Education as a factor contributing to the development of nurses’ assertiveness

Authors

  • Marzena D. Sobczak Elbląg University of Humanities and Economy Author
  • Anna Andruszkiewicz Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University, Toruń Author
  • Mariola Banaszkiewicz Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University, Toruń Author

Keywords:

nurses, nursing education, assertiveness

Abstract

Introduction. Nursing is a profession in which both education and a strong personality, integrity, assertiveness and empathy are the basis for proper functioning.

Aim. The aim of the study was to determine the level of assertiveness in nurses, and to answer the questions whether their graduate and post-graduate education have an impact on assertive behaviours.

Material and methods. The research covered working nurses of a hospital in Bydgoszcz, and three hospitals in Elbląg. A self-designed personal questionnaire was applied in the research in order to describe the socio-demographic features of the respondents and the self-designed Assertive Behavior Questionnaire based on the Assertiveness Map by M. Król-Fijewska.

Results. The respondents with nursing bachelor’s degrees obtained the highest scores with respect to the global level of assertiveness. Also the respondents with master’s degrees obtained scores falling into the range of high values.

Conclusions. Education is a factor contributing to the development of assertive behaviors.

 

References

1.Górajek-Jóźwik J. Wybrane wzory pielęgnowania. In: Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K. (ediotor) Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2004. 198-205.

2.Sęk H. Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Ustalenia teoretyczne i metodologia. Przeg Psychol. 1988;31(3):787- 807.

3.Timmins F, Mc Cabe C. How assertive are nurses’ in the workplace? A preliminary pilot study. I Nurs Manag. 2005; Jan 13(1):61-7.

4.Humeniuk E, Ślusarska B, Zarzycka D. Kształcenie pielęgniarek na poziomie licencjackim, a kształtowanie cech osobowości. Ann Acad Med Siles. 2000; 49-55.

5.Nightinagale F. Nursing the sick. In: R. Quain (editor): A dictionary of medicine. (9 th editors). New York: Appleton Ceuntry Crofts; 1885, After: Poznańska S.: F. Nightingale. U podstaw pielęgniarstwa. In: S. Poznańska, L. Płaszewska – Żywko: Wybrane modele pielęgniarstwa. Kraków: Wyd. UJ; 2001.

6.Sudha: How to be an assertive nurse? Nurs J Ind 2005; Aug; 96; 8:182-3.

7.Płoszajski P. Teraźniejszość czasu przyszłego: 11 problemów edukacji menedżerskiej. In: A. Borowska: Kształcenie dla przyszłości. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 2004.

8.Krzyżanowska-Łagowska U. Wartości duchowe w etosie pielęgniarskim. Kraków: Wyd. Ad vocem; 2005.

9.Sobczak M, Rakowska K. Asertywność kierownika. Doniesienie z badań nad poziomem asertywności kadry kierowniczej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa 2008; (1-2):16-25.

10.Kolonko J, Grzywna T, Sternal D, Babiarczyk B. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WNoZ ATH z Bielska Białej. Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1,2):88-93.

Downloads

Published

2010-01-01