Wykształcenie, jako czynnik wpływający na rozwój zachowań asertywnych pielęgniarek
Słowa kluczowe:
pielęgniarki, wykształcenie, asertywnośćAbstrakt
Wstęp. Pielęgniarstwo jest zawodem, w którym zarówno wykształcenie jak i silna osobowość, rzetelność, asertywność i empatia, są podstawą prawidłowego funkcjonowania.
Cel pracy. Celem pracy było określenie poziomu asertywności pielęgniarek oraz odpowiedź na pytania, czy wykształcenie i kształcenie podyplomowe wpływa na rozwój zachowań asertywnych.
Materiał i metody. Badaniami objęto pracujące pielęgniarki ze szpitala w Bydgoszczy oraz trzech szpitali elbląskich. Do badań zastosowano ankietę osobową własnej konstrukcji służącą do opisania właściwości socjodemograficznych badanych i Kwestionariusz Zachowań Asertywnych własnej konstrukcji skonstruowany w oparciu o Mapę Asertywności M. Król-Fijewskiej.
Wyniki. Osoby posiadające ukończone studia pielęgniarskie licencjackie osiągały najwyższe wyniki w zakresie globalnego poziomu asertywności spośród badanych. Wyniki zawierające się w zakresie wartości wysokich osiągały także osoby po studiach magisterskich.
Wnioski. Wykształcenie stanowi czynnik rozwijający zachowania asertywne.
Bibliografia
1.Górajek-Jóźwik J. Wybrane wzory pielęgnowania. In: Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K. (ediotor) Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2004. 198-205.
2.Sęk H. Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Ustalenia teoretyczne i metodologia. Przeg Psychol. 1988;31(3):787- 807.
3.Timmins F, Mc Cabe C. How assertive are nurses’ in the workplace? A preliminary pilot study. I Nurs Manag. 2005; Jan 13(1):61-7.
4.Humeniuk E, Ślusarska B, Zarzycka D. Kształcenie pielęgniarek na poziomie licencjackim, a kształtowanie cech osobowości. Ann Acad Med Siles. 2000; 49-55.
5.Nightinagale F. Nursing the sick. In: R. Quain (editor): A dictionary of medicine. (9 th editors). New York: Appleton Ceuntry Crofts; 1885, After: Poznańska S.: F. Nightingale. U podstaw pielęgniarstwa. In: S. Poznańska, L. Płaszewska – Żywko: Wybrane modele pielęgniarstwa. Kraków: Wyd. UJ; 2001.
6.Sudha: How to be an assertive nurse? Nurs J Ind 2005; Aug; 96; 8:182-3.
7.Płoszajski P. Teraźniejszość czasu przyszłego: 11 problemów edukacji menedżerskiej. In: A. Borowska: Kształcenie dla przyszłości. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”; 2004.
8.Krzyżanowska-Łagowska U. Wartości duchowe w etosie pielęgniarskim. Kraków: Wyd. Ad vocem; 2005.
9.Sobczak M, Rakowska K. Asertywność kierownika. Doniesienie z badań nad poziomem asertywności kadry kierowniczej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa 2008; (1-2):16-25.
10.Kolonko J, Grzywna T, Sternal D, Babiarczyk B. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WNoZ ATH z Bielska Białej. Problemy Pielęgniarstwa 2008;16(1,2):88-93.