Oczekiwania pielęgniarek wobec kształcenia podyplomowego

Autor

  • Anita Majchrowska Samodzielna Pracownia Socjologii Medycyny, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Renata Bogusz Samodzielna Pracownia Socjologii Medycyny, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

oczekiwania, kształcenie podyplomowe, pielęgniarki

Abstrakt

OCZEKIWANIA PIELĘGNIAREK WOBEC KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO

Wprowadzenie. Postępująca profesjonalizacja w zawodzie pielęgniarskim wymaga nieustannego podnoszenia kwalifikacji w celu aktualizowania i pogłębiania posiadanej wiedzy zawodowej. Realizację tego ustawowego obowiązku umożliwia poszerzająca się oferta różnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego, tj. kursów specjalizacyjnych, kwalifikacyjnych oraz dokształcających czy specjalistycznych. Duże jest również zainteresowanie pielęgniarek uczestnictwem w poszczególnych formach dokształcania, stąd interesujące wydało się wskazanie na specyfikę oczekiwań, jakie mają wobec kształcenia podyplomowego osoby w nim uczestniczące.

Cel. Celem badań było określenie oczekiwań pielęgniarek wobec kształcenia podyplomowego.

Materiał i metoda. Badania ankietowe z zastosowaniem autorskiego kwestionariusza ankiety audytoryjnej zrealizowano w 2012 roku wśród 102 pielęgniarek, które uczestniczyły w kursach specjalizacyjnych organizowanych w ramach Ośrodka Kształcenia Podyplomowego UM w Lublinie.

Wyniki. Najważniejsze korzyści dla osób podejmujących dokształcanie to możliwość pogłębienia wiedzy w określonym obszarze oraz własna satysfakcja z wyższych kwalifikacji. Istotnym czynnikiem było dla badanych zwiększenie poczucia bezpieczeństwa/pewności posiadanej pracy. Ocena korzyści dla całego środowiska zawodowego była dość niejednoznaczna, badani wymieniali tutaj większą samodzielność zawodową, wzrost jakości opieki pielęgniarskiej ale też postępującą profesjonalizację zawodu czy wzrost prestiżu zawodu w społeczeństwie. Oczekiwaliby, iż uzyskanie tytułu specjalisty przede wszystkim przyczyni się do uzyskania wyższych zarobków oraz większej samodzielności zawodowej przejawiającej się większym udziałem w podejmowaniu decyzji w pracy zawodowej.

Wnioski. Osoby podejmujące kształcenie podyplomowe oczekują przede wszystkim poszerzenia wiedzy zawodowej, a w konsekwencji tego faktu wzrostu samodzielności zawodowej. Dość istotne jest również oczekiwanie, iż wyższe kwalifikacje nabyte na kursie specjalizacyjnym wpłyną większą gratyfikację finansową osób wykonujących zawód pielęgniarki.

Bibliografia

1. Cisoń-Apanasewicz A, i wsp. Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego. Problemy Pielęgniarstwa. 2009; 17 (1):32-37.

2. Nowik M. Wybrane zmiany w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2005; 4 (13): 111-115.

3. Report of the Post-registration Nursing and Midwifery Education Reviev Group. Changing practise to suport service delivery. Health Service Executive. Dublin 2008.

4. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz.U.11.174.1039.

5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 maja 2007 roku w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne oraz ramowych programów specjalizacji dla pielęgniarek i położnych. Dz.U.07.102.708.

6. Szlendak B. Kształcenie podyplomowe w latach 2004–2008. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2009; 5: 8.

7. Kadłubowska M, i wsp. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w opinii studentów licencjackich studiów pomostowych. Problemy Pielęgniarstwa. 2010; 18 (2): 124–128

8. Czerniak J, Cieśla D. Ścieżki rozwoju zawodowego. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2009; 3: 10–11.

9. Simpson BJ, Holroyd E. Developing a Framework for the future: a qualitative perspective on postgraduate nursing education in Hong Kong. Nurse Education Today. 1997; 17: 370-375.

10. Barribal KL, While AE, Norman IJ. Continuing proffesional education for qualified nurses, a view of the literature. Journal of Advanced Nursing. 1992; 17: 1129-1140.

11. Kieczka K. Opieka profesjonalna i zakres kompetencji pielęgniarek w Polsce w świetle prawa w ostatnim stuleciu. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2010; 1-2(30-31): 81-86.

12. Bidzińska E, Sobczak ED, Rakowska KA. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15 (2,3): 197-202.

13. Jurczak A, i wsp. Motywy podejmowania kształcenia podyplomowego przez położne województwa zachodniopomorskiego. Perinatologia, Neonatologia i Ginekologia. 2012; 5(1) : 39-42.

14. Watkins D. Motivation and expectations of German and British nurses embarking on a Masters programme. Nurse Education Today. 2011; 31: 31-35.

15. Gallagher L. Continuing education in nursing: A concept analysis. Nurse Education Today. 2007; 27: 466-473.

16. Tomaszewska M, i wsp. Możliwości doskonalenia zawodowego pielęgniarek – potrzeby a rzeczywistość. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16 (1,2): 40-47.

17. Wódz K. Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice: Wyd. Śląsk;1998.

18. Stępień J. Socjologia pracy i zawodu. Poznań: Wyd. AR;. 2001.

19. Abramczyk A. Status społeczny i zawodowy pielęgniarki w Polsce i wybranych krajach europejskich. Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Medycznej LZDZ w Legnicy. 2011; 1 (10): 11-27.

20. CBOS. Prestiż zawodów. Komunikat z badań. Warszawa 2009.

21. CBOS. Prestiż zawodów. Komunikat z badań. Warszawa 1999.

Pobrania

Opublikowane

2012-09-01