Health Self-Assessment in Students of Pomeranian Medical University in Szczecin
Keywords:
health promotion, health self-assessmentAbstract
Background. The analysis of health self-assessment in students of the Faculty of Health Sciences at the Pomeranian Medical University (PAM) in Szczecin. The students know the principles of healthy life style and are supposed to think of health in terms of life success.
Aim. To learn about students’ attitude to promotion of their own health.
Material and method. The study involved 217 students of the Faculty of Health Sciences at the Pomeranian Medical University (PAM).
Results. A considerable number of students lead unhealthy life style, which does not change with job seniority.
Conclusions. It is necessary to emphasize the importance of health promotion and positive attitude towards patients and ourselves in the process of education.
References
1. Karski J. Konieczność i problemy pomiaru zdrowia pozytywnego. Zdr Publ.2003;113(3/4):371-6.
2. Rywik S, Piotrowski W, Broda G. Czy nierówności w stanie zdrowia ludności zależne od czynników społecznych dotyczą także Polski? Pol Arch Med Wewn. 2003;109:383-394
3. Kolonko J, Grzywna T, Sternal D, Babiaszczyk B. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WNoZ z Bielska-Białej. Problemy Pielęgniarstwa 2008:16(1,2): 88.
4. Sadurska A, Wrońska I, Walas L, Wysokiński M, Fidecki W. Satysfakcja studentów na kierunku pielęgniarstwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Problemy Pielęgniarstwa 2008;6(1,2):72.
5. Nowak M. Samoocena stanu zdrowia i sprawności fizycznej kobiet a ich udział w kontrolnych badaniach lekarskich. Nowa Med. 1999;6(7): 45-8.
6. Ostrowska A. Styl życia a zdrowie. Zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa: IFiS PAN, 1999;177-8.
7. Laschinger HK, Tresolini CP. An exploratory study of nursing and medical students health promotion counselling self-efficacy. Nurse Education Today 1999;19(5):408-18.
8. Supranowicz P, Miller M, Gębska-Kuczerowska A, Urban E. Samoocena stanu zdrowia młodzieży a sprawność i aktywność fizyczna. Wych Fiz Zdrow. 2002;49(12):18-12.
9. Trafalska E, Paradowska-Stankiewicz I, Grzybowska A, Grzybowski A. Warunki życia i stan zdrowia w samoocenie studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Nowiny Lekarskie 2003;72:154-7.
10. Maniecka-Bryła I, Bryła M. Samoocena stanu zdrowia oraz stanu psychicznego studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Zdr Publ. 2004;114(4):524-31.
11. Kaleta D, Jegier A, Rekreacyjna aktywność ruchowa a subiektywna ocena stanu zdrowia dorosłych osób. Pol Arch Med Wewn. 2004;111(5):537-45.
12. Lown BA, Newman LR, Hatem CJ. The personal and professional impact of a fellowship in medical education. Acad Med. 2009;84(8):10089-97.