Wybór modeli i kryteriów analizy i oceny teorii pielęgniarstwa

Autor

  • Majda Pajnkihar University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute for Nursing Care, Slovenia Autor
  • Barbara Donik University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute for Nursing Care, Slovenia Autor
  • Klavdija Čuček Trifković University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute for Nursing Care, Slovenia Autor
  • Barbara Kegl University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute for Nursing Care, Slovenia Autor
  • Nada Prlić University of Osijek, Medical Faculty, Croatia Autor
  • Rade Radić University of Osijek, Medical Faculty, Croatia Autor
  • Jadranka Stričević University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institute for Nursing Care, Slovenia Autor

Słowa kluczowe:

teorie, modele, kryteria, pielęgniarstwo

Abstrakt

WYBÓR MODELI I KRYTERIÓW ANALIZY I OCENY TEORII PIELĘGNIARSTWA

Wstęp. Teorie pielęgniarstwa zawsze opisują i podkreślają pojęcia, które mają znaczenie dla pielęgniarek i pacjentów w pewnym okresie czasu i przestrzeni. Analiza i ocena teorii pielęgniarstwa odnosi się do oceny ich przydatności w praktyce, edukacji i badaniach naukowych. Ewaluacja teorii jest procesem, w którym teoria jest poddawana systematycznej recenzji.

Materiał i metoda. Przeprowadzono badania o charakterze ilościowym z wykorzystaniem dwóch kwestionariuszy. Ocena bazowała na skali Lickerta, w której 1 oznaczało ocenę najgorszą a 4 – najlepszą. Studenci oceniali modele również w kategoriach jakościowych. Badania przeprowadzono na grupie (1): 24 studentów z Uniwersytetu w Mariborze (Słowenia) oraz (2): na grupie 38 studentów z Uniwersytetu w Osijek (Chorwacja). Studenci reprezentowali pierwszy rok pielęgniarskich studiów magisterskich.

Wyniki. Badania pokazują, że studenci obu uczelni jako najważniejsze kryteria analizy i oceny teorii pielęgniarskich wyróżnili przejrzystość (średnia ocen 3,8 (1); 3,9 (2)); użyteczność (średnia ocen 3,8 (1); 3,9 (2)); prostotę (średnia ocen 3,7 (1); 3,9 (2)). Biorąc pod uwagę ocenę modeli i teorii różnych autorów, studenci wybrali model McKeny (1997) ze średnią ocen 3,9 (1) i 3,7 (2) jako najbardziej przydatny według kryteriów złożoności i użyteczności.

Dyskusja. Analiza i ocena wybranej teorii odbywa się według pewnych kryteriów, dlatego muszą one być jasne i proste. Ważne jest aby ich treść się nie powtarzała i umożliwiała proces ewaluacji. Jeśli to możliwe, pomocnym jest gdy kryteria przedstawione są w formie diagramu.

Wnioski. Serce i dusza rozwoju, analizy i oceny teorii tkwi w edukacji pielęgniarek.

Bibliografia

1. Meleis AI. Theoretical nursing. Development & progress. 5th ed. Wolters Kluwer/Lippincott Williams&Wilkins: Philadelphia; 2012.

2. Fawcett J. Contemporary nursing knowledge. Analysis and evaluation of nursing models and theories. 2nd ed. F.A. Davis Company: Philadelphia; 2005.

3. McKenna H. Nursing theories and models. Routledge essentials for nurses. Routledge: London; 1997.

4. Pajnkihar M. Theory development for nursing in Slovenia: doctoral work. University of Manchester: Manchester; 2003.

5. Pajnkihar M. Teorija v praksi zdravstvene nege. Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije- zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije. Utrip. 2011; 19 (2): 4-5.

6. Pajnkihar M, Butterworth T. Nursing in Slovenia: a consideration of the value of nursing theories. J Res Nurs. 2005; 10 (1): 45-56.

7. Murphy K, Cooney A, Casey D, Connor M, O’Connor J, Dineen B. The Roper, Logan and Tierney (1996) Model: perceptions and operationalization of the model in psychiatric nursing within a Health Board in Ireland. Journal of Advanced Nursing 2000. 31(6): 1333-1341.

8. Alligood MR. Nursing theory. Utilization & application. 4th ed. Mosby, Elsevier: St. Louis; 2010.

9. Johnson, DE (1959). The Nature of a Science of Nursing. [in:] L H Nicoll (1997) (ed.) Perspectives on Nursing Theory. 3rd edition. Philadelphia- New York: Lippincott.

10. Pajnkihar, M. Models and criteria for theory analysis and evaluation [in:] Skela-Savič B, Hvalič Touzery S, Zurc J et al. eds. 5th International Scientific Conference on Nursing and Health Research. Ensuring quality health care provision through education, research, and a multi- professional approach – towards better health of individuals and society. Visoka

šola za zdravstveno nego: Jesenice; 2012, 77-84.

11. Pajnkihar M. Nurses’ (un)partner-like relationships with clients. Nursing ethics, 2009, 16(1): 43-56.

12. Fawcett J. Criteria for evaluation of theory. [in:] Redd PG, Crawford Shearer NB, eds. Perspectives on nursing theory. 6th ed . Wolters Kluwer/Lippincott, PA: Philadelphia; 2012, 352-7.

13. Walker LO, Avant KC. Strategies for theory construction in nursing. 5th ed. Prentice Hall: Boston; 2011.

14. Stevens Barnum B. Nursing theory: Analysis, Application, Evaluation. 5th edition. New Yourk: Lippincott; 1998

15. Johnson BM, Webber PB. An introduction to theory and reasoning in nursing. 3rd ed. Wolters Kluwer, Lippincott Williams&Wilkins: Philadelphia; 2010.

16. Parse RR. Nursing science: Major paradigms, theories, and critiques. PA, Saunders: Philadelphia; 1987.

17. McKenna HP, Slevin OD. Nursing models theories and practice. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.

18. Chinn PL, Kramer MK. Integrated theory and knowledge development in nursing. 7th ed. Mosby: St Louis; 2008.

19. Alligood MR. Introduction to nursing theory: Its history, significance, and analysis. [in:] Alligood MR, Tomey AM, eds. Nursing theorists and their work. 7th ed. Mosby: Missouri, MI; 2010a, 3-15.

20. Tomey AM. Introduction to analysis of nursing theories. [in:] Tomey AM, Alligood MR, eds. Nursing theorists and their work. 4th ed. MO, Mo s by Year Book: St Louis; 1998.

21. Chinn PL, Kramer MK. Theory and nursing: Integrated knowledge development. 6th ed. Mosby: St Louis; 2004.

22. Eakes GG, Burke ML, Hainsworth MA. Middle range theory of chronic sorrow. Image: Journal of Nursing Scholarship 1998, 30(2): 179-184.

23. Eakes GG. Chronic sorrow. In: SJ Peterson, TS Bredow (eds): Middle range theories. Application to nursing research (2nd ed). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins 2009: 149-59.

24. Pajnkihar M, Mikšić Š, Juranić B, Blažević I, Smješka M. Kronična tuga. South East Europe Health Sci J, 2011, 1(1): 1-6.

Opublikowane

2012-09-01

Jak cytować

Pajnkihar, M., Donik, B., Čuček Trifković, K., Kegl, B., Prlić, N., Radić, R., & Stričević, J. (2012). Wybór modeli i kryteriów analizy i oceny teorii pielęgniarstwa. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 11(3(40), 41-46. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2209