Zakres oczekiwanych porad pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej z perspektywy pacjentów: badania jakościowe

Abstrakt

ZAKRES OCZEKIWANYCH PORAD PIELĘGNIARSKICH W PODSTAWOWEJ OPIECE ZDROWOTNEJ Z PERSPEKTYWY PACJENTÓW: BADANIA JAKOŚCIOWE

Wprowadzenie. Uprawnienie pielęgniarek do wypisywania recept i udzielania porad pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej może mieć wpływ na poprawę jakości tych świadczeń. W procesie zapewnienia jakości opieki zdrowotnej pożądanym elementem jej oceny jest perspektywa pacjenta z uwzględnieniem jego oczekiwań.

Cel pracy. Ustalenie zakresu oczekiwanych porad pielęgniarskich oraz poznanie opinii pacjentów dotyczących wypisywania recept przez pielęgniarki rodzinne.

Materiał i metodyka. Przeprowadzono badania jakościowe z wykorzystaniem półstrukturyzowanego wywiadu z 37 pacjentami, podopiecznymi ośmiu poradni podstawowej opieki zdrowotnej z województwa podlaskiego.

Wyniki. Zakres porad oczekiwanych od pielęgniarki rodzinnej dotyczy: postępowania w sytuacji wystąpienia problemu zdrowotnego, stylu życia i profilaktyki, zakresu opieki pielęgniarki rodzinnej i działania systemu ochrony zdrowia. Wypisywanie recept przez pielęgniarki rodzinne może usprawnić funkcjonowanie placówek podstawowej opieki zdrowotnej.

Wnioski. Postrzegane przez pacjentów porady pielęgniarskie są zgodne z kompetencjami pielęgniarki rodzinnej. Opinie na temat uprawnień pielęgniarki rodzinnej do wypisywania recept i samodzielnego ordynowania leków są zróżnicowane.

The scope of expected nursing advice in primary health care from the patients’ perspective: a qualitative study.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2011r., poz.1039 ze zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 września 2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. z 2019r., poz.1864).

3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2020r. zmieniające roporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2020r., poz. 1255).

4. Marcinowicz L, Gugnowski Z, Strumiło J, i wsp. Czy pacjenci chcą oceniać jakość opieki zdrowotnej? Krótki sondaż wśród pacjentów. Family Medicine and Primary Care Review, 2015; 17 (1): 28-32.

5. Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2012.

6. Strauss A, Corbin J. Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory. London, New Delhi: Sage Publications, Thousand Oaks; 1998.

7. Borowiak E, Kilańska D, Kunikowska B, Wielemborek-Musiał K. Promocja zdrowia i profilaktyka w praktyce pielegniarki POZ. [w:] Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej (red.) Kilańska D. Lublin: Wydawnictwo Makmed; 2008; tom I: 146-157.

8. Wołosewicz I, Kupcewicz E, Szypulska A, i wsp. Oczekiwania pacjentów wobec lekarza i pielęgniarki w podstawowej opiece zdrowotnej. [w:] Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Wybrane problemy zarzadzania w pielęgniarstwie. Pielęgniarstwo bez granic (red) Majchrzak-Kłokocka E, Seliga R. Wydawnictwo SAN. 2013; XIV cz. 10 (2): 293-322.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy