The scope of expected nursing advice in primary health care from the patients’ perspective: a qualitative study

Abstract

THE SCOPE OF EXPECTED NURSING ADVICE IN PRIMARY HEALTH CARE FROM THE PATIENTS’ PERSPECTIVE: A QUALITATIVE STUDY

Introduction. Nurses’ entitlement to write prescriptions and to provide nursing advice in primary health care can improve the quality of these services. In the process of ensuring the quality of healthcare, the desirable element of its assessment is the patient’s perspective, taking into account his expectations.

Aim. Determining the scope of expected nursing advice and learning the opinions of patients regarding the writing of prescriptions by family nurses.

Material and methods. A qualitative study was conducted using a semi-structured interview with 37 patients under the care of eight primary health care outpatient clinics from the Podlaskie Voivodeship.

Results. The scope of advice expected from a family nurse concerns: dealing with a health problem, lifestyle and prevention, the scope of family nurse care and the operation of the healthcare system. Writing prescriptions by family nurses can improve the functioning of primary health care.

Conclusions. Nursing advice perceived by patients is in line with the competences of the family nurse. Opinions on the entitlement of the family nurse to write prescriptions and prescribing medicines vary.

The scope of expected nursing advice in primary health care from the patients’ perspective: a qualitative study.pdf

References

1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2011r., poz.1039 ze zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 września 2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. z 2019r., poz.1864).

3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2020r. zmieniające roporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2020r., poz. 1255).

4. Marcinowicz L, Gugnowski Z, Strumiło J, i wsp. Czy pacjenci chcą oceniać jakość opieki zdrowotnej? Krótki sondaż wśród pacjentów. Family Medicine and Primary Care Review, 2015; 17 (1): 28-32.

5. Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2012.

6. Strauss A, Corbin J. Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory. London, New Delhi: Sage Publications, Thousand Oaks; 1998.

7. Borowiak E, Kilańska D, Kunikowska B, Wielemborek-Musiał K. Promocja zdrowia i profilaktyka w praktyce pielegniarki POZ. [w:] Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej (red.) Kilańska D. Lublin: Wydawnictwo Makmed; 2008; tom I: 146-157.

8. Wołosewicz I, Kupcewicz E, Szypulska A, i wsp. Oczekiwania pacjentów wobec lekarza i pielęgniarki w podstawowej opiece zdrowotnej. [w:] Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Wybrane problemy zarzadzania w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo bez granic (red) Majchrzak-Kłokocka E, Seliga R. Wydawnictwo SAN. 2013; XIV cz. 10 (2): 293-322.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2020 Authors