The level of knowledge of health-oriented physical activity among post-secondary students
Keywords:
physical activity, knowledge, post-secondary studentsAbstract
Aim. The main objective of this research is a study of the opinions expressed by adolescents, who are finishing the fourth education level, on the co-relations between physical activity and health, as well as an evaluation of their level of knowledge about the types of pro-health physical activities.
Material and methods. The research covered 1,544 pupils from 21 post-secondary schools, in their last year of education. The method of the diagnostic sounding was used to this research. An anonymous opinion poll was applied as the research technique.
Conclusion. The examined adolescents have a satisfactory level of knowledge on the positive relations between physical activity and health. What could be worrying, is the fact, that physical education classes have low esteem when it comes to their impact on health. The students’ knowledge of the types of health-oriented physical activities is low.
References
1. Biddle SJH, Mutrie N. Psychology of physical activity. Determinants, well-being and interventions. London: 2nd Edition, Routledge;2008.
2. Carron AV, Hausenblas HA, Estabrooks PA. Social influence and exercise involvement. In: Bull S, (ed.) Adherence Issues in Sport & Exercise. Chichester, UK; John Wiley & Sons;1999:1-17.
3. Pahkala K, Heinonen OJ, Lagström H, Hakala P, Sillanmaki L, Simell O. Leisure-time physical activity of 13-year old adolescents. Scand J Med Sci Spor 2007;17:324-30.
4. Martinsen E. Physical activity and depression: clinical experience. Acta Psych Scan 1994;377:23-7.
5. Knapik A, Plinta R, Saulicz E, Kuszewski M. Znaczenie aktywności ruchowej w profilaktyce zdrowotnej. Zdr Publ 2004;114(3):331-7.
6. Nowak PF, Szepelawy M. The origins of health education – opinion of post-secondary-school pupils. In: Daniluk J, (ed.) Education vs. wellness. Lublin: NeuroCentrum; 2009:309-20.
7. Pośpiech J. Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań. Racibórz: PWSZ; 2006.
8. Dygas W, Kwaśniewska M, Szcześniewska D, Kozakiewicz K, Głuszek J, Wiercińska E, Wyrzykowski B, Kurjata P. Ocena poziomu aktywności fizycznej dorosłej populacji polski. Wyniki programu WOBASZ. Kardiol Pol 2005;63 (suppl.4):6.
9. Szymborski J, Jakóbik K, (eds.) Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich; 2008.
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.).
11. Fedyn B. Skuteczność szkolnej edukacji zdrowotnej. Racibórz: PWSZ; 2009.
12. Dębicki D, Kuśnierz C. Aktywność ruchowa uczniów jako efekt kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. In: Mynarski W, Ślężyński J (eds.) Efekty kształcenie i wychowania w kulturze fizycznej. Katowice: Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej; 2005:353-6.
13. Krawański A. Interaktywne uczenie się i nauczanie w wychowaniu fizycznym i fizjoterapii. Poznań: AWF; 2006.
14. Umiastowska D. Rola wychowania fizycznego w opiniach nauczycieli różnych przedmiotów. Zdrowie-Kultura Zdrowotna-Edukacja. 2010;5: 15-24.
15. Drabik J, Resiak M, (eds.) Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia. Gdańsk: AWFiS; 2009.
16. Šťáva J, Střelec S. Legislative conditions for health education in the Czech primary school. In: Szerląg A, (ed.) Health in pedagogical discourses and school practices. Selected Perspectives. Kraków: Impuls; 2010:135-42.
17. Umiastowska D. Edukacja zdrowotna w szkole a zakres wiedzy uczniów o zdrowiu. Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja. 2009;4:123-30.
18. Corbin CB, Welk GJ, Corbin WR, Welk KA. Fitness i wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie. Translation: Kowaleczko-Szumowska M, Trojański M Poznań: Wyd. Zysk i S-ka; 2007.
19. Gajewski LM. Wiadomości z kultury fizycznej uczniów kończących szkołę podstawową. Lider.1998;9:15-6.