Stres a debriefing – definicje i aktualne kontrowersje
Słowa kluczowe:
debriefing, stres, interwencja kryzysowaAbstrakt
Zjawisko stresu stanowi niezwykle istotne zagadnienie dla współczesnej nauki. Od wielu lat jest ono poddawane licznym badaniom. Wyróżnia się trzy ujęcia stresu: stres rozumiany jako bodziec, jako reakcja organizmu lub jako transakcja zachodząca pomiędzy jednostką, a jej otoczeniem. Poszukiwanie skutecznych sposobów zapobiegania konsekwencjom stresu traumatycznego angażuje specjalistów z różnych dziedzin i stanowi ważny obszar badań. Szczególnie trudnym zagadnieniem jest udzielanie pomocy osobom, które w związku z pełnionym zawodem są narażone na negatywne konsekwencje stresu (lekarze pogotowia ratunkowego, strażacy, policjanci itp.). Wydaje się ważne, aby stosowane metody pomocy charakteryzowały się skutecznością potwierdzoną w badaniach naukowych. Jedną z form pomocy jest stworzony przez Mitchella, a rozwijany i poddawany modyfikacjom przez kolejnych badaczy model debriefingu. Autorzy artykułu przedstawiają teoretyczne podstawy zjawiska stresu, a także opisują funkcjonujące obecnie modele debriefingu, jako metody interwencji kryzysowej. Artykuł zawiera także przegląd badań dotyczących różnorodnych zastosowań i skuteczności debriefingu. Przedstawione zostały również trudności i ograniczenia w stosowaniu tej metody.
Bibliografia
1. Bishop G. Psychologia zdrowia. Wrocław; Astrum: 2007.
2. Heszen-Niejodek I. Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: Strelau J. red., Psychologia. Gdańsk; GWP: 2007, s. 465-492.
3. Ogińska-Bulik N. Rola stresu w etiopatogenezie chorób. Zeszyty Naukowe WSHE w Łodzi, 2001; 2(15): 7-16.
4. Sheridan C.L., Radmacher S.A. Psychologia zdrowia. Warszawa; Instytut Psychologii Zdrowia PTP: 1998.
5. Heszen I., Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa; PWN: 2007.
6. Wrześniewski K. Style a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru. W: Heszen-Niejodek I., Ratajczak Z. red. Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice; Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 2000, s.44-63.
7. Lipczyński A. Psychologia interwencyjna w sytuacjach kryzysowych. Warszawa; Difin: 2007.
8. McNally J.R. Psychological Debriefing Does Not Prevent Post-traumatic Stress Disorder. Psychiatric Times, 2004; 21(4): 71-74.
9. Tehrani N., Rose S. History, methods and development of psychological debriefing W: Tehrani N. red. Psychological debriefing. Leicester. Professional Practice Board Working Party The British Psychological Society: 2002, s. 2-8.
10. Ormerod J. Current research into the effectiveness of debriefing. W: Tehrani N. red. Psychological debriefing. Leicester: Professional Practice Board Working Party The British Psychological Society: 2002, s. 8-18.
11. Amir M., Weil G., Kaplan Z., Tocker T., Witzium E. Debriefing with brief group psychotherapy in a homogenous group of no-injured victims of a terrorist attack: A prospective study. Acta Psychiatr. Scand., 1998; 98: 237-242.
12. Carlier I.V.E., Lamberts R.D., van Uchelen A.J., Gersons B.P.R. Disaster-related post-traumatic stress in police officers: A field study of the impact of debriefing. Stress Medicine, 1998; 14: 143-148.
13. Marchand A., Guay S., Boyer R., Iucci S., Martin A., St-Hilaire M. A Randomized Controlled Trial of an Adapted Form of Individual Critical Incident Stress Debriefing for Victims of an Armed Robbery. Brief Treatment and Crisis Intervention, 2006; 6(2): 122-129.
14. Mayou R.A., Ehlers A., Hobbs M. Psychological debriefing for road traffic accident victims. Three-year follow-up of a randomised controlled trial. Br. J. Psychiatry., 2000; 176: 589-593.
15. Gururaja R.P., Yang T., Paige J.T., Chauvin S.W. Examining the Effectiveness of Debriefing at the Point of Care in Simulation-Based Operating Room Team Training. In: Henriksen K., Battles JB., Keyes MA., Grady ML. (ed.) Advances in Patient Safety: New Directions and Alternative Approaches Vol. 3: Performance and Tools. Rockville (MD); Agency for Healthcare Research and Quality (US): 2008.
16. Nadler I., Sanderson P.M., Van Dyken C.R., Davis P.G., Liley H.G. Presenting video recordings of newborn resuscitations in debriefings for teamwork training. BMJ Qual. Saf., 2011; 20(2):163-169.
17. Sahin N.H., Batigün A.D., Yilmaz B. Debriefing with teachers after the Marmara earthquake: an evaluation study. Disasters, 2009; 33(4):747-761.
18. Choe I. The Debate over Psychological Debriefing for PTSD. The New School Psychology Bulletin, 2005; 3(2): 71-82.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Autorzy

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.