Abstrakt
POZIOM ZNAJOMOŚCI JĘZYKA ANGIELSKIEGO A WYNIKI W NAUCE STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA POSŁUGUJĄCYCH SIĘ ANGIELSKIM JAKO DRUGIM JĘZYKIEM
Wstęp. Studenci posługujący się językiem angielskim jako drugim językiem (ESL) napotykają poważne wyzwania na anglojęzycznych uniwersytetach.
Cel. Zbadanie poziomu znajomości języka angielskiego i wyników w nauce studentów pierwszego stopnia pielęgniarstwa.
Metody. Badanie korelacji na próbie 136 studentów pielęgniarstwa którzy wypełnili specjalnie opracowany kwestionariusz zawierający cechy socjodemograficzne, zmienne mające wpływ na poziom biegłości języka, otwarte pytania oraz Skalę Akulturacji Języka Angielskiego (ELAS) służącą do identyfikacji poziomu znajomości tego języka.
Wyniki. Czterdzieści trzy procent uczestników badania doświadczało trudności w zrozumieniu drugiego języka w praktyce klinicznej, 68% napotykało problemy w studiowaniu w drugim języku, a 47% wstydziło się mówić po angielsku. Około 71% respondentów uzyskało małą ilość punktów w skali ELAS, a 58% uzyskało dobrą średnią ocen (GPA). Analiza regresji wykazała, iż wewnętrzna motywacja, wyzwania związane ze studiowaniem i wstępna średnia ocen były predykatorami wyników w nauce.
Wnioski. Wyniki badania sugerują, iż oceny studentów były związane z wykorzystywaniem przez nich języka angielskiego w zakresie czytania i pisania w trakcie studiów. W związku z tym, pracownicy wydziału powinni mieć na uwadze konkretne plany służące poprawie i monitorowaniu umiejętności językowych studentów już na etapie rekrutacji.
Bibliografia
1. Kaliyadan F, Thalamkandathil N, Parupalli SR, et al. English language proficiency and academic performance: A study of a medical preparatory year program in Saudi Arabia. Avicenna Journal of Medicine. 2015;5(4):140-144. doi:10.4103/2231-0770.165126.
2. Reinties B, Beausaert S, Grohnert T, et al. Understanding academic performance of international students: the role of ethnicity, academic and social integration. Higher Education. 2012;63:685-700. doi: 10.1007/s10734-011-9468-1.
3. Al-Khairy MH. English as a foreign language learning demotivational factors as perceived by Saudi undergraduates. Eur Sci J. 2013;9(32):1857-1881.
4. Anson C, Wong TN, Wong TKS. Learning experience of Chinese nursing students in an online clinical English course: Qualitative study. Nurse Education Today. 2015;35(2):61-e66. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.11.017.
5. Koptur DU. How do non-immigrant ESL students experience a college-level ESL program? (Doctoral dissertation, Kent State University, U.S.A). 2017; Retrieved from https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=kent1492105325524639&disposition=inline.
6. Crawford T, Candlin S. A literature review of the language needs of nursing students who have English as a second/other language and the effectiveness of English language support programmes. Nurse Educ Pract. 2013;13(3):181-185. doi:10.1016/j.nepr.2012.09.008.
7. Dev S, Qiqieh S. The Relationship between English Language Proficiency, Academic Achievement and Self-Esteem of Non-Native-English-Speaking Students. Int Educ Stud [Internet]. 2016;9(5):147. Available from: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/view/59317.
8. Dev S, Qiqieh S. The Relationship between English Language Proficiency, Academic Achievement and Self-Esteem of Non-Native-English-Speaking Students. Int Educ Stud [Internet]. 2016;9(5):147. Available from: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/view/59317.
9. Garone A, Van de Craen P. The role of language skills and internationalization in nursing degree. Nurse Educ Today. 2017;49:140–144. doi: 10.1016/j.nedt.2016.11.012.
10. Sahragard R, Baharloo A, Soozandehfar A. A closer look at the relationship between academic achievement and language proficiency among Iranian EFL students. Theory and Practice in Language Studies. 2011;1(12):1740–1748. doi: 10.4304/tpls.1.12.1740-1748.
11. Ghenghesh P. The relationship between English language proficiency and academic performance of university students: Should academic institutions really be concerned? International Journal of Applied Linguistics & English Literature. 2015;4(2):91-97. doi: 10.7575/aiac.ijalel.v.4n.2p.91.
12. Sadeghi B, Kashanian N, Maleki A. English language proficiency as a predictor of academic achievement among medical students in Iran. Theory and Practice in Language Studies. 2013; 3(12):2315-2321.
13. Williams L, Abraham L, Negueruela-Azarola E. Using concept-based instruction in the L2 classroom: Perspectives from current and future language teachers. Language Teaching Research. 2013;17(3):363-381.
14. Alhaisoni E. Language learning strategy use of Saudi EFL students in an intensive English learning context. Asian Social Science. 2012;8(13):115–127. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v8n13p115.
15. Tabachnick B, Fidell LS. Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon; 2007.
16. Salamonson Y, Attwood N, Everett B, et al. Psychometric testing of the English language acculturation scale in first-year nursing students. J Adv Nurs. 2013;69(10):2309-2316.
17. Bryman A. Social research methods. Oxford: Oxford University Press; 2012.
18. Attride-Stirling J. Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research. 2001;1(3):385-405. doi: 10.1177/146879410100100307.
19. Wan Chik Z, Salamonson Y, Everett B, et al. Gender difference in academic performance of nursing students in a Malaysian university college. International Nursing Review. 2012;59(3):387-393. doi: 10.1111/j.1466-7657.2012.00989.x Vol.17, Nr 4 (65)/2018.
20. Racca R, Lasaten S. English language proficiency and academic performance of Philippine science high school students. International Journal of Languages, Literature and Linguistics. 2016; 2(2):44-49. doi: 10.18178/IJLLL.2016.2.2.65.
21. Arum R, Roksa J. Academically adrift: Limited learning on college campuses. Chicago, IL: University of Chicago Press; 2011.
22. Kaliyadan F, Thalamkandathil N, Parupalli R, et al. English language proficiency and academic performance: A study of a medical preparatory year program in Saudi Arabia. Avicenna Journal of Medicine. 2015;5(4):14-144. doi: 10.4103/2231-0770.165126.
23. Glew P, Hillege P, Salamonson Y, et al. Predictive validity of the post-enrolment English language assessment tool for commencing undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2015;35(12):1142-1147. doi: 10.1016/j.nedt.2015.04.012.
24. Cesur M. Can language learning strategies predict Turkish university prep class students’ achievement in reading comprehension? Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2011;(15):1920-1924.
25. Yang C, Plakans L. Second language writers’ strategy use and performance on an integrated reading-listening-writing task. TESOL Quarterly. 2012;46(1):80-103.
26. Phakiti A, Li L. General academic difficulties and reading and writing difficulties among Asian ESL postgraduate students in TESOL at an Australian university. RELC Journal. 2011;42(3):227-264. http://dx.doi.org/10.1177/0033688211421417.
27. Jimoh R, Kenneth N. Effect of English language proficiency on students’ performance in cataloguing and classification courses in polytechnic-based library schools in Nigeria. International Journal of Library and Information Science. 2016;8(6):54-61. doi: 10.5897/ijlis2016.0708.
28. Orosz G, Farkas D, Roland-Lévy C. Are competition and extrinsic motivation reliable predictors of academic cheating? Front Psychol. 2013;(4):87. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00087.
29. Gamboa LF, Rodríguez Acosta M, García-Suaza A. Differences in motivations and academic achievement. Lecturas de Economía. 2013;(78):9-44. Retrieved April 30, 2018, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-25962013000100001&lng=en&tlng=en.
30. Niehaus K, Rudasill K, Adelson J. Self-efficacy, intrinsic motivation, and academic outcomes among Latino middle school students participating in an after-school program. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 2012;34(1):118-136. doi: 10.1177/0739986311424275.
31. Khodadad M, Kaur J. Causal relationships between integrative motivation, selfefficacy, strategy use and English language achievement. The Southeast Asian Journal of English Language Studies. 2016;22(3):111-125. doi: 10.17576/3l-2016-2203-08.
32. Oliver R, Vanderford S, Grote E. Evidence of English language proficiency and academic achievement of non-English-speaking background students. Higher Education Research & Development. 2012;31(4):541–555. DOI: 10.1080/07294360.2011.653958.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2018 Autorzy