Znaczenie dzienniczka praktyk studenta pielęgniarstwa w edukacji klinicznej

Autor

  • Barbara Kegl University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Metka Harih University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Majda Pajnkihar University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Jadranka Stričević University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Mateja Lorber University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Klavdija Čučeč Trifković University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor
  • Barbara Donik University of Maribor, Faculty of Health Sciences, Institut of Nursing Care, Slovenia Autor

Słowa kluczowe:

praktyka kliniczna, dzienniczek praktyk, student pielęgniarstwa, interwencje pielęgniarstwa

Abstrakt

ZNACZENIE DZIENNICZKA PRAKTYK STUDENTA PIELĘGNIARSTWA W EDUKACJI KLINICZNEJ

Wstęp. Dzienniczek praktyk pozwala koordynatorowi praktyk na śledzenie postępów studenta w zakresie nabywania kompetencji we wszystkich dziedzinach pielęgniarstwa klinicznego podczas studiów, zaś studentowi służy jako przewodnik po praktykach klinicznych i ostatecznie pozwala na orientację w zdobytej przez siebie wiedzy i umiejętnościach. Kształcenie kliniczne jest procesem, które wspiera edukację studentów pielęgniarstwa w zdobywaniu odpowiednich umiejętności pozwalających na skuteczne, niezależne i odpowiedzialne działanie w tej dziedzinie. Wszystkie kompetencje, które student pielęgniarstwa zdobywa bazują na silnej integracji kształcenia teoretycznego i praktycznego.

Cel. Zbadanie opinii studentów na temat dzienniczka praktyk używanego podczas praktyk klinicznych.

Materiał i metoda. Badaniami objęto 30 studentów studiów zaocznych oraz 40 studentów studiów stacjonarnych II roku studiów pielęgniarskich I stopnia w roku akademickim 2010/2011. Studenci odbywali praktyki w Klinice Pediatrii Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Mariborze. Badania miały charakter ilościowy z wykorzystaniem wywiadu. Zebrany materiał podano analizie statystycznej, do której zastosowano program SPSS 17.0.

Wyniki. Badania pokazały, że studenci są zadowoleni z dzienniczka praktyk, ponieważ daje zrozumiałe wskazówki do realizacji interwencji pielęgniarskich oraz umożliwia samoocenę na koniec cyklu kształcenia praktycznego. W opinii studentów byłoby dobrze opracować jeden dobry dzienniczek praktyk dla praktyk odbywających się we wszystkich klinikach. Z drugiej strony, studenci widzieliby dzienniczek dostosowany do konkretnej dziedziny pielęgniarstwa.

Wnioski. Dzienniczek praktyk studenta pozwoli zarówno studentom, jak i koordynatorowi praktyk na pełne śledzenie rozwoju studenta podczas edukacji we wszystkich obszarach pielęgniarstwa klinicznego.

Bibliografia

1. Morgan R. Using clinical skills laboratories to promote theory - practice integration during first practice placement: an Irish perspective. J Clin Nurs. 2006; 15(2): 155–61.

2. Skela Savič B, Mežik Veber M, Romih K, et al. Set of interventions in health care for clinical training - a guide for students. College of Nursing, Jesenice; 2009, 15-6.

3. Kristl J, Juriševič M, Šoukal Ribičič M et al. Guidelines for practical training at the University. University of Ljubljana: Ljubljana; 2007, 8-9.

4. Mežik Veber M, Kaučič BM, Kastelic M et al. Student satisfaction with the concept of integrated learning in the office of nursing at the College of Nursing. [v:] Majcen Dvoršak S, eds. Nurses and midwives - Knowledge is our strength. 7th Congress of Nursing and Midwifery Slovenia. Faculty Nursing and Midwifery Slovenia - Association of professional associations of nurses, midwives and health technicians Slovenia: Ljubljana; 2009.

5. Edwards PA, Davis CR. Internationally Educated Nurses Perceptions of Their Clinical Competence. J Contin Educ Nurs. 2006; 37(6): 265-9.

6. Heslop L, Mcmtyre M, Ives G. Undergraduate student nurses’ expectations and their self-reported preparedness for the graduate year role. J Adv Nurs. 2001; 35(5): 626-34.

7. Chapman R, Orb A. The nursing student’s lived experience of clinical practice. Aust J Adv Nurs. 2000; 5(2): 9.

8. Andrews M, Roberts D. Supporting student nurses learning in and through clinical practice: the role of the clinical guide. Nurse Educ Today. 2003; 23(7): 474-81.

9. Sharif F, Masoumi SA. Qualitative study nursing student experiences of clinical practice. Brit Med J Nurs. 2005; 9(4): 1-7.

10. Može M. Obtaining national vocational qualifications in the field of nursing. Obzor Zdr N. 2005; 39(1): 39-46.

Opublikowane

2012-09-01