Wybrane społeczno-demograficzne i zawodowe uwarunkowania kompetencji społecznych pielęgniarek aktywnych zawodowo

Abstrakt

WYBRANE SPOŁECZNO-DEMOGRAFICZNE I ZAWODOWE UWARUNKOWANIA KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH PIELĘGNIAREK AKTYWNYCH ZAWODOWO 

Wprowadzenie. Kompetencje społeczne są umiejętnościami miękkimi, które pozwalają między innymi na lepszą komunikację z pacjentem, nawiązywanie i utrzymywanie relacji terapeutycznej oraz motywowanie pacjenta. Są gwarantem jakości opieki na wysokim poziomie oraz satysfakcji pacjenta i jego rodziny ze sprawowanej opieki. Umiejętności społeczne mają również pozytywny wpływa na pielęgniarkę, ponieważ stanowią czynniki ochronny przed wypaleniem zawodowym i ułatwiają współprace w zespole terapeutycznym.

Cel. Celem pracy była ocena poziomu kompetencji społecznych pielęgniarek aktywnych zawodowo oraz określenie ich związku z wybranymi czynnikami społeczno-demograficznymi i zawodowymi.

Materiał i metoda. Badaniem objęto 291 pielęgniarek aktywnych zawodowo w przedziale wiekowym 23-63 lata. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Kompetencji Społecznych według Anny Matczak (KKS).

Wyniki. Poziom kompetencji ujawnianych w sytuacjach intymnych kształtował się na poziomie stena wysokiego (7-10 sten) wśród 37,8% pielęgniarek, a w okolicznościach ekspozycji społecznej kształtował się na poziomie wyników przeciętnych (5-6 sten) wśród 40,5% pielęgniarek. Kompetencje społeczne w sytuacjach wymagających asertywności kształtowały się głównie na poziomie przeciętnym (5-6 sten) wśród 39,9% pielęgniarek. Ogólny wynik kompetencji społecznych pielęgniarek mieścił się w przedziale wyników niskich (36,1%) i przeciętnych (34,4%). W grupie determinantów społeczno-demograficznych czynniki w sposób istotny warunkujące wyższy poziom kompetencji społecznych wśród pielęgniarek to miejsce zamieszkania oraz kształcenie podyplomowe.

Wnioski. Pielęgniarki reprezentują niski i przeciętny poziom kompetencji społecznych. Istnieje potrzeba dalszych badań nad kompetencjami społecznymi wśród pielęgniarek oraz wdrożenie programów szkoleniowych, które pomogą rozwijać kompetencje społeczne pielęgniarek na wyższym poziomie.

 

Selected socio-demographic and work-related determinants of the social competence of professionally active nurses.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Tomorowicz A. Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym. Via Medica Psychiatria. 2011; 8(3):91-96.

2. Knopp K. Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna. Ośrodek Rozwoju Edukacji. 2013. http://docplayer.pl/30188248-Kompetencje-spoleczne-pomiar-iaplikacja-praktyczna.html [data dostępu: 1.11.2018].

3. Matczak A. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Wyd. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; 2007, s. 5-52.

4. Bandach M. Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych. Economics and Management. 2013; 4: 82-95.

5. Sternal E. Kompetencje społeczne w obliczu przemian społeczno-gospodarczych. Przegl Pedag. 2014; 2: 86-96.

6. Rutkowska K. Kompetencje społeczne – bufor wypalenia zawodowego pielęgniarek. Med. Og. Nauki Zdr. 2012; 18(4): 319-323.

7. Pereira-Lima K., Loureiro SR.: Burnout, anxiety, depression, and social skills in medical residents. Psychol Health Med. 2015; 20(3): 353-62.

8. Martowska K. Istota i uwarunkowania kompetencji społecznych. Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri; 2012, s. 33-70.

9. Gadecka W, Piskorz-Ogórek K, Regin K, Kowalski I. Social competence of mental health nurses. Pol. Ann. Med. 2015; 22: 105-109.

10. Zaborniak-Sobczak M, Walicka-Cupryś K, Ćwirlej-Sozańska A. i wsp.: Kompetencje społeczne fizjoterapeutów – wyniki badań pilotażowych. Post. Rehabil. 2014; 2:5-12.

11. Tyszkiewicz-Bandur M, Walkiewicz M, Tartas M, Bankiewicz-Nakielska J. Kompetencje społeczne i emocjonalne wśród studentów kierunków medycznym. Med. Rodz. 2017; 20(1): 25-30.

12. Gotlib J, Cieślak I, Zarzeka A. i wsp. Assessment of level of social skills among Public Health students of Warsaw Medical University. Eur J Public Health. 2017; 27: 380-85.

13. Mroczek B, Wolińska W, Kotwas A, i wsp. The risk of job burnout among medical workers on the basis of their work-related behaviors. Fam. Med. Prim. Care Rev. 2018; 20 (1): 29-35.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy