Relacje w rodzinie a uzależnienie od gier komputerowych u młodzieży
Słowa kluczowe:
rodzina, gry komputerowe, uzależnienie od InternetuAbstrakt
Celem pracy było udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy i jakie zależności występują między objawami uzależnienia od gier komputerowych a relacjami w rodzinie u młodzieży.
Materiał i metody. W pracy zastosowano Ankietę socjodemograficzną własnej konstrukcji, rewizję Kwestionariusza do Badania Zaburzonych Relacji w Rodzinie II (KBZRR II), autorstwa Beaty Pawłowskiej oraz Ankietę do badania uzależnienia od gier komputerowych, autorstwa Ewy Starzyńskiej i Beaty Pawłowskiej. Wymienionymi metodami przebadano grupę 827 osób w wieku 14-19 lat.
Wyniki i wnioski. Otrzymane wyniki informują o występowaniu istotnych zależności między poczuciem braku akceptacji i odrzucenia przez rodziców, przekonaniem, że jedynie chore dzieci otrzymują od rodziców miłość, uwagę i wsparcie oraz doświadczaniem z ich strony przemocy psychicznej i fizycznej a objawami uzależnienia od gier komputerowych, wykorzystywaniem gier komputerowych jako ucieczki od konfliktów w rodzinie, sposób radzenia sobie z negatywnymi emocjami, zaspokojenia potrzeby wrażeń, agresji, dominacji oraz kompensacji niskiego poczucia własnej wartości.
Bibliografia
1. Young K.S. Understanding online gaming addiction and treatment issues for adolescents. Am. J. Fam. Therapy, 2009; 37: 355-372.
2. Potembska E. Uzależnienie i zagrożenie uzależnieniem od Internetu u młodzieży. Niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin 2011.
3. Pawłowska B., Potembska E., Gleba E., Kalinowska-Tomala J., Krawczyński K. Uzależnienie od Internetu a relacje z rodzicami dziewcząt będących dziećmi alkoholików. Curr. Probl. Psychiatry, 2011; 12(2): 179-183.
4. Pawłowska B., Potembska E. Korzystanie z pornografii internetowej przez uczennice szkół średnich w kontekście czynników rodzinnych. Roczniki Nauk o Rodzinie, 2011; 3(58): 217-228.
5. Kwon J.H., Chung C.S., Lee J. The effects of escape from self and interpersonal relationship on the pathological use of internet games. Comm. Mental Health Journal, 2011; 47(1): 113-121.
6. Litwinowicz K. Preferencje gatunków gier komputerowych a osobowość i agresywność u młodzieży gimnazjalnej. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu Instytut Psychologii, Łódź 2006.
7. Potembska E. Rola rodziców w rozwoju zainteresowania programami telewizyjnymi i grami komputerowymi u dzieci w wieku przedszkolnym. Curr. Probl. Psychiatry, 2010; 11(4): 375-379.