Wyobrażenia przyszłych psychologów o zapotrzebowaniu na pomoc psychologiczną w społeczeństwie oraz odnośnie ich własnej realizacji zawodowej

Autor

  • Halyna Bevz Katedra Psychologii Ogólnej i Praktycznej Uniwersytetu Zarządzania Oświatą w Kijowie, Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy (NANP), Autor

Słowa kluczowe:

samorealizacja w zawodzie psychologa, postrzeganie zawodu psychologa, doświadczenia trudne, działania prospołeczne

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie badań dotyczących postrzegania przez studentów psychologii zapotrzebowania współczesnego społeczeństwa na usługi psychologiczne oraz opinię przyszłych psychologów odnośnie możliwości samorealizacji zawodowej. Badania wskazują, że studenci postrzegają swoją przyszłość zawodową jako działania nakierowane na szersze społeczeństwo. Jednak postrzeganie siebie w zawodzie psychologa jest uzależnione od osobistych doświadczeń respondentów, co jednoznacznie ukierunkowuje motywację jako: działania dla społeczeństwa, działania samopomocowe lub wyłącznie jako aspiracje do posiadania prestiżowego zawodu. Stwierdzono, że uznanie pracy psychologa w kategoriach „powołania” powoduje wzrost częstszego traktowania jej, jako charytatywnej działalności psychologa w niesieniu pomocy ludności, szczególnie w sytuacji ekstremalnej, którą między innymi jest obecnie strefa walk na Ukrainie. Wyniki badań jednocześnie wykazały, że potrzeba uzyskania zawodu psychologa wynika także z własnego doświadczenia sytuacji trudnych przez osoby badane w sferze osobistej lub rodzinnej, co motywuje studentów do poznawania metod psychologicznej samopomocy. Jednocześnie profesjonalne przygotowanie psychologów wymaga od studentów świadomości własnych problemów natury psychicznej oraz umiejętności analizy i rozróżniania trudności życia osobistego a doświadczeń w pracy zawodowej jako psychologa.

Bibliografia

1. Druzhynina I. Research of the Dynamics of Structural Compo-nents of Future Practical Psychologists’ Professional Identity / I.Druzhynina // Topical Problems of Psychology: collection of scientific works of the H.Kostiuk Psychology Institute of Pedagog-ical Sciences Academy of Ukraine / edited by S.Maksymenko. – Kyiv: Publishing House “Information Analytical Agency”, 2008; 10(9): 116–126.

2. Kokun O. Psychology of Modern Specialist’s Professional Devel-opment: Monograph. / Kokun O. – Kyiv: Publishing House “In-formation Analytical Agency”, 2012. – 200.

3. Panok V. Conceptual Issues of University Training, Retraining and In-Service Training of Practicing Psychologists / Panok V. // Practical Psychology in the Educational System: Issues of Organi-zation and Methods. – Кyiv: System Research of Education Insti-tute, 1996. – p.18-41.

4. Shevchenko N. Formation of Practical Psychologists’ Professional Awareness in the Process of Professional Training: monograph / Shevchenko N. – Кyiv: Millenium, 2005. – 298 p.

5. Mikhno K. Dynamics of Students-Psychologists Vision of Their Future Profession: author’s abstract of the thesis for academic degree: 19.00.07 – pedagogical and age psychology / Mikhno K.; H.Kostiuk Psychology Institute – Кyiv: 2008 – 17p.

6. Shandruk S. Peculiarity of Training Practical Psychologists for Professional Activities / Shandruk S. // Problems of Training and In-Service Training of Practical Psychologists in Higher Education Institutions. - Кyiv: Nika-Centre, 2002. – p.32-34

Pobrania

Opublikowane

2015-10-20