Pojęcie osobistego i zawodowego upodmiotowienia pielęgniarek
Słowa kluczowe:
pielęgniarstwo, upodmiotowienie, umiejętności społeczne, samoocenaAbstrakt
POJĘCIE OSOBISTEGO I ZAWODOWEGO UPODMIOTOWIENIA PIELĘGNIAREK
Wstęp. Odpowiedź na wyzwania współczesnej praktyki zawodowej w czasie intensywnych przemian społecznych, rozwoju nauki i wielokulturowości, wymaga nowej jakości w działaniach zawodowych. W celu przezwyciężenia takich sytuacji w zawodzie pielęgniarki jak niskie kompetencje w zakresie podejmowania decyzji z jednej strony i wysokie wymagania, co do odpowiedzialności z drugiej strony, istnieje konieczność przyjęcia koncepcji osobistego i zawodowego upodmiotowienia pielęgniarki w rozwoju i umacnianiu tożsamości zawodowej oraz w zachowaniu profesjonalnej autonomii.
Cel. Celem niniejszej prezentacji jest pokazanie znaczenia koncepcji osobistego i zawodowego upodmiotowienia pielęgniarek oraz rozwoju i realizacji programów w tej dziedzinie.
Metoda. Podejście opisowo-analityczne.
Wyniki. W pracy przedstawiono najważniejsze elementy kompetencji zawodowych pielęgniarek podkreślając znaczenie programu motywacyjnego na rzecz rozwoju umiejętności społecznych (poczucie własnej wartości i samo-uznania); wielokulturowość, CPD – kontynuowanie rozwoju zawodowego w celu włączenia pielęgniarstwa do współczesnej nauki i działalności społecznej.
Wnioski. Poprzez wspieranie i inwestowanie w zaplecze edukacyjne pielęgniarstwa tworzymy podstawy dla kształtowania niezależnych, uniwersalnych, kompetentnych i kreatywnych osób reprezentujących ten zawód. Tożsamość zawodowa współczesnego pielęgniarstwa może być zbudowana na fundamentach szeroko rozumianych umiejętności społecznych i zawodowych, co stanowi warunek wstępny budowania potencjału własnej osobowości. Koncepcja osobistego i zawodowego upodmiotowienia jest drogą do społecznego, zawodowego i moralnego rozwoju pielęgniarek.
Bibliografia
1. Zlatić L. Status koncepta komunikacione kompetencije u obrazovanju nastavnika. In: Knjiga rezimea Međunarodne naučne konferencije: Razvijanje komunikacionih kompetencija nastavnika i učenika; 2005: Jagodina, Serbija: Pedagoški fakultet u Jagodini; 2005, p. 112-113.
2. Department for Education and Skills UK. Social and Emotional aspects of learning Guidance; Curriculum and Standards. 2010 oct 28 [cited 2012 mar 22]. Avaible from: http://www.education.gov.uk/search/results?q=Social+and+emotional+aspects+of+ learning+Guidance
3. Opačić G. Ličnost u socijalnom ogledalu. 1st rev.ed. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja; 1995.
4. Havelka N. Socijalna percepcija. 3rd rev.ed. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 2008.
5. Stanisavljević S, Kekuš D. Značaj samoshvatanja u profesionalnoj ulozi zdravstvenih radnika. In: Zbornik radova Simpozijuma zdravstvenih radnika Srbije sa međunarodnim učešćem; 2010: Zlatibor, Srbija: Savez udruženja zdravstvenih radnika Republike Srbije; 2010, p. 215-216.
6. Kararić D, Sindik J, Raguž V et al. Odnos zadovoljstva životom i psihološke dobrobiti sa stresom i mentalnom čvrstoćom kod studenata sestrinstva. Hrvatski časopis za javno zdravstvo. 2012 Jan 7; 8 (29): 35-48.
7. Petković M . Socijalne veštine i empatičnost kao komponente komunikacione kompetencije srednješkolskih nastavnika. Diplomski rad. Beograd: Filozofski fakultet; 1998.
8. Stanisavljević S. Značaj efikasne komunikacije u sestrinstvu. In: Zbornik radova Kongresa I kategorije zdravstvenih radnika Srbije sa međunarodnim učešćem; 2011: Zlatibor, Srbija: Savez udruženja zdravstvenih radnika Republike Srbije; 2011, p. 164 -165.
9. Bennett MJ. Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity in Paige. Education for the Intercultural Experience.Yarmouth: Intercultural Press; 1993.
10. Stanisavljević S, Kekuš D. Nastavnik zdravstvene nege u procesu multikulturalnog obrazovanja – uloga i kompetencije. In: Zbornik predavanja V Međunarodne naučne konferencije: Razvoj fokusa za sestrinstvo kroz bolje razumevanje i implementaciju bezbednosti,produktivnosti i unapređenju kvaliteta; 2011: Beograd, Srbija: Udruženje medicinskih sestara-tehničara Kliničkog centra Srbije ”Sestrinstvo”; 2011, p.123-128.
11. Ozimec Š. Motivacija medicinskih sestara u procesu kontinuirane edukacije. In: Zbornik radova 8. Konferencije medicinskih sestara sa međunarodnim učešćem: Perspektive individualnog i profesionalnog razvoja u sestrinstvu; 2008: Opatija, Hrvatska: Zdravstveno veleučilište u Zagrebu; 2008, p. 77-87.
12. Kekuš D. Komunikacije u profesionalnoj praksi zdravstvenih radnika. 2nd rev.ed. Beograd: Digital art; 2010.
13. Kalauz S. Bioetika u sestrinstvu. Medicina. 2008 Jun 30; 44 (2): 129-134.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Sanja Stanisavljevic, Divna Kekus, Zvonko Dimoski, Biljana Majstorovic, Dragica Stojanovic (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.