Skuteczność pielęgniarskich mentorów klinicznych
Słowa kluczowe:
mentor pielęgniarstwa, student, ocenaAbstrakt
SKUTECZNOŚĆ PIELĘGNIARSKICH MENTORÓW KLINICZNYCH
Cel. Zbadanie skuteczności pielęgniarskich mentorów klinicznych.
Materiał i metody. Badani, to 56 studentów III roku studiów pielęgniarskich oraz 17 ich klinicznych mentorów z Uniwersytetu Strossmayera, Wydziału Medycznego w Osijek. Badania, podzielono na dwa etapy, przeprowadzono w Centrum Klinicznym w Osijek, w Klinice Chirurgii. W pierwszym etapie badań, przed praktyką kliniczną, badano oczekiwania studentów co do skuteczności mentorów klinicznych. W drugim etapie, po praktyce klinicznej, zbadano i porównano ocenę i samoocenę efektywności mentorów. Narzędziem badawczym był kwestionariusz zawierający 6 kategorii (52 kryteria) do oceny skuteczności pielęgniarskich mentorów klinicznych z Inwentarza Skuteczności Nauczyciela Pielęgniarstwa (Mogan & Knox) oraz z Kwestionariusza Obserwacji Nauczyciela Pielęgniarstwa w Warunkach Klinicznych (Mogan & Warbinek). Dane liczbowe zostały przedstawione za pomocą średnich i miar rozproszenia. Dla zbadania równic między 3 niezależnymi grupami zastosowano test Kruskala Wallisa oraz do porównania 2 grup – test Manna-Whitneya. Uzyskane dane poddano analizie statystycznej przy poziomie istotności α = 0,05.
Wyniki. Najbardziej pożądanymi cechami mentora według studentów są: poprawianie studenckich błędów bez poniżania, bycie dobrze zorganizowanym oraz udzielanie zrozumiałych wyjaśnień. Najmniej ważne cechy to: entuzjazm, dostosowanie instrukcji do poziomu kompetencji studenta, omawianie nowych rozwiązań w danych dziedzinach. Samoocena mentorów była statystycznie wyższa w porównaniu do oczekiwań studentów i ich oceny skuteczności mentorów (p<0,001). Nie ma istotnych różnic między oczekiwaniami i oceną w ramach poszczególnych kategorii chociaż w więcej niż połowie kryteriów studenci zaznaczyli jako ważne: poprawianie błędów uczniów bez poniżanie (p = 0,001), jest dobrze zorganizowany (p = 0,039) oraz udzielanie zrozumiałych wyjaśnień (p = <0,001).
Wnioski. Ciągłe monitorowanie i ocena procesu mentoringu stanowi kluczowy czynnik wpływający na jakość kształcenia zawodowego oraz rozwój pielęgniarek.
Bibliografia
1. Gopee N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Sage Publication Ltd. 2007;3:36.
2. The Royal College of Nursing. Guidance for mentors of nursing students and midwives. Second edition, London. 2009;2.
3. Kube ML. Clinical Teaching Behaviours - The Relationship of Nursing Faculty Clinical Teaching Behaviours to Student Learning. College of Saint Mary 2010; Dissertation.
4. Knox JE, Mogan J. Important clinical teacher behaviours as perceived by university nursing faculty, students and graduates. J. Adv. Nurs. 1985;10:25-30.
5. Ali PA, Panther W. Professional development and the role of mentorship. Nursing Standard. 2008;22(42):35-39.
6. Aston L, Hallam PA. Successful Mentoring in Nursing. Learning Matters 33 Southernhay East Exeter, 2010.
7. Rehan S, Barolia R. Characteristics of Clinical faculty perceived By nursing students and Alumni in Karachi. Canadian Journal of Pure and Applied Sciences. 2007;1(1) 35-44.
8. Berk RA, Berg J, Mortimer R, Walton-Moss B, Yeo TP. Measuring the Effectiveness of Faculty Mentoring Relationships, Acad Med. 2005; 80:66–71.
9. Li MK. Perceptions of effective clinical teaching behaviours in a hospital-based nurse training programme. Journal of Advanced Nursing. 1997; 26:1252-1261.
10. Sellick K, Kanitsaki O. A comparison of faculty and student perceptions of clinical nurse teacher behaviours. Journal of Advanced Nursing. 1991;9:3-7
11. Gignac-Caille AM, Oermann MH. Student and faculty perceptions of effective clinical instruction in ADN programs. Journal of Nursing Education, 2001;95:347-353.
12. Lee W, Cholowski K, Williams AK. Nursing students and clinical educators perceptions of characteristics of effective clinical educators in an Australian university school of nursing. Journal of Advanced Nursing. 2002;39:412-420.
13. Kelly C. Students perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Education Today. 2007;27:885-892.
14. OShea HS, Parsons MK. Clinical instruction: Effective & ineffective teacher behaviors. Nursing Outlook.1979;27:411-415.
15. Nehring V. Nursing clinical teacher effectiveness inventory: A replication study of the characteristics of „best‟ and „worst‟ clinical teachers as perceived by nursing faculty and students. Journal of Advanced Nursing.1990;15:934-940.
16. Brown ST. Faculty & student perception of effective clinical teachers. Journal of Nursing Education.1981;20:4-15.
17. Bergman K, Gaitskill T. Faculty & student perceptions of effective clinical teachers: An extension study. Journal of Professional Nursing, 1990;6:33-44.
18. Gillespie M. Student-teacher connection in clinical nursing education. Journal of Advanced Nursing. 2002;37:566-576.
19. Jackson R. Approaching clinical teaching and evaluation through the written word. A humanistic approach. Journal of Nursing Education. 1987;26:384-385.
20. Kirshling JM, Fields J, Imle M et al. Evaluating teaching effectiveness. Journal of Nursing Education. 1995;34:401-410.
21. Lofmark A, Wikblad K. Facilitating and obstructing factors for development of learning in clinical practice: A student perspective. Journal of Advanced Nursing. 2001;34:43-50.
22. Reeve MM. Development of an instrument to measure effectiveness of clinical instructors. Journal of Nursing Education.1994;33:15-20.
23. Viverais-Dresler G, Kutschke M. RN Students ratings and opinions related to the importance of certain clinical teacher behaviours. Journal of Continuing Education in Nursing. 2001;32:274-282.
24. Kotzabassaki S, Panou M, Dimou F et al. Nursing students & facultys perceptions of the characteristics of „best“ and „worst“ clinical teachers: A replication study. Journal of Advanced Nursing. 1997;26:817-824.
25. Seith S, Bell SK. Perceptions of effective clinical teaching in associate degree programs. Journal of Nursing Education.1994;33:389-394.
26. Mogan J, Knox JE. Characteristics of „best“ and „worst“ clinical teachers as perceived by university nursing faculty and students. Journal of Advanced Nursing. 1987;12: 331-337.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Robert Lovrić, Nada Prlić, Ivana Barać, Jadranka Plužarić (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.