Opinia pielęgniarek na temat współpracy w zespole pielęgniarskim
Słowa kluczowe:
współpraca, zespół pielęgniarski, kompetencjeAbstrakt
OPINIA PIELĘGNIAREK NA TEMAT WSPÓŁPRACY W ZESPOLE PIELĘGNIARSKIM
Wprowadzenie. Zespół składa się z grupy osób, z których każda ma zazwyczaj inne obowiązki. Charakteryzuje go między innymi: wspólny cel, współzależność członków zespołu, wyraźny podział ról i obowiązków, wzajemna współpraca i interakcje w nim zachodzące. Efektywna współpraca jest ważna, aby osiągnąć założony cel.
Cel pracy. Celem badań było poznanie opinii pielęgniarek dotyczącej współpracy pomiędzy członkami zespołów pielęgniarskich.
Materiał i metodyka. Badania przeprowadzono w 2011r. i objęto nimi 110 pielęgniarek. Do badań wykorzystano skalę Badania Współpracy w Zespole Gellerta i Nowaka. Poszczególne aspekty współpracy oceniane były poprzez: relacje i pełnione role w zespole, cele, zainteresowania i priorytety członków zespołu, rywalizację, kompetencje współpracowników.
Wyniki. Badania wykazały, że pielęgniarki mają największe zaufanie do kompetencji współpracowników (średnia 5,9). Najniżej oceniono rywalizację, co oznacza, iż współpracę w zespole ogranicza współzawodnictwo (średnia 1,5).
Wnioski
- Najlepiej współpracuje się w zespołach małych, liczących do 10 osób.
- Do sprecyzowania dokładnych wniosków niezbędne jest kontynuowanie badań ze względu na konieczność dokładnego określenia wewnętrznej struktury zespołów i ich dynamiki.
Bibliografia
1. Puszcz H, Dąbrowski Ł, Zaborek M. Współpraca buduje (1). Personel. 2008,11: 64-67.
2. Całek A, Jaśniok M, Kasperek K i wsp. Zarządzanie zespołem. Motywacja i działanie. Katowice: Wyd. AE im. K. Adamieckiego w Katowicach;2009.
3. Gellert M, Nowak C. Zespół. Gdańsk: GWP; 2008.
4. Heller R. Kierowanie zespołem. Warszawa: Wyd. Wiedza i Życie; 2000.
5. Hardingham A. Praca w zespole. Warszawa: Wyd. Petit; 2004.
6. Litzke SM, Schuh H. Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 2007.
7. Łuczak J, Trippner-Hrabi J. Wybrane determinanty pracy zespołowej w organizacjach publicznych. Przedsięb. Zarz. 2013, T. XIV, Z.4: 87-100.
8. Mruk H. Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej. Warszawa: ABC a Wolters Kluwer business; 2010.
9. Bylok F, Czarnecka A, Słocińska A. Człowiek – praca – organizacja. Wymiary socjologiczne, psychologiczne i zarządcze. Częstochowa: Politechnika Częstochowska; 2010.
10. Ślusarska B, Zarzycka D, Dobrowolska B. Postrzeganie tożsamości zawodowej przez pielęgniarki. Probl. Pielęg. 2007, T. 15 (2): 147-156.
11. Nowakowska I, Rasińska R. Konflikty organizacyjne oraz ich przyczyny w podmiotach leczniczych. Pielęg. Polskie, 2012;1: 12-14.
12. Lencioni P. Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: opowieść o przywództwie. Konstancin-Jeziorna: Wyd. MT Biznes; 2005.
13. Kożusznik B. Kierowanie zespołem pracowniczym. Warszawa; PWE; 2005.
14. Przewoźna-Krzemińska A. Motywacyjne uwarunkowania organizacji pracy zespołowej. [w:] Bylok F, Czarnecka A, Słocińska A, red. Człowiek – praca – organizacja. Wymiary socjologiczne, psychologiczne i zarządcze. Częstochowa: Politechnika Częstochowska; 2010, s. 379-391.
15. Kordziński J. Siła motywacji – jak dopingować siebie i ludzi, z którymi pracujesz. Gliwice: Wyd. Helion; 2010.
16. Bańka W. Człowiek w organizacji. Toruń: Wyd. Adam Marszałek; 2011.
17. Gach D. Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym. [w:] Potocki A, red. Zachowania organizacyjne. Warszawa: Difin; 2005, s. 29-50.
18. Listwan T. Determinanty skuteczności kierowania zespołem projektowym. Przedsięb. Zarz. 2011, T.XII, Z.14: 119-131.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Ewa Stychno, Kinga Kulczycka (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.