Poziom wiedzy uczniów szkół ponad-gimnazjalnych o aktywności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie
Słowa kluczowe:
aktywność fizyczna, wiedza, uczniowie szkół ponadgimnazjalnychAbstrakt
Cel. Celem pracy było poznanie opinii młodzieży będącej pod koniec IV etapu edukacyjnego na temat związków aktywności fizycznej ze zdrowiem, a także ocena poziomu wiedzy, dotyczącej prozdrowotnych form aktywności ruchowych.
Materiał i metoda. W badaniach uczestniczyło 1544 uczniów klas maturalnych z dwudziestu jeden szkół ponad-gimnazjalnych. Zastosowano metodę sondażową, techniką badawczą była anonimowa ankieta audytoryjna.
Wnioski. Badana młodzież dysponuje dostatecznym poziomem wiedzy na temat pozytywnych związków aktywności fizycznej ze zdrowiem. Niepokojącym może być fakt nisko ocenianych zajęć wychowania fizycznego pod kątem ich wpływu na zdrowie. Młodzież posiada niewielką wiedzę w zakresie rodzajów aktywności ruchowych służących zdrowiu.
Bibliografia
1. Biddle SJH, Mutrie N. Psychology of physical activity. Determinants, well-being and interventions. London: 2nd Edition, Routledge;2008.
2. Carron AV, Hausenblas HA, Estabrooks PA. Social influence and exercise involvement. In: Bull S, (ed.) Adherence Issues in Sport & Exercise. Chichester, UK; John Wiley & Sons;1999:1-17.
3. Pahkala K, Heinonen OJ, Lagström H, Hakala P, Sillanmaki L, Simell O. Leisure-time physical activity of 13-year old adolescents. Scand J Med Sci Spor 2007;17:324-30.
4. Martinsen E. Physical activity and depression: clinical experience. Acta Psych Scan 1994;377:23-7.
5. Knapik A, Plinta R, Saulicz E, Kuszewski M. Znaczenie aktywności ruchowej w profilaktyce zdrowotnej. Zdr Publ 2004;114(3):331-7.
6. Nowak PF, Szepelawy M. The origins of health education – opinion of post-secondary-school pupils. In: Daniluk J, (ed.) Education vs. wellness. Lublin: NeuroCentrum; 2009:309-20.
7. Pośpiech J. Jakość europejskiego wychowania fizycznego w świetle badań. Racibórz: PWSZ; 2006.
8. Dygas W, Kwaśniewska M, Szcześniewska D, Kozakiewicz K, Głuszek J, Wiercińska E, Wyrzykowski B, Kurjata P. Ocena poziomu aktywności fizycznej dorosłej populacji polski. Wyniki programu WOBASZ. Kardiol Pol 2005;63 (suppl.4):6.
9. Szymborski J, Jakóbik K, (eds.) Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich; 2008.
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.).
11. Fedyn B. Skuteczność szkolnej edukacji zdrowotnej. Racibórz: PWSZ; 2009.
12. Dębicki D, Kuśnierz C. Aktywność ruchowa uczniów jako efekt kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. In: Mynarski W, Ślężyński J (eds.) Efekty kształcenie i wychowania w kulturze fizycznej. Katowice: Polskie Towarzystwo Naukowe Kultury Fizycznej; 2005:353-6.
13. Krawański A. Interaktywne uczenie się i nauczanie w wychowaniu fizycznym i fizjoterapii. Poznań: AWF; 2006.
14. Umiastowska D. Rola wychowania fizycznego w opiniach nauczycieli różnych przedmiotów. Zdrowie-Kultura Zdrowotna-Edukacja. 2010;5: 15-24.
15. Drabik J, Resiak M, (eds.) Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia. Gdańsk: AWFiS; 2009.
16. Šťáva J, Střelec S. Legislative conditions for health education in the Czech primary school. In: Szerląg A, (ed.) Health in pedagogical discourses and school practices. Selected Perspectives. Kraków: Impuls; 2010:135-42.
17. Umiastowska D. Edukacja zdrowotna w szkole a zakres wiedzy uczniów o zdrowiu. Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja. 2009;4:123-30.
18. Corbin CB, Welk GJ, Corbin WR, Welk KA. Fitness i wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie. Translation: Kowaleczko-Szumowska M, Trojański M Poznań: Wyd. Zysk i S-ka; 2007.
19. Gajewski LM. Wiadomości z kultury fizycznej uczniów kończących szkołę podstawową. Lider.1998;9:15-6.