Zakres implementacji ICNP® w procesie kształcenia studentów pielęgniarstwa w uczelniach województwa pomorskiego

Autor

  • Małgorzata Warska Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Autor
  • Hanna Grabowska Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa Autor https://orcid.org/0000-0003-2999-7978

DOI:

https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2020-0024

Słowa kluczowe:

klasyfikacja, ICNP®, proces kształcenia, student pielęgniarstwa

Abstrakt

ZAKRES IMPLEMENTACJI ICNP® W PROCESIE KSZTAŁCENIA STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA W UCZELNIACH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO

Cel. Określenie zakresu implementacji słownika ICNPRw procesie kształcenia studentów pielęgniarstwa w uczelniach województwa pomorskiego.

Materiał i metodyka. Badania przeprowadzono na przełomie 2018 i 2019 roku wśród 110 studentów studiów I i II stopnia na kierunku pielęgniarstwo w trzech pomorskich uczelniach. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Narzędzie stanowił autorski kwestionariusz ankiety w formule online. W analizie statystycznej posłużono się pakietem statystycznym IBM SPSS 23. Za poziom istotności przyjęto p ≤ 0,05.

Wyniki. Na studiach I stopnia studenci najczęściej wykorzystywali słownik ICNPR (n=103; 93,6%). Ponad połowa korzystała również z klasyfikacji północnoamerykańskiej NANDA (n=58; 52,7%). ICNPR jest najczęściej wykorzystywane na podstawach pielęgniarstwa (n=105; 95,5%). Na studiach II stopnia studenci głownie stosowali ICNPR (n=49; 44,5%) oraz NANDA (n=23; 20,9%), jednak 13,6% (n=15) respondentów nie wykorzystywało żadnego słownika pielęgniarskiego w czasie realizacji zajęć. Studenci wykorzystywali terminologię referencyjną ICNPR także w pracach samokształceniowych (n=52; 47,3%) oraz pracach dyplomowych (n=20; 18,2%).

Wnioski. Najczęściej wykorzystywaną klasyfikacją w toku kształcenia na studiach I i II stopnia na kierunku pielęgniarstwo w uczelniach województwa pomorskiego jest słownik ICNPR.

Bibliografia

1. Jarzynkowski P, Piotrowska R, Książek J. Systemy kształcenia pielęgniarek w wybranych krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Probl Pielęg. 2015; 23(1): 117-122. DOI:10.5603/PP.2015.0020.

2. Cuber T, Figarska K, Ślusarska B, i wsp. Analiza porównawcza wybranych elementów systemu szkolnictwa pielęgniarskiego na poziomie licencjatu w Polsce i w Finlandii. Probl Pielęg. 2011; 19(3): 273-281.

3. Stryjski A, Poźniak-Balicka R, Stryjski R. System kształcenia pielęgniarskiego w wybranych krajach europejskich. Problemy Profesjologii. 2017; 1: 90-99.

4. Kilańska D. Elektroniczny rekord pacjenta w opinii pielęgniarek. Implikacje do dydaktyki - wykorzystanie narzędzi IT w nauczaniu Klasyfi kacji ICNP®. Probl Pielęg. 2017; 25(2): 67-76. DOI: 10.5603/PP.2017.0011.

5. Wytyczne Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Pielęgniarek (EFN) dotyczące wdrożenia Artykułu 31 Dyrektywy w sprawie uznawania kwalifi kacji zawodowych 2005/36/EC, z poprawkami wprowadzonymi przez Dyrektywę 2013/55/EU. http:// www.efnweb.be/wp-content/uploads/EFN-Competency-Framework-Dyr36_55_ EFN-2015_PL.pdf; data pobrania: 15.02.2019.

6. Internetowy System Aktów Prawnych. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fi zjoterapeuty i ratownika medycznego. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetils.xsp?id=WDU20190001573o.sejm.gov. pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001573; data pobrania: 05.01.2020.

7. Grabowska H. Implementacja ICNP® w procesie kształcenia studentów pielęgniarstwa. Doświadczenia ośrodka gdańskiego na przykładzie przedmiotu podstawy pielęgniarstwa - część 1. Probl Pielęg. 2017; 25 (3): 204-209. DOI: 10.5603/ PP.2017.0034.

8. Grabowska H. Zakres wykorzystania ICNP® w nauczaniu podstaw pielęgniarstwa w uczelniach polskich. Doniesienia wstępne. Probl Pielęg. 2017; 25(2): 77-81. DOI: 10.5603/PP.2017.0012.

9. Kilańska D. Raport z implementacji Klasyfi kacji ICNP® (Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej) do nauczania pielęgniarek i położnych w Polsce. Informacja z badania. Akredytowane przez ICN Centrum Badania i Rozwoju ICNP® przy UM w Łodzi, Łódź 2014. http://pielegniarstwo.umed.lodz.pl/wp-content/uploads/2017/12/22_ MZ-raport-dydaktyka-ICNP-2014.pdf; data pobrania: 04.02.2020.

Opublikowane

2020-12-08

Jak cytować

Warska, M., & Grabowska, H. (2020). Zakres implementacji ICNP® w procesie kształcenia studentów pielęgniarstwa w uczelniach województwa pomorskiego. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 19(4(73), 209-215. https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2020-0024