Subiektywna ocena stanu zdrowia studentów Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie

Autor

  • Maria Jasińska Zakład Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Katarzyna Żułtak-Bączkowska Zakład Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Iwona Rotter Zakład Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Grażyna Dugiel Zakład Informatyki Medycznej i Badań Jakości Kształcenia, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny Autor
  • Zbigniew Szych Wydział Pedagogiki i Nauk o Zdrowiu, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski Autor
  • Beata Karakiewicz Zakład Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pomorski Uniwersytet Medyczny Autor

Słowa kluczowe:

promocja zdrowia, samoocena zdrowia

Abstrakt

Wstęp. Badanie analizuje samoocenę zdrowotności studentów Pomorskiej Akademii Medycznej (PAM), Wydziału Nauk o Zdrowiu – znających zasady zdrowego stylu życia i z założenia będących grupą uznającą walor zdrowia w kategoriach sukcesu życiowego. 

Cel. Poznanie podejścia studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu PAM do promocji własnego zdrowia. Materiał i metoda. Badaniem objęto 217 studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu PAM. 

Wyniki. Znaczna część studentów prowadzi niewłaściwy styl życia, a wraz ze wzrostem stażu pracy ich sytuacja zdrowotna nie jest korzystniejsza. 

Wnioski. Konieczne zwiększenie nacisku w procesie kształcenia w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu promocji zdrowia i stosunku do pacjentów oraz samych siebie.

Bibliografia

1. Karski J. Konieczność i problemy pomiaru zdrowia pozytywnego. Zdr Publ.2003;113(3/4):371-6.

2. Rywik S, Piotrowski W, Broda G. Czy nierówności w stanie zdrowia ludności zależne od czynników społecznych dotyczą także Polski? Pol Arch Med Wewn. 2003;109:383-394

3. Kolonko J, Grzywna T, Sternal D, Babiaszczyk B. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WNoZ z Bielska-Białej. Problemy Pielęgniarstwa 2008:16(1,2): 88.

4. Sadurska A, Wrońska I, Walas L, Wysokiński M, Fidecki W. Satysfakcja studentów na kierunku pielęgniarstwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Problemy Pielęgniarstwa 2008;6(1,2):72.

5. Nowak M. Samoocena stanu zdrowia i sprawności fizycznej kobiet a ich udział w kontrolnych badaniach lekarskich. Nowa Med. 1999;6(7): 45-8.

6. Ostrowska A. Styl życia a zdrowie. Zagadnienia promocji zdrowia. Warszawa: IFiS PAN, 1999;177-8.

7. Laschinger HK, Tresolini CP. An exploratory study of nursing and medical students health promotion counselling self-efficacy. Nurse Education Today 1999;19(5):408-18.

8. Supranowicz P, Miller M, Gębska-Kuczerowska A, Urban E. Samoocena stanu zdrowia młodzieży a sprawność i aktywność fizyczna. Wych Fiz Zdrow. 2002;49(12):18-12.

9. Trafalska E, Paradowska-Stankiewicz I, Grzybowska A, Grzybowski A. Warunki życia i stan zdrowia w samoocenie studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Nowiny Lekarskie 2003;72:154-7.

10. Maniecka-Bryła I, Bryła M. Samoocena stanu zdrowia oraz stanu psychicznego studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Zdr Publ. 2004;114(4):524-31.

11. Kaleta D, Jegier A, Rekreacyjna aktywność ruchowa a subiektywna ocena stanu zdrowia dorosłych osób. Pol Arch Med Wewn. 2004;111(5):537-45.

12. Lown BA, Newman LR, Hatem CJ. The personal and professional impact of a fellowship in medical education. Acad Med. 2009;84(8):10089-97.

Opublikowane

2010-09-01