Seniors in Warsaw and their free time in the context of planning health education
Keywords:
free time, elderly people, activity, health educationAbstract
Introduction. Health education is one of the methods of influencing the lifestyle of an individual and social groups. The basis for undertaking educational activities is the diagnosis of an individual’s or group’s condition in comparison to the local community and environment.
Aim. The main aim of the undertaken research was to determine the preferred forms of spending free time by elderly people residing in Warsaw and to examine what factors affect the choice of spending and organizing free time.
Material and methods. The research was conducted in Warsaw in 2008. The criterion of choosing the respondents was the place of residence and the age of 60 and above. An author-devised questionnaire was used. 102 respondents took part in the research. Pearson’s correlation test χ² was used to examine the relation among the chosen variables.
Results. In the studied population a passive form of spending free time is preferred. Ninety percent (90%) of the respondents watch television in their free time, about 70% listen to the radio and read books and papers. Half of the respondents do nothing or take a nap. Forty three percent (43%) of the respondents spend free time with their family, 21% with friends, about 1/5 alone. The preferred places for spending free time are: summer house (48%) and home (28%). Culture centers (2%), Third Age Universities (2%) and sports or recreational centers (1%) are not popular places of spending free time. From many ways of spending free time the dominating are: going for walks 64.7% and exercising at home 27.5%.
Conclusions. The respondents prefer a receptive form of activity in their free time. The physical activity of the respondents is restricted mainly to walking. The people in question most often spend their free time with family. The preferred places for spending free time are summer house and home. In planning health education in correlation to this group of people it is necessary to undertake actions leading to their activation in different spheres.
References
1. Zdrowie, starzenie się – raport. Sztokholm 2004-2007.
2. Kawczyńska-Butrym Z. Rodzina–zdrowie–choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2001. p. 59.
3. Kozdroń E, Szczypiorski P. Aktywizacja ruchowa osób starszych. Propozycja programowa. In: Charzewski J. (editor) Problemy starzenia. Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego; 2007. p.105-9.
4. Szatur-Jaworska B, Błędowski P, Dzięgielewska M. Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR; 2006. p. 161-78.
5. Chabior A. Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości (w świetle badań seniorów z rodzin kieleckich). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji; 2000. p.118.
6. Goryński P, Wojtyniak B. (editors) Sytuacja zdrowotna ludności Polski. Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Państwowy Zakład Higieny; 2008. 7. Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015.
8. Twardowska-Rejewska J. Edukacja w profilaktyce gerontologicznej. Edukacja Ustawiczna Dorosłych. 2004;1:31.
9. Ciechaniewicz W. Praca dydaktyczno-wychowawcza pielęgniarki. In: Zahradniczek Z. Wprowadzenie do pielęgniarstwa. Podręcznik dla średnich szkół medycznych. Warszawa: PZWL; 1999. p. 148-179.
10. Micun LA. Z Easy-Care opieka jest łatwa. Mag Piel Poł. 2002;5:18-19. 11. Lenard B. Edukacja pacjenta to procedura medyczna. Mag Piel Poł. 2007;5:6.
12. Słońska Z, Woynarowska B. Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Warszawa: Zakład Promocji Zdrowia Instytutu Kardiologii; 2002.
13. Stefańska W. Podstawowe zadania współczesnej pielęgniarki w opiece zdrowotnej. Piel Pol. 2004;1(17)-2(18):150.
14. Łuszczyńska A. Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne; 2004. p. 18, 163, 205-9.
15. Litt MD, Kleppinger A, Judge JO. Initiation and maintenance of exercise behaviour in older women: Predictors from the social learning model. J Behav Med. 2002;25:83-97.
16. Jankowski D. Edukacja, aktywność kulturalna, rekreacja ludzi starzejących się. In: Polska w obliczu starzenia się społeczeństwadiagnoza i program działań. Komitet prognoz „Polska 2000 plus”. Warszawa: PAN-Warszawska Drukarnia Naukowa; 2008. p. 195-210.
17. Abramczyk A. Problemy edukacji zdrowotnej w rodzinie i środowisku lokalnym. In: Kawczyńska- Butrym Z. (editor) Pielęgniarstwo rodzinne. Teoria i praktyka. Warszawa: Centrum Edukacji Medycznej; 1997. p. 268-71.
18. Woźniak Z. Najstarsi z poznańskich seniorów. Jesień życia w perspektywie gerontologicznej. Poznań: Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania; 1997. p. 74-79.
19. Wiznar B. Promocja zdrowia i aktywności prozdrowotnej. In: Grodzicki T, Kocemba J, Skalska A. (editors) Geriatria. Gdańsk: Via Medica; 2007. p. 40, 55.
20. Dzięgielewska M. Życie codzienne ludzi starszych. In: Fabiś A. (editor) Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie: wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu; 2005. p. 27-39.
21. Szarota Z. Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej; 2004. p. 73.
22. Maślińska D. Starzenie się organizmu. In: Maśliński S, Ryżewski J. (editors) Patofizjologia podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: PZWL; 2002.
23. Kowalewski T, Szukalski P. (editors) Pomyślne starzenie się w świetle nauk o zdrowiu. Łódź: Uniwersytet Łódzki; 2008. p. 21-8.
24. Fusgen I. Starość pod opieką. Warszawa, WAB; 1998. p. 40.
25. Parnicka U. Aktywność ruchowa – to zdrowa jesień życia. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2004;4:38-40.
26. Wolska-Lipiec K. Udział pielęgniarek w poprawie jakości życia seniorów. Piel Poł. 1999;8:4-6.
27. Szmagaj A. Infrastruktura promocji zdrowia w społeczności lokalnej. Piel Pol. 2005;2(20):231.
28. Kawczyńska-Butrym Z. Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Warszawa: PZWL;1995. p. 55.
29. Konieczna-Woźniak R. Seniorzy w społeczeństwie wiedzy i informacji. In: Fabiś A. (editor) Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie: wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu; 2005. p. 50