Wpływ członków zespołu terapeutycznego na satysfakcję pielęgniarek ze swojej pracy

Autor

  • Dragana Terzic Markovic High Health School of Professional Studies in Belgrade, Serbia Autor
  • Radmila Rankovic Vasiljevic High Health School of Professional Studies in Belgrade, Serbia Autor

Słowa kluczowe:

satysfakcja z pracy, pielęgniarstwo, praca zespołowa

Abstrakt

WPŁYW CZŁONKÓW ZESPOŁU TERAPEUTYCZNEGO NA SATYSFAKCJĘ PIELĘGNIAREK ZE SWOJEJ PRACY

Wstęp. Współpraca w zespole jest kluczowym elementem w opiece pielęgniarskiej. Rozdzielenie kompetencji zawodowych między lekarzy, pielęgniarki i innych pracowników medycznych i niemedycznych jest potrzebne, ale trzeba pamiętać, że żaden z członków zespołu terapeutycznego nie jest w stanie samodzielnie zapewnić pełnej opieki zdrowotnej.

Cel. Celem niniejszej pracy jest ustalenie, w jakim stopniu działania członków zespołu terapeutycznego wpływają na satysfakcję pielęniarek z ich pracy.

Materiał i metoda. Przeprowadzono badania przekrojowe na grupie 148 pracujących pielęgniarek. Zastosowano autorski kwestionariusz ankiety.

Wyniki. Dane pokazują, że według 45,9% badanych pielęgniarki współpracują z innymi pielęgniarkami i zawsze wspólnie rozwiązują problemy. Pielęgniarki w zasadzie otrzymują pomoc od lekarzy w rozwiązywaniu problemów - 39,2% przypadków. Dane, które pokazały, że 80,2% respondentów chce kontynuować pracę na swoim oddziale, a 86% w tym samym szpitalu, przemawiają za tym, że pielęgniarki są zadowolone ze swojej pracy, do czego przyczynili się z pewnością także inni członkowie zespołu terapeutycznego.

Wnioski. Budowanie i utrzymywanie relacji ze współpracownikami oraz zrozumienie różnych potrzeb osób w zespole stanowi kluczowy element efektywnej pracy zespołowej. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę budowania lepszych relacji w zespole.

Bibliografia

1. Leggat S. G. Effective healthcare teams require effective team members: defining teamwork competencies, BMC Health Services Research 2007, 7:17 available from: http://www.biomedcentral.com/1472-6963/7/17 (accessed: 15.4.2012.)

2. Jankovic Z. et al. Comparative analysis of employee satisfaction in a special hospital for psychiatric illness "Dr Laza Lazarevic" - Belgrade 2007-2010 years, Zdravstvena zastita 2011; 40 (3): 18-32.

3. Nikic D, Arandjelovic M, Nikolic M, et al. Job satisfaction in health care workers, Acta Medica Medianae 2008; 47 (4): 9-12.

4. Canadian Health Services Research Foundation. Teamwork in Healthcare: Promoting Effective Teamwork in Healthcare in Canada, Policy Synthesis and Recommendations, Ottawa, Ontario, 2006.

5. Krogstad U. et al. Doctor and nurse perception of inter-professional co-operation in hospitals, Int J Qual Health Care 2004; 16 (6):491–497.

6. Kekus D.: Communication in professional practice of health care workers, Belgrade, 2010.

7. WHO: Nursing care of the sick: a guide for nurses working in small rural hospitals. Western Pacific Education in Action Series, 1997;No12

8. Scotland government, Framework for Nursing in General Practice, available from:

http://www.scotland.gov.uk/Publications/2004/09/19966/43293 (accessed: 29.4.2012.)

9. Kalisch BJ, Lee H, Rochman M. Nursing staff teamwork and job satisfaction, J Nurs Manag, 2010; 18, 938–947.

10. Dimitriadou A. et al. Interprofessional collaboration and collaboration among nursing staff members in Northern Greece, International Journal of Caring Sciences,2008; 1(3):140–146.

11. Institute of Public Health of Serbia "Dr Milan Jovanovic Batut": Review of the principal results of satisfaction surveys of employees in state health institutions the Republic of Serbia 2011th, Belgrade, 2012. Available from: http://www.batut.org.rs/download/izvestaji/Zadovoljstvo%20zaposlenih%202011.pdf (accessed: 25.5.2012.)

12. Salas E, Almeida S, Salisbury M. et al. What are the critical success factors for team training in health care? Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety, 2009; 35 (8), 398–405.

Opublikowane

2012-09-01