Importance of health education among patients with diabetes
Keywords:
diabetes, education, nurseAbstract
Today diabetes is spread across the globe. The number of people suffering from diabetes is not only high but is also increasing in western countries as well as in the developing world. This is the result of changes in lifestyle, a decrease in physical exercise, as well as an increase in the quantity of calories consumed, which may eventually lead to obesity and other problems related to being overweight. The World Health Organization (WHO) has predicted that by 2025 the total number of diabetics, worldwide is estimated to increase 4 billion people. The number of diabetics is not the only problem. Another is their needs. Nowadays diabetics, apart from medication, need education about their disease and its side effects, as well as self-care in conjunction with self-control, which are crucial to successful therapy.
The aim of the present work is to demonstrate the importance of diabetes education and the role of the nurse in the educational-behavioral process in the current population of diabetics.
Education is crucial for effective and safe treatment of diabetics and at the same time it is both an indispensable and inseparable element of the treatment process. Tasks carried out by nurses and their occupational functions, including educational functions, demonstrate that nurses are best prepared to carry out the role of diabetic educators. The most important educational aims of nurses are to shape proper healthy behaviour, self-responsibility for their own health and preparing patients for self-care at home. Nurses may improve their knowledge about diabetes through different courses and scientific conferences and from 2006 – at University – specializing in diabetes nursing.
Education is an indispensable element in the treatment process of diabetes. Patients with knowledge of diabetes are cooperating with a team of therapists, they understand the aims of the treatment and the most importantly, they hold the essential skill of self-control. This global aim is achievable, thanks to the cooperation of many professionals who have created an interdisciplinary team where an important role is played by the “tutor” who is a nurse – educator.
References
1. Filipiak K, Tolarska D. Funkcja edukacyjna pielęgniarki wobec osób chorych na cukrzycę zorientowana na późne powikłania. Pielęgniarstwo XXI WWieku 2008; 25(4): 51–4.
2. Ruxer M, Ruxer J, Markuszewski L. Edukacja terapeutyczna jako metoda leczenia chorych na cukrzycę. Diab Dośw Klin 2005; 5(4): 253–9.
3. Tatoń J. Dlaczego musimy rozwijać diabetologię społeczną w Polsce? Przew Lek. 2003, 6(4): 14–29.
4. Panusiak K, Załuska W, Makara–Studzińska M. Pompa insulinowa w leczeniu cukrzycy typu I Zdr Publ. 2008;118(1): 91–5
5. Dziemidok P, Sodolski W. Twarze i maski cukrzycy. Zdr Publ. 2004;114(1): 84–8.
6. Tatoń J. Opieka Diabetologiczna i Badania w Europie. Deklaracja z Saint Vincent. W: Powikłania cukrzycy. Warszawa: PZWL; 1995.
7. Zarzycki W, Popławska E. Edukacja terapeutyczna chorych na cukrzycę. Diab Prakt. 2002, 3, Suppl. B, B21–B25
8. Książek P, Herda J, Pawka B, Dreher P, Włoch K. Edukacja zdrowotna jako istotny standard w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami w środowisku nauczania i wychowania w województwie lubelskim. Zdr Publ. 2008; 118(4): 403–5
9. Szczęch R, Grodzicki T, Narkiewicz K.Edukacja chorych z nadciśnie- niem tętniczym. Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna, 2001; 8(20): 7–25.
10. Podręczny poradnik postępowania w cukrzycy typu 1 i 2. European Diabetes Policy Group 1998–1999. Med Prakt. 1999 (Suppl.).
11. Miller LV, Goldstein J. More efficient care of diabetic patients in acountry hospital setting. N Engl J Med. 1972; 24: 1388–91.
12. Tatoń J, Czech A. Cukrzyca – Podręcznik edukacji terapeutycznej. Warszawa: PWN; 2000.
13. Tatoń J. Edukacja terapeutyczna osób z cukrzycą – fundament metodo- logiczny leczenia. W: Tatoń J, Czech A. (red.). Diabetologia. Warszawa: PZWL; 2001, s.217–32.
14. Zespół Redakcyjny Komisji ds. Edukacji Narodowego Programu Walki z Cukrzycą: Czyżyk A, Szybiński Z, Torzecka W, Tracz M, Wąsikowa R. Propozycja kształcenia edukatorów cukrzycy. Diabetol Pol. 2002; 9: 1–3
15. Pismo Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii 7/II/ 2009.
16. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę
17. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Diabet Dośw Klin. 2006;(6) Suppl. A, 1–50.
18. Working Party of the International Diabetes Federation (Europen Region). Hypertension in people with Type 2 diabetes: knowledge– based diabetes–specific guidelines. Diabet Med. 2003; 20: 972–87.
19. Ławska W, Lubińska – Żądło B, Łyżnika M. Edukacja zdrowotna pacjentów z cukrzycą – ocena skuteczności. Zdr Publ. 2004; 114(4): 537 – 40.
20. Krystoń–Serafin M, Jankowiak B, Krajewska–Kułak E, Sierakowska M, Popławska E. Ocena wiedzy pacjentów na temat cukrzycy typu 2 jako niezbędny element terapii. Diab Prakt. 2005; 6(1): 7–14.
21. Majkowska L, Tejchman K, Ślozowski P, Majchrzycka I, Wisienko J, Bielawska K, Sikorska P, Franków M. Ocena poziomu edukacji chorych na cukrzycę typu 2 w Szczecinie i okolicach. Diabet Dośw Klin. 2003; 3(6): 501–8
22. Ciechaniewicz W. red. Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2002.
23. Szybiński Z, Tatoń J. Program walki z cukrzycą na lata 1995––2000. Diabetol Pol. 1996; 1: 58–71.
24. Szewczyk A, Małachowska B. Znaczenie edukacji zdrowotnej w terapii cukrzycy. Diabetol Pol. 2001; 1: 152.
25. Taylor CB, Miller NH, Reilly KR, Greenwald G, Cunning D, Deeter A, Abascal L. Evaluation of a nurse–care management system to improve outcomes in patients with complicated diabetes. Diabetes Care 2003; 26:1058–63.
26. Rachmani R, Slavachevski I, Berla M,Frommer – Shapira R, Ravid R. Treatment of high–risk patients with diabetes: motivation and teaching intervention: a randomized, prospective 8–year follow–up study. J Am Soc Nephrol. 2005; 16 Suppl. 1: 22–6.
27. Domenech MI, Assad D, Mazzei ME, Kronsbein P,Gagliardino JJ. Evaluation of the effectiveness of an ambulatory teaching/treatment programme for non–insulin dependent (type 2) diabetic patients. Acta Diabetol. 1995; 32: 143–7. 323Zdr Publ 2010;120(3).
28. Sawicki PT, Mühlhauser I, Didjurgeit U, Bender R, Berger M. Intensified antihypertensive therapy is associated with improved survival in type 1 diabetic patients with nephropathy. J Hypertens. 1995; 13: 933–8.
29. Tracz M, Łukasiak E, Oleksiak E, Brackenbridge B, Karnafel W. Polsko– amerykański program edukacyjny dla niewidomych i słabowidzących chorych na cukrzycę. Diabetol Pol. 2000; 8: 80.
30. Sokup A, Ruprecht Z, Graczykowska–Koczorowska A. Edukacja niewidomych chorych na cukrzycę jako jedna z form ich rehabilitacji. Materiały naukowe IV Zjazdu Naukowego Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Poznań 1994; 282–5.
31. Graczykowska–Koczorowska A, Rydzkowska D, Maciejewska M. Idea tworzenia Gabinetu Edukacji dla chorych na cukrzycę w szpitalu wieloprofilowym i jego zadania. Pułtusk: Komisja Zespołu do spraw Narodowego Zwalczania Cukrzycy; 1995.
32. Tatoń J, Czech A. Edukacja terapeutyczna jako metoda leczenia i ulepszania stylu życia osób z cukrzycą. Diabetol Pol. 2000; 7: 55–62.
33. Popławska E, Zarzycki W, Kinalska I, Kinalski M, Rybaczek M. Edukacja w typie 2 cukrzycy — trwałość efektu metabolicznego. Diabetol Pol. 2003; 1: 111–18.
34. Krawczyk W, Kostrzewa–Zabłocka E, Hawryluk J, Krawczyk P. Metaboliczne efekty edukacji diabetologicznej u chorych z cukrzycą typu 1 i 2. Diabetol Pol. 2003; 1: 112–14.
35. Schwedes U, Siebolds M, Mertes G. Meal–related structured self– monitoring of blood glucose: effect on diabetes control in non– insulintreated type 2 diabetic patients. Diabetes Care 2002; 25:1928–32.
36. Naszydłowska E, Kozieł D, Trawczyńska M. Udział pielęgniarki w podnoszeniu jakości życia pacjentów z cukrzycą. Piel XXI Wieku 2003;(3):53–6.
37. U.S. Department of Health and Human Services: National diabetes fact sheet (articel on line), 2002, Available from www.cdc.gov/diabetes/ pubs/factsheet. htm. Accessed 15 May 2002.