R, Książek J. Systemy kształcenia pielęgniarek w wybranych krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Probl Pielęg. 2015; 23(1): 117-122. DOI:10.5603/PP.2015.0020.
2. Cuber T, Figarska K, Ślusarska B, i wsp. Analiza porównawcza wybranych elementów systemu szkolnictwa pielęgniarskiego na poziomie licencjatu w Polsce i w Finlandii. Probl Pielęg. 2011; 19(3): 273-281.
3. Stryjski A, Poźniak-Balicka R, Stryjski R. System kształcenia pielęgniarskiego w wybranych krajach europejskich. Problemy Profesjologii. 2017; 1: 90-99.
4. Kilańska D. Elektroniczny rekord pacjenta w opinii pielęgniarek. Implikacje do dydaktyki - wykorzystanie narzędzi IT w nauczaniu Klasyfi kacji ICNP®. Probl Pielęg. 2017; 25(2): 67-76. DOI: 10.5603/PP.2017.0011.
5. Wytyczne Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Pielęgniarek (EFN) dotyczące wdrożenia Artykułu 31 Dyrektywy w sprawie uznawania kwalifi kacji zawodowych 2005/36/EC, z poprawkami wprowadzonymi przez Dyrektywę 2013/55/EU. http:// www.efnweb.be/wp-content/uploads/EFN-Competency-Framework-Dyr36_55_ EFN-2015_PL.pdf; data pobrania: 15.02.2019.
6. Internetowy System Aktów Prawnych. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fi zjoterapeuty i ratownika medycznego. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetils.xsp?id=WDU20190001573o.sejm.gov. pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001573; data pobrania: 05.01.2020.
7. Grabowska H. Implementacja ICNP® w procesie kształcenia studentów pielęgniarstwa. Doświadczenia ośrodka gdańskiego na przykładzie przedmiotu podstawy pielęgniarstwa - część 1. Probl Pielęg. 2017; 25 (3): 204-209. DOI: 10.5603/ PP.2017.0034.
8. Grabowska H. Zakres wykorzystania ICNP® w nauczaniu podstaw pielęgniarstwa w uczelniach polskich. Doniesienia wstępne. Probl Pielęg. 2017; 25(2): 77-81. DOI: 10.5603/PP.2017.0012.
9. Kilańska D. Raport z implementacji Klasyfi kacji ICNP® (Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej) do nauczania pielęgniarek i położnych w Polsce. Informacja z badania. Akredytowane przez ICN Centrum Badania i Rozwoju ICNP® przy UM w Łodzi, Łódź 2014. http://pielegniarstwo.umed.lodz.pl/wp-content/uploads/2017/12/22_ MZ-raport-dydaktyka-ICNP-2014.pdf; data pobrania: 04.02.2020.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2020 Authors