Komunikacja interpersonalna – podstawowa umiejętność we współczesnym pielęgniarstwie

Autor

  • Divna Kekus High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Sanja Stanisavljevic High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Andjelka Lazarevic High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Aleksandra Dragumilo Agency for Business Registers Autor

Słowa kluczowe:

pielęgniarstwo, komunikacja, kompetencja komunikacji

Abstrakt

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA – PODSTAWOWA UMIEJĘTNOŚĆ WE WSPÓŁCZESNYM PIELĘGNIARSTWIE

Wstęp. Komunikacja w ochronie zdrowia ma charakter transdyscyplinarny i nawiązuje do wielu dziedzin, w kompleksowym osiąganiu zmian behawioralnych i społecznych. WHO określiła dobrą komunikację interpersonalną jako jedną z pięciu umiejętności niezbędnych do zdrowego i szczęśliwego życia.

Cel. Podkreślenie znaczenia komunikacji interpersonalnej jako podstawowej umiejętności we współczesnym pielęgniarstwie klinicznym.

Materiał i metoda. Opisowe podejście analityczne.

Wyniki. Praca w sposób zwięzły przedstawia istotę komunikacji w opiece zdrowotnej jako interakcji i wymiany informacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami systemu ochrony zdrowia (pacjenci, ich rodziny, personel medyczny, współpracownicy, media, urzędnicy państwowi i inni). Zwykło się określać ten rodzaj komunikacji, jako specyficzny rodzaj komunikacji społecznej, która odbywa się na subtelnym poziomie emocjonalnym i intelektualnym, gdzie istotne jest, aby docenić cechy wszystkich jej uczestników. Zostanie przedstawiona koncepcja kompetencji komunikacji i umiejętności niezbędne do skutecznej komunikacji, jak również pokażemy trzy poziomy komunikacji terapeutycznej oraz wyjaśnimy zastosowanie pojęcia transmisji komunikacji w podejściu współczesnym.

Wnioski. Komunikacja interpersonalna w opiece zdrowotnej obok zwykłego przekazu wiadomości, ma również charakter komunikacji oficjalnej gdyż jest częścią działalności zawodowej. Rosnąca świadomość znaczenia komunikacji pozwala na wybór metod komunikacji, ram wartości, w jakich komunikacja się odbywa, umiejętności komunikacyjnych oraz używanych znaków. Zrozumienie zasad i struktury komunikacji interpersonalnej pomaga w tworzeniu skutecznej i oszczędnej komunikacji zawodowej w dziedzinie pielęgniarstwa, co ma wpływ na jakość opieki pielęgniarskiej.

Bibliografia

1. Flórez Lozano JA. The formulas for avoiding errors in communication. Recommendations for improving the communication. Med Rev. 2009;1(4):43-48.

2. Stanisavljević S. Značaj efikasne komunikacije u sestrinstvu. In: Zbornik radova Kongresa I kategorije zdravstvenih radnika Srbije sa međunarodnim učešćem; 2011: Zlatibor, Srbija: Savez udruženja zdravstvenih radnika Republike Srbije. 2011:164 -165.

3. Kekuš D. Komunikacije u profesionalnoj praksi zdravstvenih radnika. 2nd ed. Beograd: Digital Art. 2010.

4. Barać Stojanović M. Verbalna i neverbalna komunikacija. In: Simpozijum Komunikacija u zdravstvu i terapeutska komunikacija; 2011: Niš, Srbija: Lekarska komora Srbije; 2011.

5. Havelka N. Zdravstvena psihologija. Zagreb: Školska knjiga. 2003.

6. Kekuš D. Modeli integrisanih komunikacija u zdravstvu. Doktorska disertacija. Beograd: Fakultet Organizacionih Nauka. 2009.

7. Mihailović D, Kovačević I. Poslovna komunikacija i karakeristike zaposlenih menadžera. Psihologija. 2008;41 (2):237-249.

8. Reardon KK. Interpersonalna komunikacija. Zagreb: Alinea. 1998.

Opublikowane

2012-09-01