Egzaminowanie w przebiegu kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych oraz propozycja implementacji egzaminowania typu OS

Autor

  • Katarzyna Woźniak Katedra Biomedycznych Podstaw Pielęgniarstwa, Uniwersytet Medyczny w Łodzi Autor

Słowa kluczowe:

kształcenie podyplomowe, pielęgniarki, położne, egzaminowanie

Abstrakt

EGZAMINOWANIE W PRZEBIEGU KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH ORAZ PROPOZYCJA IMPLEMENTACJI EGZAMINOWANIA TYPU OS

Wprowadzenie. Planując program kursu każdego rodzaju kształcenia należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Jednym z nich jest sposób sprawdzenia wiedzy, którą uczestnik kursu powinien posiąść oraz umiejętności, które powinien nabyć.

Cel pracy. Celem mojej pracy jest analiza sposobów egzaminowania we wszystkich formach kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych oraz teoretyczne rozważanie zasadności wdrożenia egzaminowania typu OSCE (objective structured clinical examination).

Dyskusja. Analizując programy poszczególnych rodzajów kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych kwestią, która nie została dostatecznie opisana i usystematyzowana, jest sposób sprawdzania wyników kształcenia. Każdy wyżej wspomniany program składa się z kilku podstawowych części. Istotnymi dla pracy są: wykaz umiejętności będących przedmiotem kształcenia, wykaz umiejętności wynikowych, sposób sprawdzania efektów nauczania i zakres zagadnień teoretycznych w odniesieniu do poszczególnych modułów. Problem egzaminowania został we wspomnianych programach ominięty lub ujęty w sposób bardzo ogólny. W przypadku kursów specjalistycznych i kwalifikacyjnych decyzję, w jaki sposób wiedza i umiejętności słuchaczy zostaną sprawdzone, możemy zostawić organizatorowi kształcenia. Należałoby jednak w sposób formalny podać więcej instrukcji jak należy to robić. Wątpliwości budzi egzaminowanie w przypadku szkolenia specjalizacyjnego. Kończąc taki kurs oraz zdając z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy pielęgniarka bądź położna otrzymuje tytuł specjalisty w odpowiedniej dziedzinie. Ów egzamin państwowy jest tylko egzaminem teoretycznym pomimo tego, iż znaczną część szkolenia stanowią staże i praktyczne nauczanie umiejętności. W przypadku tak prestiżowej i pożądanej formy kształcenia koniecznym byłoby sprawdzenie wiedzy nie tylko teoretycznej, ale także praktycznej.

Wnioski. Sposobem sprawdzenia wiedzy praktycznej może stać się egzamin typu OSCE, który jest przeprowadzany między innymi w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych bądź Kanadzie. Służy on wystandaryzowanej ocenie umiejętności w warunkach symulowanych. Wdrażając go na szczeblu centralnym możemy uzyskać wyniki, które będą porównywalne pomiędzy poszczególnymi zdającymi oraz pozwolą ocenić jakość kursów prowadzonych przez różnych organizatorów oraz śledzić i porównywać wyniki na przestrzeni czasu.

Bibliografia

1. Jończyk J. Zarządzanie zasobami ludzkimi w zakładach opieki zdrowotnej. Warszawa: Wyd. Difin;2008.

2. Wrońska I, Sztembis B. Jakość kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Warszawa: Wyd. Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych; 2001.

3. http://www.ckppip.edu.pl/index.php?strona=programy_ramowe&podstrona=%3Cfont_color=black%3Especjalizacje%3C/font%3E, 2012-05-30.

4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych z dnia 29 października 2003 roku. Dziennik Ustaw Nr 197 poz. 1923.

5. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 roku o zawodach pielęgniarki i położnej. Dziennik Ustaw Nr 174 poz. 1039.

6. Regulamin Egzaminu Państwowego Zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w dniu 7 stycznia 2004r. /Tekst jednolity uwzględniający zmiany zatwierdzone w dniu 3 czerwca 2004r., 2 września 2004r., 20 września 2006r., 13 maja 2008r. i 12 sierpnia 2009r.

7. Harden RM, Dent J. A practical guide for medical teachers. Oxford: Wyd. Elsevier; 2009.

8. Ward H, Barratt J. Assessment of nurse practitioner advanced clinical practice skills: using the objective structured clinical examination (OSCE). Primary health care. 2005; 15 (10):37 – 42.

9. Alinier G. Nursing students’ and lecturers’ perspectives of objective structured clinical examination incorporating simulation. Nurse Educ Today. 2003; 23(6):419 – 426.

10. Mitchell LM, Henderson A, Groves M et al. The objective structured examination (OSCE): Optimising its value in the undergraduate nursing curriculum. Nurse Educ Today. 2009; 29: 398 – 404.

11. El - Nemer A, Kandeel N. Using OSCE as an assesment tool for clinical skills: nursig students’ feedback. Australian Journal of Basic and Applied Sciences. 2009; 3 (3): 2465 – 2472.

12. Selim AA, Ramadan FH, El - Gueneidy MM et al. Using objective structured clinical examination (OSCE) in undergraduate psychiatric nursing education: Is it reliable and valid?. Nurse Educ Today. 2012; 32 (6): 283 – 288.

13. Barry M, Noonan M, Bradshaw C et al. An exploration of student midwives’ experiences of the objective structured clinical examination assesment process. Nurse Educ Today. 2012; 32 (6): 690 – 694.

14. Palese A, Bulfone G, Venturato E et al. The cost of the objective structured clinical examination on an Italian nursing bachelor’s degree course. Nurse Educ Today. 2012; 32 (4): 422 – 426.

15. Rushforth HE. Objective structured clinical examination (OSCE): Review of literature and implications for nursing education. Nurse Educ Today.2007;27:481 – 490.

16. Bidzińska E, Sobczak MD, Rakowska KA. Motywy kształcenia się pielęgniarek. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15(2):197 – 202.

Pobrania

Opublikowane

2012-05-01