Innowacje i wyzwania w edukacji pielęgniarskiej dla praktyki klinicznej – synonim dobrej praktyki
Słowa kluczowe:
pielęgniarstwo, praktyka kliniczna, opieka zdrowotna, pacjenciAbstrakt
INNOWACJE I WYZWANIA W EDUKACJI PIELĘGNIARSKIEJ DLA PRAKTYKI KLINICZNEJ – SYNONIM DOBREJ PRAKTYKI
Wstęp. Pielęgniarstwo w Serbii dąży do dostosowania się do wymogów europejskich, ale jest również obarczone wieloma problemami związanymi z przemianami. Bierze odpowiedzialność za określenie własnych potrzeb zawodowych poprzez wyzwania i możliwości w celu dalszego rozwoju, zwłaszcza w pielęgniarskiej praktyce klinicznej. Wzmocnienie profesji i potencjału badawczego, jak również satysfakcji pacjenta ze świadczonych usług, to synonimy dobrej praktyki, do której zmierzamy.
Cel. Celem niniejszej pracy jest określenie poziomu wykształcenia pielęgniarek w systemie opieki zdrowotnej, co powinno się przyczynić do regulacji kompetencji pielęgniarek, poprawy jakości opieki pielęgniarskiej oraz satysfakcji pacjentów ze świadczonych usług.
Materiał i metoda. Przeprowadzono badania ilościowe z zastosowaniem kwestionariusza dla pacjentów: HCAHPS (Ocena Świadczeniodawców i Systemu Opieki Zdrowotnej) oraz pielęgniarek: Kwestionariusz Koordynacji Opieki (Weinberg, Cooney-Miner, Perloff, 2006). Do analizy danych wykorzystano statystyki opisowe. Użyto programu SPSS 16.0.
Wyniki. Przedstawione dane mają charakter wyników wstępnych. Badaniami objęto 212 pielęgniarek i 205 pacjentów z czterech klinik w Belgradzie - chirurgicznej i chorób wewnętrznych oraz szpitala ogólnego w Smederevo. Większość badanych pielęgniarek to kobiety (95%), odpowiedzialne za opiekę pielęgniarską (76,9%). W większości są to absolwenci średnich szkół medycznych (70,2%), absolwenci wyższych szkół zawodowych (26,4%) oraz absolwenci studiów (2,5%). Ich średni staż pracy wynosi 14 lat. Jednocześnie pracuje i uczy się 29,8% ankietowanych. W proces podejmowania decyzji w pracy zaangażowanych jest 32,2% badanych. Wystarczająco dużo czasu dla pacjentów oraz ich potrzeb deklaruje tylko 28,1% pielęgniarek. Prawie połowa badanych uważa, że dobrze realizuje swoją pracę (50,4%) i postrzega siebie jako profesjonalistów (63,6%). Stale dokształca się 65,3% pielęgniarek. Zawodowe relacje pielęgniarek i lekarzy zostały ocenione jako dobre (65,3%). Natomiast opiekę nad pacjentem oceniono jako bardzo dobrą (43,6%). Satysfakcję z pracy deklaruje 56,2% badanych. Istnieje statystyczna zależność między satysfakcją z pracy i wykształceniem pielęgniarek (p=0,014). Pacjenci ocenili gościnność i szacunek ze strony pielęgniarek (89,2%) oraz lekarzy (83,2%). 73,6% pacjentów zawsze otrzymuje zrozumiałe informacje dotyczące efektów leczenia i zdecydowanie poleca szpital (67%), w którym się leczy.
Wnioski. Obszar organizacji pracy, umiejętności, doświadczenia i pozycji pielęgniarek w zespole, jak również w procesie podejmowania decyzji, nie może zostać oceniony bez realizacji badań naukowych. Niniejsze badania pokazały satysfakcjonujące wyniki w aspekcie samoświadomości pielęgniarek i osobistej odpowiedzialności za ich status i rozwój zawodowy, co przyczynia się do satysfakcji pacjentów z usług medycznych, a tym samym do rozwoju dobrej praktyki medycznej.
Bibliografia
1. Kekus D. Elements of a strategic approach in the development of a career and teaching practical work and research in nursing. 5th international scientific conference “ Developing a focus for nursing through better Understanding and implementation of safety, productivity and quality improvement”. Proceedings. Belgrade, 2011. Avaliable from: http://www.lincoln.ac.uk/ccawi/publications/ZbornikPredavanja%20za%20Milijanu%20M.pdf
2. Filipović V, Kekus D.: Menadžment funkcije u sestrinstvu, Materijal - Seminar kontinuirane edukacije, KC Srbije. Beograd, 2010.
3. Zakon o visokom obrazovanju Republike Srbije. Službeni Glasnik Republike Srbije 12/76/2005/01.
4. Ministry Of Education And Sport Republic of Serbia. Bologna Process Serbian National Report: 2005-2007. Available from: http://www.eees.es/pdf/paises/SERBIA/National_Report_Serbia2007.pdf
5. Commission for Accreditation and Quality Assurance Republicof Serbia. Available from: www.kapk.org.
6. Fleming V, Holmes A. Basic nursing and midwifery education programmes in Europe. A report to the World Health Organization Regional Office for Europe. 2005. Available from: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/102235/E86582.pdf
7. Matijevic M. Obrazovanje, praksa i istraživanje-put ka promenama, IV kongres “Sestrinstvo”, Beograd, 2010.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Divna Kekus, Milijana Matijevic, Zvonko Dimoski, Dragana Terzic Markovic, Ivana Nesic, Majda Pajnkihar (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.