Satysfakcja pacjentów z opieki pielęgniarskiej – badania w grupie pielęgniarek i pacjentów

Autor

  • Zvonko Dimoski High Health School of Professional Studies in Belgrade, Serbia Autor
  • Biljana Majstorovic High Health School of Professional Studies in Belgrade, Serbia Autor
  • Sanja Stanisavljevic High Health School of Professional Studies in Belgrade, Serbia Autor
  • Divna Kekus High Health School of Professional Studies in Belgrade, Serbia Autor

Słowa kluczowe:

satysfakcja pacjentów, opieka pielęgniarska, pielęgniarka, satysfakcja z pracy

Abstrakt

SATYSFAKCJA PACJENTÓW Z OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ – BADANIA W GRUPIE PIELĘGNIAREK I PACJENTÓW

Wstęp. Ocena satysfakcji klientów stanowi istotny element poprawy jakości funkcjonowania zakładów ochrony zdrowia, wymóg w pomiarze jakości opieki pielęgniarskiej i miarę postaw pacjentów w stosunku do pielęgniarek, systemu opieki zdrowotnej oraz otrzymanej opieki pielęgniarskiej. Zasoby ludzkie to najważniejsze zasoby w każdej organizacji. Poprzez pracę ludzie dążą do osiągnięcia: stabilności ekonomicznej, tożsamości i rozwoju osobistego, prestiżu, niezależności, kreatywności oraz społecznych interakcji. Pielęgniarki poprzez pracę także chcą się rozwijać i realizować jako osoby, wykorzystywać i kształtować swoje talenty i umiejętności, aby osiągać wyniki operacyjne i rezultaty, które zostaną zauważone. We wszystkich krajach, jakość środowiska pracy pielęgniarek (wsparcie ze strony przełożonych, dobre relacje w zespole terapeutycznym, udział pielęgniarek w podejmowaniu decyzji, jakość opieki) była statystycznie związana z satysfakcją pacjentów, bezpieczeństwem opieki jak i z wynikami opieki pielęgniarskiej.

Cel. Celem badań było określenie poziomu satysfakcji pacjentów w odniesieniu do organizacji opieki pielęgniarskiej w szpitalu oraz relacji pielęgniarka-pacjent.

Materiał i metoda. Badania przekrojowe w grupie pielęgniarek i pacjentów hospitalizowanych w oddziałach chirurgicznych i chorób wewnętrznych. Próba liczyła 126 pielęgniarek i 148 pacjentów. Dane zebrano za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety. Monitorowane elementy pielęgniarskie to: personel szpitala, środowisko pracy, zamiar rezygnacji z zawodu, jakość opieki, komunikacja w zespole i z przełożonymi. Monitorowane elementy ze strony pacjentów to: satysfakcja z opieki pielęgniarskiej, leczenie szpitalne, gotowość do zarekomendowania szpitala innym.

Wyniki. Pielęgniarki rozmawiały z pacjentami na temat opieki potrzebnej po wypisie ze szpitala w 51% przypadków, 72% pacjentów otrzymało wskazówki na temat właściwego postępowania i zachowania po wypisie. Połowa badanych pacjentów oceniała szpital na 10 i 8 (odpowiednio 28% i 24%). Pacjenci zarekomendowaliby szpital znajomym w 54% przypadków. Wysokie standardy w realizacji opieki są zawsze oczekiwane w opinii 48,8% pielęgniarek. Według 42,1% pielęgniarek, większość czasu pielęgniarki poświęcają na podejmowanie decyzji związanych z zaspokojeniem potrzeb pacjentów i ich rodzin. Zawsze zachęca do rozmowy z pacjentami 38% badanych, a 71,1% ma możliwość „traktowania pacjentów po ludzku”. Badania wskazują na obecność wypalenia zawodowego pielęgniarek (44,6% zakreśliło odpowiedź „czasami).

Wnioski. Mimo istniejących różnic w organizacji i zasobach szpitali, wyniki naszych badań są zbliżone do wyników badań z innych krajów w tym zakresie. Duże oczekiwania w miejscu pracy, duże oczekiwania ze strony osób zarządzających placówką, mała autonomia w procesie podejmowania decyzji, braki kadrowe, korelacja między zaangażowaniem personelu w pracę i potrzebami pacjentów, to wszystko skutkuje niezadowoleniem z pracy wśród pielęgniarek i niską satysfakcją pacjentów z opieki pielęgniarskiej.

Bibliografia

1. Irish Society for Quality & Safety in Healthcare. Measurement of Patient Satisfaction. Guidelines. Health Strategy Implementation Project 2003.

2. Westaway MS, Rheeder P, Van Zyl DG et al. Interpersonal and organizational Dimensions of Patient satisfaction: The moderating effects of health Status. Intl J Qual Health Care 2003;15(4):337-344.

3. Chawani FS. Patient satisfaction with nursing care: A Meta Synthesis. Master thesis in Nursing. Faculty of Health Sciences, University of the Witwatersrand, 2009.

4. Moret L, Anthoine E, Paille C et al. Relationship between inpatient satisfaction and nurse absenteeism: an exploratory study using WHO-PATH performance indicators in France. BMC Research Notes 2012;5:83.

5. Rahmqvist M, Bara A. Patient characteristics and quality dimensions related to patient satisfaction. Int J Qual Health Care 2010;22(2):86–92.

6. Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ 2012;344:e1717 doi: 10.1136/bmj.e1717 (Published 20 March 2012).

7. Nikic D, Arandjelovic M, Nikolic M et al. Job satisfaction in health care workers. Acta Medica Medianae 2008;47(4):9-12.

8. Institute of Public Health of Serbia. Results review of patient satisfaction in public healthcare institutions of Serbia in 2011. Available from: http://www.batut.org.rs/download/izvestaji/Zadovoljstvo%20korisnika%202011.pdf (Accessed 25.05.2012.).

9. Institute of Public Health of Serbia. Results review of employee satisfaction in public healthcare institutions of Serbia in 2011. Available from: http://www.batut.org.rs/download/izvestaji/Zadovoljstvo%20zaposlenih%202011.pdf (Accessed 25.05.2012.).

10. Vahey DC, Aiken LH, Sloane DM, et al. Nurse burnout and patient satisfaction. Med Care 2004;42(2):57-66.

11. Kalisch BJ, Lee H, Rochman M. Nursing staff teamwork and job satisfaction. J Nurs Manag 2010;18:938-947.

12. Schubert M, Glass TR, Clarke SP et al. Rationing of Nursing Care and its Relationship to Patient Outcomes: The Swiss Extension of the International Hospital Outcomes Study. Int J Qual Health Care. 2008;20(4):227-237.

Pobrania

Opublikowane

2012-09-01

Jak cytować

Dimoski, Z., Majstorovic, B., Stanisavljevic, S., & Kekus, D. (2012). Satysfakcja pacjentów z opieki pielęgniarskiej – badania w grupie pielęgniarek i pacjentów. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 11(3(40), 13-17. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2201