Dietary habits in children from rural environments

Authors

  • Katarzyna Sygit Department of Health Behaviour, Faculty of Natural Sciences, University of Szczecin Author

Keywords:

dietary habits, child, rural environment, health behaviours

Abstract

Aim. This representative study aimed at diagnosing the dietary habits of children living in rural environments and at determining the relationships of these behaviours with a range of descriptive variables.  

Methods. The study was carried out among children and their parents living in 7 rural counties within the Western Pomeranian Voivodeship. The final analysis included 1,351 children under the age of 14, along with their parents (1,351). 

Results. The research has pointed that 83.12% of the children consume breakfast before heading for school, with 16.88% not eating breakfast at all. Parents provide their children with a packed lunch or snack in 73.53% of cases. One or two meals daily are eaten by 118 of the children (2.46%); however, the largest group of children (42.97%) eat four meals per day. Over a third (34.94%) eat sweets on a daily basis, with only 2.08% never eating them. Only 32.19% drink milk every day (i.e. 1547 people), with daily consumption of fruit and vegetables at only 56.35% of the subjects, and 3.47% never eating them. In the parents’ view, 23.99% believe their children have a very good diet, while 57.99% think that their children’s diet is good. It was also found that dietary habits depend on such descriptive variables as gender, parental educational levels, type of household or the household’s living conditions.  

Conclusions. There is a considerable predominance of anti-health over health-promoting behaviours. There is also a significant relationship between the children’s health behaviours and their gender, their parents’ educational levels and their family standard of living.

References

1. Chalcarz W. Zadania i cele żywienia w promocji zdrowia w szkole. Lider. 1997;12,18.

2. Curry SJ, Kristal AR, Bowen DJ. An application of the stage of change model of behaviour change to dietary fat reduction. Health Educ Res. 1992;7:97-105.

3. Dooris M. Rethinking health promotion. A global approach. Health Promot Int. 1999;14(2):189-91.

4. Friedrich M. Prozdrowotna edukacja żywieniowa jako czynnik wpły- wający na zmiany nawyków żywieniowych. Żyw Czł Metab. 1997;24(3): 179-92.

5. Hurrelman K, Leppin A, Nordlohne E. Promoting health in schools: the German example. Health Promot Int. 1995;10(2):121-31.

6. Boutilier M, Mason R, Rootman J. Community action and reflective practice in health. Health Promot Int. 1997;12,69-78.

7. Demel M. O własne drogi w wychowaniu zdrowotnym. Kult Fiz. 1990; 44:7-8,22-5.

8. Oblacińska A, Wrocławska M, Woynarowska B. Częstość występowa- nia nadwagi i otyłości w populacji w wieku szkolnym w Polsce oraz opieka zdrowotna nad uczniami z tymi zaburzeniami. Pediatr Pol. 1997;3,241-5.

9. Rasmussen V, Rivett D. The European Network of Health Promoting Schools – an alliance of health, education and democracy. Health Education and Democracy. Health Educ. 2000;2, 61-7.

10. Kowalska J, Czechowski M. Zdrowie w świadomości uczniów wybra- nych szkół podstawowych a wykształcenie ich rodziców. In: Kropiń- ska I, editor. Zdrowie człowieka w jego egzystencji. Elbląg: Wydaw. Uczelni Elbląskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej; 2000. p. 389-97.

11. Sygit M. Wychowanie zdrowotne i postawy wobec własnego zdrowia. In: Kulik TB, Wrońska I, editor. Zdrowie w medycynie i naukach społecznych. Stalowa Wola: Oficyna Wydaw. Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli; 2000. p. 67-76.

12. Sygit M, Sygit K. Wychowanie zdrowotne. Wyd. US; 2008.

13. Przysławski J, Duda G. Spośród żywienia młodzieży szkolnej – badania porównawcze – lata 80-te vs. 90-te. Probl Hig. 2000;69,42-48.

14. Woynarowska B. Zdrowie młodzieży szkolnej w Polsce i innych kra- jach. Warszawa: Inst. Matki i Dziecka; 1996.

15. Witkowski J. Zachowania zdrowotne dzieci i ich rodziców [disserta- tion]. Bydgoszcz; 1994.

16. Grzybowski A, Trafalska E, Paradowska-Stankiewicz I. Zachowania żywieniowe młodzieży. Probl Hig. 2000;69,13-21.

17. Szponar L, Stoś K. Poziom wiadomości dzieci ze szkół podstawowych zamieszkałych na wsi i w mieście o zasadach prawidłowego żywienia. Med Ogól. 1995;1:152-4.

18. Szponar L, Pachocka L, Turlejka H. Problematyka żywienia i żywności w programach szkoły podstawowej. Lider. 1991;9:13-4.

Downloads

Published

2009-09-01

How to Cite

Sygit, K. (2009). Dietary habits in children from rural environments. Polish Journal of Public Health, 119(3), 298-302. https://czasopisma.umlub.pl/pjph/article/view/2388