Relacje między poziomem inteligencji emocjonalnej a podatnością na depresję - przegląd zagadnień
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2019-0011Słowa kluczowe:
inteligencja emocjonalna, lekoodporna depresja, emocje, uczuciaAbstrakt
Wstęp. Zagadnienie inteligencji emocjonalnej stało się w ostatnim czasie bardzo rozpowszechnionym tematem dyskusji. Niniejsza praca ma stanowić przyczynek w owej debacie. Odnalezienie skutecznego czynnika predykcyjnego i protekcyjnego dla depresji miałoby daleko idące konsekwencje dla społeczeństwa, nauki oraz gospodarki i ekonomii.
Materiał i metoda. Do zbadania tej tematyki wykorzystano dostępne artykuły z bazy Google Scholar oraz PubMed pod hasłami: inteligencja emocjonalna, depresja, inteligencja emocjonalna a depresja w przedziale czasowym od 1999 do 2019 roku. Zdobyte piśmiennictwo pozwoliło na przybliżenie podstawowych informacji dotyczących inteligencji emocjonalnej, zauważenie i stworzenie schematu systemu zależności występujących pomiędzy poziomem inteligencji emocjonalnej a depresją oraz przedstawienie dalszych zaleceń.
Wyniki i dyskusja. Efektem tej pracy jest wniosek, iż wszystkie komponenty inteligencji emocjonalnej mogą stanowić ochronę przed depresją. Osoby z wysokimi umiejętnościami regulowania swoich emocji, posiadają duże wsparcie społeczne, a to zapobiega depresji. Sprawne zarządzanie emocjami swoimi jak i innych osób powoduje, że jednostka potrafi wytworzyć wiele głębokich relacji międzyludzkich, co zapewnia większe wsparcie emocjonalne i namacalną pomoc podczas wyzwań dnia codziennego. Stresujące wydarzenia życiowe są jednym z najsilniejszych predyktorów depresji, a właśnie wysoki poziom inteligencji emocjonalnej pozwala sprawniej sobie z nimi radzić.
Konkluzje. Niniejszy tekst ma stanowić impuls do dalszych badań na tym polu. Ponadto, rekomenduje się badaczom stworzenie bardziej efektywnych i uproszczonych testów badających poziom inteligencji emocjonalnej, co ułatwi ich szerokie rozpowszechnienie i stosowanie w rutynowej praktyce psychiatrycznej. Potwierdzenie hipotezy postawionej w tytule może stać się kluczem do walki z depresją.
Bibliografia
1. Shabany M., Ghajarzadeh M. Emotional Intelligence and Depression Among Hospital Nurses of Tehran University of Medical Sciences. Arch Neurosci., October 2018; 5(4): e70734.
2. Motahari A.A., Rahgozar S. Inhibitory Role of Emotional Intelligence in Committing Suicide. Indian J. Sci. Technol., November 2011; 4(11): 1601-1606.
3. Rahgozar S., Motahari A.A., Zolali A. Assessing Bar-On’s Emotional Intelligence Components Among Normal Subjects and Those of Having Suicide Trial Record. Indian J.Sci.Technol., October 2011; 4(10): 1391-1395.
4. Downey LA, Johnston PJ, Hansen K, Schembri R, Stough C, Tuckwell V, et al. The Relationship Between Emotional Intelligence and Depression in a Clinical Sample. Eur.J.Psychiat., 2008; 22(2): 93-98.
5. Al-Tarawneh A.A., Nizami N. Relationship Between Emotional Intelligence and Adolescents’ Depression. Inter.J.R., April 2016; 3(8): 39-44.
6. Bar-On R. The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence. Psicothema, February 2006; 17.
7. Rode J. The Protective Effects of Social Support on Postpartum Depression: Does Emotional Intelligence Matter?, Cincinnati; M.S. Indiana University-Purdue University-Indianapolis: March 2013.
8. Du Plooy H. The Relationship Between Emotional Intelligence and Suicide Behaviour Among South African Adolescents, Bloemfontein; University of The Free State: January 2017, s. 50-90.
9. Sapra M. A Study of Stress, Anxiety and Depression in Secondary School Students in Relation to Their Emotional Intelligence. Inter.J.Ad.Res.Develop., January 2018; 3(1): 361-366.
10. Parihar N., Jha M. Role of Emotional Intelligence, Gender and Culture in Depression. J.Hum.S.Sci., February 2015; 20(2): 33-36.
11. Du Plooy H. The Moderating Role of Emotional Intelligence in The Relationship Between Psychosocial Factors and Suicide Behaviour in South African Adolescents, Bloemfontein; University of The Fr ee State: January 2017, s. 91-154.
12. Martowska K. Inteligencja Emocjonalna Licealistów a Oddziaływania Wychowawcze Rodziców. Ruch Pedag., 2009; 3(4): 55-69.
13. Goleman D. Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina; 1999.
14. Henne K. Kompetencja Społeczna i Inteligencja Emocjonalna a Zaangażowanie w Internet. Psychologia Jakości Życia, 2003; 2(1): 111-130.
15. Caban J.M., Rewerski T. Inteligencja Emocjonalna i Kompetencje Społeczne u Osób Pracujących i Bezrobotnych. Polityka Społ., 2005; 2: 8-10.
16. Stańczyk J., Gajdziszewska-Dudek P. O Znaczeniu Inteligencji Emocjonalnej w Życiu Zawodowym. Zeszyty Nauk.Politech. Śląskiej, 2015; 85: 507-516.
17. Wróbel M. Emotional Labor and Burnout in Teachers: The Moderating Role of Emotional Intelligence. Psych.Społ., 2013; 24(1): 53-66.
18. Ogińska-Bulik N. Stres Zawodowy i Jego Konsekwencje w Grupie Pracowników Sektora Usług Społecznych – Rola Inteligencji Emocjonalnej. Przeg.Psych., 2008; 51(1): 69-85.
19. Sadowska M., Brachowicz M. Struktura Inteligencji Emocjonalnej. KUL, 2008; 15: 65-79.
20. Szczygieł D. Inteligencja Emocjonalna i Powodzenie Szkolne. Psych.Roz., 2005; 10(1): 59-68.
21. Karwowski M. Inteligencja “Akademicka”, Emocjonalna i Zdolności Twórcze Uczniów o Różnych Osiągnięciach Szkolnych. Stud. Psych., 2004; 5: 103-115.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.