Wyobrażenia o zawodzie stomatologa w opinii studentów II roku stomatologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie na przestrzeni lat 2004-2007
Słowa kluczowe:
lekarz stomatolog, wybór zawodu, studenci, badanie ankietoweAbstrakt
Wstęp. Zawód stomatologa jest specyficzny ze względu na wymagania dotyczące predyspozycji osobowościowych, sposobu zachowania i wyglądu wzbudzającego powszechną akceptację pacjentów.
Cel pracy. Celem pracy było poznanie motywacji wyboru kierunku studiów i wyobrażeń o zawodzie lekarza stomatologa wśród studentów II roku Oddziału Stomatologicznego.
Materiał i metody. Badaniem objęto 347 osób – studentów oddziału stomatologii UM w Lublinie. Materiał zebrano w latach 2004-2007 drogą anonimowej ankiety. Pierwsza część ankiety miała na celu scharakteryzowanie grupy badanej. Druga część zawierała pytania dotyczące: kryteriów wyboru studiów, motywacji, wyobrażenia o zawodzie lekarza stomatologa i wartościach charakterystycznych dla osób wykonujących ten zawód.
Wyniki. Na podstawie otrzymanych wyników stwierdzono, że dla większości badanych decyzja o podjęciu studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym stanowiła samodzielny wybór. Zdecydowana większość studentów (99,03%-100%) wskazała, że lekarz stomatolog powinien być zadbany, czysty, powinien pracować w fartuchu ochronnym oraz mieć zadbane uzębienie.
Wnioski. Studenci stomatologii są w pełni świadomi, że praca stomatologa jest trudna, męcząca oraz wymaga dokładności i opanowania. Grupę ankietowaną cechuje tradycyjne wyobrażenie o wizerunku lekarza stomatologa jako o osobie wykonującej zawód zaufania społecznego.
Bibliografia
1. Informator dla maturzystów 2011. Zasady przyjęć i kierunki studiów. Perspektywy Press 2004/2005. Warszawa
2. www.perspektywy.pl. Zawód lekarz.
3. Przystanowicz A, Koczorowski R. Współczesne tendencje w przeddyplomowym kształceniu stomatologów. Poznańska Stomat. 2002;29:9-13.
4. Krysiński Z. Studia dentystyczne czy nadal stomatologiczne? Czas Stomatol. 2003;56(10):697-700.
5. Weyna E. Zintegrowane ćwiczenia ze stomatologii ogólnej w świetle badań ankietowych studentów. Czas Stomatol. 1998;51(10):639-42.
6. Durka M, Post M, Jabłońska E, Grzywacz A, Kierat A, Gałęska M, Lubińska K, Piekarewicz A. Kształcenie przeddyplomowe w dziedzinie ortodoncji w opinii studentów V roku Wydziału Stomatologii Pomorskiej Akademii Medycznej. Mag Stomatol. 2005;31(2):58-62.
7. Sosnowska-Boroszko A. Ocena procesu dydaktycznego na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród studentów V roku Oddziału Stomatologii Akademii Medycznej w Warszawie w roku akademickim 1997/98. Przegl Stom Wieku Rozw. 2000;31/32(3/4):70-2.
8. Frączak B, Sobolewska E. Nauczanie protetyki w opinii absolwentów Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Pomorskiej Akademii Medycznej w roku akademickim 2008/2009. Mag Stomatol. 2010;36(3):90-2.
9. Durka-Zając M. Post M, Tsynkel P, Syryńska M, Górniak D. Nauczanie ortodoncji w opinii absolwentów Wydziału Stomatologii Pomorskiej Akademii Medycznej w latach 2004/2005 oraz 2005/2006. Mag Stomatol. 2007;33(5):70-3.
10. Bladowski M. Stomatolog w zagrożeniu. Największe zagrożenia w stomatologii. Część I. e-Dentico. 2010;27(3):8-19.
11. Bereziewicz E, Bereziewicz W, Loster BW. Poziom inteligencji emocjonalnej studentów piątego roku stomatologii. Czas Stomatol. 2010;63(8):490-6.
12. Hannah A, Lim BT, Ayers KM. Emotional intelligence and clinical interview performance of dental students. J Dent Educ. 2009;73(9):1107-17.