Znaczenie dzienniczka praktyk studenta pielęgniarstwa w edukacji klinicznej
Słowa kluczowe:
praktyka kliniczna, dzienniczek praktyk, student pielęgniarstwa, interwencje pielęgniarstwaAbstrakt
ZNACZENIE DZIENNICZKA PRAKTYK STUDENTA PIELĘGNIARSTWA W EDUKACJI KLINICZNEJ
Wstęp. Dzienniczek praktyk pozwala koordynatorowi praktyk na śledzenie postępów studenta w zakresie nabywania kompetencji we wszystkich dziedzinach pielęgniarstwa klinicznego podczas studiów, zaś studentowi służy jako przewodnik po praktykach klinicznych i ostatecznie pozwala na orientację w zdobytej przez siebie wiedzy i umiejętnościach. Kształcenie kliniczne jest procesem, które wspiera edukację studentów pielęgniarstwa w zdobywaniu odpowiednich umiejętności pozwalających na skuteczne, niezależne i odpowiedzialne działanie w tej dziedzinie. Wszystkie kompetencje, które student pielęgniarstwa zdobywa bazują na silnej integracji kształcenia teoretycznego i praktycznego.
Cel. Zbadanie opinii studentów na temat dzienniczka praktyk używanego podczas praktyk klinicznych.
Materiał i metoda. Badaniami objęto 30 studentów studiów zaocznych oraz 40 studentów studiów stacjonarnych II roku studiów pielęgniarskich I stopnia w roku akademickim 2010/2011. Studenci odbywali praktyki w Klinice Pediatrii Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Mariborze. Badania miały charakter ilościowy z wykorzystaniem wywiadu. Zebrany materiał podano analizie statystycznej, do której zastosowano program SPSS 17.0.
Wyniki. Badania pokazały, że studenci są zadowoleni z dzienniczka praktyk, ponieważ daje zrozumiałe wskazówki do realizacji interwencji pielęgniarskich oraz umożliwia samoocenę na koniec cyklu kształcenia praktycznego. W opinii studentów byłoby dobrze opracować jeden dobry dzienniczek praktyk dla praktyk odbywających się we wszystkich klinikach. Z drugiej strony, studenci widzieliby dzienniczek dostosowany do konkretnej dziedziny pielęgniarstwa.
Wnioski. Dzienniczek praktyk studenta pozwoli zarówno studentom, jak i koordynatorowi praktyk na pełne śledzenie rozwoju studenta podczas edukacji we wszystkich obszarach pielęgniarstwa klinicznego.
Bibliografia
1. Morgan R. Using clinical skills laboratories to promote theory - practice integration during first practice placement: an Irish perspective. J Clin Nurs. 2006; 15(2): 155–61.
2. Skela Savič B, Mežik Veber M, Romih K, et al. Set of interventions in health care for clinical training - a guide for students. College of Nursing, Jesenice; 2009, 15-6.
3. Kristl J, Juriševič M, Šoukal Ribičič M et al. Guidelines for practical training at the University. University of Ljubljana: Ljubljana; 2007, 8-9.
4. Mežik Veber M, Kaučič BM, Kastelic M et al. Student satisfaction with the concept of integrated learning in the office of nursing at the College of Nursing. [v:] Majcen Dvoršak S, eds. Nurses and midwives - Knowledge is our strength. 7th Congress of Nursing and Midwifery Slovenia. Faculty Nursing and Midwifery Slovenia - Association of professional associations of nurses, midwives and health technicians Slovenia: Ljubljana; 2009.
5. Edwards PA, Davis CR. Internationally Educated Nurses Perceptions of Their Clinical Competence. J Contin Educ Nurs. 2006; 37(6): 265-9.
6. Heslop L, Mcmtyre M, Ives G. Undergraduate student nurses’ expectations and their self-reported preparedness for the graduate year role. J Adv Nurs. 2001; 35(5): 626-34.
7. Chapman R, Orb A. The nursing student’s lived experience of clinical practice. Aust J Adv Nurs. 2000; 5(2): 9.
8. Andrews M, Roberts D. Supporting student nurses learning in and through clinical practice: the role of the clinical guide. Nurse Educ Today. 2003; 23(7): 474-81.
9. Sharif F, Masoumi SA. Qualitative study nursing student experiences of clinical practice. Brit Med J Nurs. 2005; 9(4): 1-7.
10. Može M. Obtaining national vocational qualifications in the field of nursing. Obzor Zdr N. 2005; 39(1): 39-46.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Barbara Kegl, Metka Harih, Majda Pajnkihar, Jadranka Stričević, Mateja Lorber, Klavdija Čučeč Trifković, Barbara Donik (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.