Pojęcie osobistego i zawodowego upodmiotowienia pielęgniarek

Autor

  • Sanja Stanisavljevic High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Divna Kekus High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Zvonko Dimoski High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Biljana Majstorovic High Health School of Professional Studies in Belgrade Autor
  • Dragica Stojanovic General Hospital „Sveti Luka“ Smederevo Autor

Słowa kluczowe:

pielęgniarstwo, upodmiotowienie, umiejętności społeczne, samoocena

Abstrakt

POJĘCIE OSOBISTEGO I ZAWODOWEGO UPODMIOTOWIENIA PIELĘGNIAREK

Wstęp. Odpowiedź na wyzwania współczesnej praktyki zawodowej w czasie intensywnych przemian społecznych, rozwoju nauki i wielokulturowości, wymaga nowej jakości w działaniach zawodowych. W celu przezwyciężenia takich sytuacji w zawodzie pielęgniarki jak niskie kompetencje w zakresie podejmowania decyzji z jednej strony i wysokie wymagania, co do odpowiedzialności z drugiej strony, istnieje konieczność przyjęcia koncepcji osobistego i zawodowego upodmiotowienia pielęgniarki w rozwoju i umacnianiu tożsamości zawodowej oraz w zachowaniu profesjonalnej autonomii.

Cel. Celem niniejszej prezentacji jest pokazanie znaczenia koncepcji osobistego i zawodowego upodmiotowienia pielęgniarek oraz rozwoju i realizacji programów w tej dziedzinie.

Metoda. Podejście opisowo-analityczne.

Wyniki. W pracy przedstawiono najważniejsze elementy kompetencji zawodowych pielęgniarek podkreślając znaczenie programu motywacyjnego na rzecz rozwoju umiejętności społecznych (poczucie własnej wartości i samo-uznania); wielokulturowość, CPD – kontynuowanie rozwoju zawodowego w celu włączenia pielęgniarstwa do współczesnej nauki i działalności społecznej.

Wnioski. Poprzez wspieranie i inwestowanie w zaplecze edukacyjne pielęgniarstwa tworzymy podstawy dla kształtowania niezależnych, uniwersalnych, kompetentnych i kreatywnych osób reprezentujących ten zawód. Tożsamość zawodowa współczesnego pielęgniarstwa może być zbudowana na fundamentach szeroko rozumianych umiejętności społecznych i zawodowych, co stanowi warunek wstępny budowania potencjału własnej osobowości. Koncepcja osobistego i zawodowego upodmiotowienia jest drogą do społecznego, zawodowego i moralnego rozwoju pielęgniarek.

Bibliografia

1. Zlatić L. Status koncepta komunikacione kompetencije u obrazovanju nastavnika. In: Knjiga rezimea Međunarodne naučne konferencije: Razvijanje komunikacionih kompetencija nastavnika i učenika; 2005: Jagodina, Serbija: Pedagoški fakultet u Jagodini; 2005, p. 112-113.

2. Department for Education and Skills UK. Social and Emotional aspects of learning Guidance; Curriculum and Standards. 2010 oct 28 [cited 2012 mar 22]. Avaible from: http://www.education.gov.uk/search/results?q=Social+and+emotional+aspects+of+ learning+Guidance

3. Opačić G. Ličnost u socijalnom ogledalu. 1st rev.ed. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja; 1995.

4. Havelka N. Socijalna percepcija. 3rd rev.ed. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 2008.

5. Stanisavljević S, Kekuš D. Značaj samoshvatanja u profesionalnoj ulozi zdravstvenih radnika. In: Zbornik radova Simpozijuma zdravstvenih radnika Srbije sa međunarodnim učešćem; 2010: Zlatibor, Srbija: Savez udruženja zdravstvenih radnika Republike Srbije; 2010, p. 215-216.

6. Kararić D, Sindik J, Raguž V et al. Odnos zadovoljstva životom i psihološke dobrobiti sa stresom i mentalnom čvrstoćom kod studenata sestrinstva. Hrvatski časopis za javno zdravstvo. 2012 Jan 7; 8 (29): 35-48.

7. Petković M . Socijalne veštine i empatičnost kao komponente komunikacione kompetencije srednješkolskih nastavnika. Diplomski rad. Beograd: Filozofski fakultet; 1998.

8. Stanisavljević S. Značaj efikasne komunikacije u sestrinstvu. In: Zbornik radova Kongresa I kategorije zdravstvenih radnika Srbije sa međunarodnim učešćem; 2011: Zlatibor, Srbija: Savez udruženja zdravstvenih radnika Republike Srbije; 2011, p. 164 -165.

9. Bennett MJ. Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity in Paige. Education for the Intercultural Experience.Yarmouth: Intercultural Press; 1993.

10. Stanisavljević S, Kekuš D. Nastavnik zdravstvene nege u procesu multikulturalnog obrazovanja – uloga i kompetencije. In: Zbornik predavanja V Međunarodne naučne konferencije: Razvoj fokusa za sestrinstvo kroz bolje razumevanje i implementaciju bezbednosti,produktivnosti i unapređenju kvaliteta; 2011: Beograd, Srbija: Udruženje medicinskih sestara-tehničara Kliničkog centra Srbije ”Sestrinstvo”; 2011, p.123-128.

11. Ozimec Š. Motivacija medicinskih sestara u procesu kontinuirane edukacije. In: Zbornik radova 8. Konferencije medicinskih sestara sa međunarodnim učešćem: Perspektive individualnog i profesionalnog razvoja u sestrinstvu; 2008: Opatija, Hrvatska: Zdravstveno veleučilište u Zagrebu; 2008, p. 77-87.

12. Kekuš D. Komunikacije u profesionalnoj praksi zdravstvenih radnika. 2nd rev.ed. Beograd: Digital art; 2010.

13. Kalauz S. Bioetika u sestrinstvu. Medicina. 2008 Jun 30; 44 (2): 129-134.

Opublikowane

2012-09-01