The evaluation of the mental and emotional state of the university students in the situation of exam
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2019-0023Słowa kluczowe:
stany psychoemocjonalny, stres psychologiczny, lęk przed egzaminemAbstrakt
Streszczenie
Celem artykułu jest przestawienie wyników teoretycznego i empirycznego badania oceny stanu psycho-emocjonalnego studentów w sytuacji egzaminu. Omówiono zależność pomiędzy stanem psycho-emocjonalnego studentów podczas trwania egzaminu a cechami osobistymi, poczucia własnej wartości studentów, a także specyfikę stanu psycho-emocjonalnego studentów o różnych poziomach lęku egzaminacyjnego.
Materiały i metody: W badaniu wykorzystano następujące metody: 16-czynnikowy kwestionariusz osobowości R.Cattella, zmodyfikowaną wersję ośmiokolorowego testu Maxa Luscher’a ‒ metodę doboru koloru (MDK), ekspresowy test „Kwestionariusz lęku przed egzaminem”, metody statystyki matematycznej. Przebadano 72 studentów pierwszego roku specjalności „Edukacja pedagogiczna” kształcenia w pełnym wymiarze godzin. Wszyscy studenci mieli 17-18 lat.
Wyniki badań: Dane empirycznych badań stanu psycho-emocjonalnego studentów ujawniły negatywny wpływ egzaminu na stan psycho-emocjonalny studentów. Poziom lęku przed egzaminem, który powstaje w odpowiedzi na sytuację zagrożenia, zależy od konfiguracji cech osobowościowych studentów. Ustalono, że im niższa samoocena osoby, tym wyższy jest poziom lęku przed egzaminem wśród studentów. Dla studentów ze średnim niepokojem ogólny stan stresu i stres egzaminacyjny jest takim, który pozwala na wystarczający poziom zdolności do pracy i osiągania dobrych efektów uczenia się.
Dyskusja: Wyniki badań pokazują, że ocena stanu psychoemocjonalnego studentów w sytuacji egzaminacyjnej pozwoli przewidzieć ludzkie zachowania w sytuacjach stresowych, zapobiegając niekorzystnemu wpływowi negatywnych czynników na działalność człowieka, i są kluczem do opracowania strategii zachowania zdrowia psychicznego studentów.
Bibliografia
1. Bodrov V.A. Psychology of the professional activity. Theoretical and empirical problems. Moscow; Publ. «Psychology Institute RAS»: 2006: 297. Russian.
2. Kondash O. Anxiety: fear before testing. Kyiiv; Radianska shkola: 1981. Ukrainian.
3. Iliin E.P. Emotions and fellings. St. Pitersburg ; Piter: 2001: 35. Russian.
4. Maksimenko K.S. Experiencsing and overcoming personal negative psychical states under chronic somatic desease.: autoreph. manuscr. c. ps. s. Kyiiv; 2010. Ukrainian.
5. Vyboishyk I.V., Shakurova Z.A Personality R. Cattell's polyfactor questionaire Cheliabinsk; Publ .UrSU: 2000. Russian.
6. Sobchik L.N. Colors choise method. Modified version of Max Luscher's eight-color test. Moscow; VNIITEMR: 1990. Russian.
7. Practical book in psychology of states/edited by prof. А.О.Prokhorov. St. Pitersburg; Speech: 2004. Russian.
8. Levitov N.D. About the psychical states of a person. Moscow; Prosveshchenie: 1964: 20. Russian.
9. Rubinshtein S.L. Fundamentals of General Psychology. St. Pitersburg; Piter: 2002. Russian.
10. Izard K. Psychology of Emotions. St. Pitersburg; Piter: 2003. Russian.
11. Leontiev A.N. Activity. Consciousness. Personality. Moscow; Politizdat: 1982. Russian.
12. Verbina G.G. Psychology of Emotions. Cheboksar; Chuvash. University: 2008. Russian
13. Talarowska M., Florkowski A., Wachowska K., Gałecki P. Stres a debriefing — definicjen i aktualne kontrowersje. Curr Probl Psych. 2011; 12 (2): 132-136.
14. Lasarus R.S., Launier R. Stress – related transactions between person and environment. In: L.A. Pervin, M. Lewis Perspectives in iteractional psychology. N.Y.; Plenum: 1978: 287-327. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-3997-7_12
15. Luria A.R., Leontiev A.N. Examination and Psychic. In: Luria A.R. Psychologycal heritage. Coll. works in general psychology. Мoskwa: 2003. Russian.
16. Sapelnikova TS., Bilotserkivska UO. Study of the negative psychical states of students. Scientific daztte of Kherson state university. S. Psychologycal sciences. 2018; Vyp.1. Т.1: 159-163.
17. Ukrainian. 17. Shcherbatykh U.V. Vegetative manifestations of the examination stress: autoreph. manuscr. c. b. s. St. Pitersburg: 2011. Russian.
18. Tarczyńska M., Potembska E., Kowalska E., Pić J., Kukula B., Gawęda K. Poziom niepokoju a cechy osobowości (obraz siebie i radzenie sobie ze stresem) u pacjentów z uszkodzonym stanem kolanowym. Curr Probl Psych. 2013; 14 (1): 9-15.
19. Skoczeń N., Jędrzejwska B., Smolen A., Olajossy M. Analiza wpływu różnych czynników społecznych i demograficznych na występowanie i poziom nasilenia lęku w grupie młodzieży szkolnej. Curr Probl Psych. 2014; 15 (2): 78-84.
20. Rosen T.J., Terry N.S., Leventhal H. The role of esteem and coping in response to a threat communication. Journal of Research in Personality, 1982; 16: 90-107. https://doi.org/10.1016/0092-6566(82)90043-5
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.