Wirtualna przemoc w życiu rodziny

Autor

  • Jarosław Jęczeń Instytut Nauk o Rodzinie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

cyberbullying, przemoc, komunikacja, nowe media, rodzina

Abstrakt

Przemoc jest dziełem człowieka i pojawia się od zawsze w relacjach pomiędzy jednym a drugim człowiekiem. Inaczej: pojawia się w komunikacji pomiędzy ludźmi. I tak, jak komunikacja od zawsze służyła rozwojowi cywilizacyjnemu człowieka, tak też dawała mu okazję do agresji i przemocy wobec drugiego, a tym samym hamowała jego rozwój. Przemoc, przez wielu utożsamiana z agresją, jest zatem niedoskonałą formą komunikacji, swego rodzaju komunikacją nieinterpersonalną pomiędzy nadawcą – sprawcą przemocy a odbiorcą – ofiarą przemocy, gdyż nie odbywa się na poziomie równorzędnych podmiotów. W procesie komunikowania istotnym elementem są środki, jakimi posługują się nadawca i odbiorca. Odnosi się to także to przemocy w relacjach międzyludzkich. Na przestrzeni dziejów te środki zmieniały się: od werbalnych, niewerbalnych i fizycznych po najnowsze technologie informacyjno-komunikacyjne. Ze względu na masowy charakter tych tech-nologii, możemy mówić o masowej przemocy wirtualnej (online), określanej jako cyberbullying. Niniejsza refleksja porusza temat przemocy wywoływanej przez tzw. nowe media, czyli Internet i mobilny telefon

Bibliografia

1. Formella Z. Cyberbullying: risks, prevention, educational challenges. W: Bis D., Rynio A. red., Media w wychowaniu chrześcijańskim. Lublin: 2010, p. 477.

2. Towards a safer use of the internet for children in the EU – a parents’ perspective. Conducted by The Gallup Organization, Hungary upon the request of Directorate General Information Society and Media, Flash EB Series #248. 2008. Eurobarometer research at the request of The European Commission since 1973. Methodology is the same every edition: in every member state of EU individual interviews are carried out (face-to-face) on a representative group of 1000 adults chosen at random. Report published on the website :

1. http://ec.europa.eu/information_society/activities/sip/eurobarometer/index_en.htm

2. According to Eurobarometr’s (EB) results on „Safer Internet” 75% children of 6 do 17 already use the Internet, and in Poland even more, because as many as 89%. Young internet

3. users are a bigger group than their parents (82%).Similarly with mobile phones: 63% of 10 year olds in UE have (in Poland75%), and 11% have a mobile phone with internet access (in Poland 18%).

4. O’Connell R. Typology of child cybersexploitation and online grooming practices. http://www.uclan.ac.uk/old/host/cru/docs/ cru010.pdf or www.fkbko.net

5. www.dzieckowsieci.pl

6. Wojtasik Ł. Pedophilia and pornography in the Internet – risk for children. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. 2003; 5.

7. Research carried out by “Nobody’s Children” foundation, addresses – children aged 12 to 17. The research in online version, the questionnaire was available on selected www services for the period of FIDE months – Dec 2002 till April 2003. 8991children participated (1180 boys – 13%, and 7763 girls – 87%).

8. Jęczeń J. The Family and Safer Internet. W: Gorbaniuk J., Parysiewicz B. red., Rodzina wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych. Lublin; Wydawnictwo KUL: 2009, p. 66.

9. Finkelhor D., Mitchell K.J., Wolak J. Online Victimization: A Report on the Nation’s Youth. Washington; National Center for Missing and Exploited Children: 2000.

10. McLaughlin J.F. Characteristics of a Fictitious Child Victim: Turning a Sex Offender’s Dreams Into His Worst Nightmare. I. J. Comm. Law and Policy, 2004; 9: 95.

11. The research of S. Livingston and M. Bober in the span of the project UK Children Go Online April 2003 r. to April 2005 r., at the sample of 1511 people aged 9–19 lat and 906 parents of children aged 9–17. Quantitative measures used (computer assisted personal interviewing – CAPI) and qualitative methods (observations, interviews both individual and group). The methodology description and test result to be found on: www.children-go-online.net.

12. Lewandowska K. Threats In the Internet - Knowledge, and Experience of Children and Their Parents. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 2005; 13. http://www.dzieckokrzywdzone.pl/UserFiles/File/kwartalnik13/13_lwandowska.

13. Smith P.K., Mahdavi J., Carvalho M., Fisher S., Russel S., Tippet N. Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. J. Child. Psychol. Psychiatry, 2008; 49(4): 376-385.

14. Olweus D. Bullying; What We Know and What We Can Do. Oxford; Blackwell Publishers: 1993, p. 9.

15. Pospiszyl I. Przemoc w rodzinie. Warszawa; 1994, p. 14.

16. Walc W. Przemoc w relacjach międzyludzkich – opinie młodzieży. Rzeszów; 2006, p. 13-16.

17. http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,58480,3901940.html

18. Kowalski R.M., Limber S.P., Agaston P.W. Cyber Bullying. Bullying in the Digital Age. Blackwell Publishing, Oxford 2008, p. 46-51.

19. A. Lenhart, Cyberbullying and Online Teens, Washington D.C., Pew Internet and American Life Project 2007.

20. J. Jęczeń, Mass media – new oicture of social work [Massenmedien – ein neues Gebiet der Sozialarbeit], in: M. Stepulak, J. Gorbaniuk (ed.) Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie. Ausgewahlte Aspekte in der sozialen Arbeit des Sozialmitarbeiters – deusch-polnische Erfahrungen, Lublin-Eichstätt-Inglolstadt 2010, p. 90.

21. http://www.beatbullying.org/dox/media-centre/press-releases/press-release-040809.html

Opublikowane

2010-11-05

Jak cytować

Jęczeń, J. . (2010). Wirtualna przemoc w życiu rodziny. Current Problems of Psychiatry, 11(3), 219-223. https://czasopisma.umlub.pl/cpp/article/view/2241