Psychological Support of Children’s Privacy Development in PreschoolAge
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2019-0024Słowa kluczowe:
autonomia osobista, prywatność,, suwerenność przestrzeni psychologicznej, socjalizacja.Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników teoretyczno-empirycznego badania kierunków rozwoju prywatności osobowości w wieku przedszkolnym i wyjaśnienie wkładu rodziców w ten proces.
Metoda badawcza: Aby wyjaśnić kierunki rozwoju prywatności osobowości przedszkolaków oraz nastawienia rodziców w tej kwestii, próbę badawczą podzielono na dwie podgrupy: 84 rodziców (42 rodziców 4-letnich dzieci i 42 rodziców 6 letnich dzieci). W tym celu zostały wykorzystane następujące metody diagnostyczne: kwestionariusz “Suwerenność przestrzeni psychologicznej” (Nartowa-Boczawer S.K.), kwestionariusz „Subiekty i powody typowych dla każdego wieku konfliktów” (Wenkowa N.A.). W celu zbadania jakości granic psychologicznych u przedszkolaków, specyfikę dynamiki i ich sposobów ochrony, dwie grupy dzieci w wieku 4 (n=26) i 6-ciu lat (n=28) poddano badaniom za pomocą testu „Mój dom” (Sylina O.W.). W celu oceny danych empirycznych zostały wykorzystane metody statystyki matematycznej.
Wyniki badania: Dane badania empirycznego 54 przedszkolaków oraz 84 ich rodziców (Ukraina) wskazują, że rozwój prywatności osobowośći w wieku przedszkolnym odbywa się przeważnie poprzez rozszerzenie takich składników przestrzeni psychologicznej, jak: terytorium osobiste, przyzwyczajenia i wartości. Najbliższe otoczenie społeczne jest w stanie jedynie częściowo wesprzeć dążenie dzieci do suwerenności ich przestrzeni psychologicznej.
Dyskusja wyników: Psychologiczne towarzyszenie rozwojowi prywatności dziecka w wieku przedszkolnym jest niemożliwe poza pracą psychologiczną z rodzicami pełniącymi podstawową rolę ich socjalizacji. Takie wsparcie powinno zawierać edukację psychologiczną, aktywne szkolenia społeczno-psychologiczne, konsultacje oraz terapije, specjalnie zorganizowane dla wszystkich subiektów rozwoju przestrzeni psychologicznej dziecka.
Bibliografia
1. Dergacheva O. E. (2011). Personal autonomy as a component of the personal potential. In D.A.Leont’ev (Ed.). Personality potential: structure and diagnostics. М., Sens,210-240.
2. Mel'nikova V.B. (2014).Autonomy of the personality: an overview of foreign approaches to issues. Psychological researches. Vol.7(37). 9.
3. Silina O.V. The structure of the boundaries I for children 2-10 years. Social Psychology and Society. [Internet]. 2016; 7. 4: 83-98. https://doi.org/10.17759/sps.2016070406doi:10.17759/sps.2016070406. Available from: https://psyjournals.ru/social_psy/2016/n4/silina.shtml
4. Zimmer-Gembeck M.J., Collins W.A. (2003). Autonomy development during adolescence. In G.R.Adams, M.Berzonsky (Eds.), Blackwell Handbook of adolescence. (pp. 175-204). Oxford: Blackwell Publishers.
5. Burmistrova-Savenkova A.V. (2007). Regulation of the boundaries of the personality’s existential space In V.I.Morosanova (Ed.), Subject and personality in the psychology of self-regulation: A collection of scientific papers. Moscow- Stavropol: Publishing house PI RAO, 172-180.
6. Altman Irvin, Zube Ervin H. (1989). Public Places and Spaces. Human Behavior and environment. -, New York– L: Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-5601-1
7. Moskalenko V.V.Socialization of personality: Monograph. Kyiv: Phoenix.
8. Ukraine. Multiindicator Cluster Survey of Households, 2012 (2013).In: State. Statistics Service of Ukraine [etc.]. — Kyiv: К.І.S. URL: https://unicef.org/ukraine/ukr/Ukraine_MICS_Final_Report_UKR.pdf
9. Dembytska N.M. (2017). Personal property as a correlate of modern economic culture. Actual problems of psychology. Vol.1. (47): 55-58. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i47/12.pdf
10. Khazratova N.V. (2010). Sense of property and problem of violation of privacy in everyday life. Psychology of personality. Vol.1. 124-132.
11. Heft H. (1985). High residential density and perceptial-cognitive development: An examination of effects of crowding and noise in the home. In J.F. van Vliet Wohlwill (Ed), Habitats for Children: The impact of Density. N.Y. 39-76.
12. Nartova-Bochaver S. K. (2006). The theory of privacy as a direction of foreign psychology. Psychological journal. 27 (5). 28-40.
13. Vlasova O.I., Vashchenko I. V., Danyliuk I. V. & Shcherbyna V. L. (2016). Experience of interdisciplinary research of whole personality’s development in the social changes. Psychology and personality. Vol.2(10). 1. 116-127.
14. Dembytska N.M.(2019).Rozvytok pidpryiemlyvosti ta stavlennia shkoliariv do osobystoi vlasnostiv protsesi ekonomichnoi sotsializatsii. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Tom I: Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia. Sotsialna psykholohiia. – Vypusk 54, 69-76.
15. Bazylevych V.D. (2008). Intellectual Property: Metaphysical Search Creatures. Кyiv.: Knowledge.
16. Tanchuk R. (2016). The art of collecting. Collecting as a form of cultural activity - Kharkiv: "Humanitarian Center". 372 p.
17. Baudrillard J. (2001). The System of Objects. М.: «RUDOMINO».
18. Brillante P., Mankiw S. (2015). Social Studies: From a Sense of Self to a Sense of the World. Young Children. Vol.70, # 3. URL: https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/jul2015/sense-ofplace-human-geography
19. Dittmar Helga. The Social Psychology of Material Possessions: To Have Is To Be . New York: St. Martin's Press; London: Harvester Wheatsheaf, 1992.
20. Henriksen-Bulmer J., Faily S., Jeary S. (2019). Privacy risk assessment in context: A meta-model based on contextual integrity. Computers & Security. Vol.82. 270-283. https://doi.org/10.1016/j.cose.2019.01.003
21. Pierce, Jon L., Peck Joann (2018). The History of Psychological Ownership and its Emergence. In: Consumer Psychology. In: Psychological Ownership and Consumer Behavior, Edited by Joann Peck and Suzanne B. Shu, Springer. URL: https://www.researchgate.net/publication/324902563_The_History_of_Psychological_Ownership_and_Its_Emergence_in_Consumer_Psychology
22. Westin Alan F. (1968). Privacy And Freedom. Wash.:Wash. & Lee L. Rev. 166 p.
23. Payps R. (2008). Property and freedom. Мoscow: Moscow School of Political Studies.
24. Wolfe M. (1978) Childhood and Privacy. In: Altman I., Wohlwill J.F. (eds) Children and the Environment. Human Behavior and Environment (Advances in Theory and Research), vol 3. Springer, Boston, MA Pp. 175-255. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-3405-7_6
25. Osorina M.V. (1999). Secret world of children in the adults’ world - St. Petersburg: Peter.
26. Maykova E.Yu., Filippchenkova S.I. (2015). Risks of the personality’s autonomy in the social trajectory. Power. 3. 57 – 60.
27. Assink, M., van der Put, C. E., Meeuwsen, M. W., de Jong, N. M., Oort, F. J., Stams, G. J. J., et al. (2019). Risk factors for child sexual abuse victimization: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 145(5), 459–489. https://doi.org/10.1037/bul0000188
28. Coxe R., Holmes W. (2001). A study of the cycle of abuse among child molesters. Child Sex. Abuse.. 10. № 4,111-118.
29. Lansdown Gerison, Strengthening child agency to prevent and overcome maltreatment. Child Abuse & Neglect, article in press. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104398
30. Murray, R. The influence of crowding on children’s behavior. In: D. Canter & T. Lee (Eds.), Psychology and the built environment. England: Architectural Press, 1974.
31. Plant, J. (2006). Some psychiatric aspects of crowded living conditions. Published Online: 1 Apr 2006. https://doi.org/10.1176/ajp.86.5.849
32. Simon Juune, Luetzow Ann and Conte Jon R., Thirty years of the convention on the rights of the child:Developments in child sexual abuse and exploitation. Child Abuse & Neglect, https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104399
33. Ittelson, W. H., Proshansky, H. M., & Rivlin, L. G. Bedroom size and social interaction of the psychiatric ward. Environment and Behavior, 1970. 2. 255–270.
34. Stanković D. (2008). Space in the function of psychological stability of a child. Facta universitatis – series. Architecture and Civil Engineering Vol.6(2), pp.229-233. URL: https://www.researchgate.net/publication/47393581_Space_in_the_function_of_psychological_stability_of_a_child
35. Nartova-Bochaver S. K., Silina O.V. (2014). Dynamics of the psychological boundaries’ development throughout childhood. Actual problems of psychological knowledge. 3. 13 - 28.
36. Stodulska-Blaszke A, Wójcicka A. Domestic violence – identification of the phenomenon. Literature review. Current Problems of Psychiatry. 2010;11(4):350-354.
37. Bernhard, F. and O'Driscoll, M. (2011). Psychological Ownership in Small Family-Owned Businesses: Leadership Style and Nonfamily-Employees Work Attitudes and Behaviors. Group & Organization Management, 36(3): 345-384.
38. Pickford Н.С., Joy G., Roll K. (2016). Psychological Ownership Effects and Applications. Mutuality in Business. Briefing Number 2. https://www.sbs.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-06/psychological_ownership_effects_ and_applications_mib_briefing_no_2_hf281016.pdf
39. Brown, G., Lawrence, T. and Robinson, S. (2005). Territoriality in Organizations. Academy of Management Review, 30(3), 577-594.
40. Freeman,M. (1994). Whither children: Protection, participation, autonomy? Manitoba Law Journal, 22. 307–319.
41. Elarousy, W., Al-Motiri, A., & Alrays, N. M. (2016). Corporal punishment from the children’s point of view. International Journal of Public Health and Safety, 1(1), 1–8.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.