Psychological Support of Children’s Privacy Development in PreschoolAge

Autor

  • Olena Vlasova Taras Shevchenko National University of Kyiv, Developmental Psychology Department, Kyiv, Ukraine Autor
  • Nataliia Dembytska Taras Shevchenko National University of Kyiv, Developmental Psychology Department, Kyiv, Ukraine Autor
  • Olena Kornienko Taras Shevchenko National University of Kyiv, Faculty of Psychology, Developmental Psychology Department, Kyiv, Ukraine Autor

DOI:

https://doi.org/10.2478/cpp-2019-0024

Słowa kluczowe:

autonomia osobista, prywatność,, suwerenność przestrzeni psychologicznej, socjalizacja.

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wyników teoretyczno-empirycznego badania kierunków rozwoju prywatności osobowości w wieku przedszkolnym i wyjaśnienie wkładu rodziców w ten proces.

Metoda badawcza: Aby wyjaśnić kierunki rozwoju prywatności osobowości przedszkolaków oraz nastawienia rodziców w tej kwestii, próbę badawczą podzielono na dwie podgrupy: 84 rodziców (42 rodziców 4-letnich dzieci i 42 rodziców 6 letnich dzieci). W tym celu zostały wykorzystane następujące metody diagnostyczne: kwestionariusz “Suwerenność przestrzeni psychologicznej” (Nartowa-Boczawer S.K.), kwestionariusz „Subiekty i powody typowych dla każdego wieku konfliktów” (Wenkowa N.A.). W celu zbadania jakości granic psychologicznych u przedszkolaków, specyfikę dynamiki i ich sposobów ochrony, dwie grupy dzieci w wieku 4 (n=26) i 6-ciu lat (n=28) poddano badaniom za pomocą testu „Mój dom” (Sylina O.W.). W celu oceny danych empirycznych zostały wykorzystane metody statystyki matematycznej.

Wyniki badania: Dane badania empirycznego 54 przedszkolaków oraz 84 ich rodziców (Ukraina) wskazują, że rozwój prywatności osobowośći w wieku przedszkolnym odbywa się przeważnie poprzez rozszerzenie takich składników przestrzeni psychologicznej, jak: terytorium osobiste, przyzwyczajenia i wartości. Najbliższe otoczenie społeczne jest w stanie jedynie częściowo wesprzeć dążenie dzieci do suwerenności ich przestrzeni psychologicznej.

Dyskusja wyników: Psychologiczne towarzyszenie rozwojowi prywatności dziecka w wieku przedszkolnym jest niemożliwe poza pracą psychologiczną z rodzicami pełniącymi podstawową rolę ich socjalizacji. Takie wsparcie powinno zawierać edukację psychologiczną, aktywne szkolenia społeczno-psychologiczne, konsultacje oraz terapije, specjalnie zorganizowane dla wszystkich subiektów rozwoju przestrzeni psychologicznej dziecka.

Bibliografia

1. Dergacheva O. E. (2011). Personal autonomy as a component of the personal potential. In D.A.Leont’ev (Ed.). Personality potential: structure and diagnostics. М., Sens,210-240.

2. Mel'nikova V.B. (2014).Autonomy of the personality: an overview of foreign approaches to issues. Psychological researches. Vol.7(37). 9.

3. Silina O.V. The structure of the boundaries I for children 2-10 years. Social Psychology and Society. [Internet]. 2016; 7. 4: 83-98. https://doi.org/10.17759/sps.2016070406doi:10.17759/sps.2016070406. Available from: https://psyjournals.ru/social_psy/2016/n4/silina.shtml

4. Zimmer-Gembeck M.J., Collins W.A. (2003). Autonomy development during adolescence. In G.R.Adams, M.Berzonsky (Eds.), Blackwell Handbook of adolescence. (pp. 175-204). Oxford: Blackwell Publishers.

5. Burmistrova-Savenkova A.V. (2007). Regulation of the boundaries of the personality’s existential space In V.I.Morosanova (Ed.), Subject and personality in the psychology of self-regulation: A collection of scientific papers. Moscow- Stavropol: Publishing house PI RAO, 172-180.

6. Altman Irvin, Zube Ervin H. (1989). Public Places and Spaces. Human Behavior and environment. -, New York– L: Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-5601-1

7. Moskalenko V.V.Socialization of personality: Monograph. Kyiv: Phoenix.

8. Ukraine. Multiindicator Cluster Survey of Households, 2012 (2013).In: State. Statistics Service of Ukraine [etc.]. — Kyiv: К.І.S. URL: https://unicef.org/ukraine/ukr/Ukraine_MICS_Final_Report_UKR.pdf

9. Dembytska N.M. (2017). Personal property as a correlate of modern economic culture. Actual problems of psychology. Vol.1. (47): 55-58. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i47/12.pdf

10. Khazratova N.V. (2010). Sense of property and problem of violation of privacy in everyday life. Psychology of personality. Vol.1. 124-132.

11. Heft H. (1985). High residential density and perceptial-cognitive development: An examination of effects of crowding and noise in the home. In J.F. van Vliet Wohlwill (Ed), Habitats for Children: The impact of Density. N.Y. 39-76.

12. Nartova-Bochaver S. K. (2006). The theory of privacy as a direction of foreign psychology. Psychological journal. 27 (5). 28-40.

13. Vlasova O.I., Vashchenko I. V., Danyliuk I. V. & Shcherbyna V. L. (2016). Experience of interdisciplinary research of whole personality’s development in the social changes. Psychology and personality. Vol.2(10). 1. 116-127.

14. Dembytska N.M.(2019).Rozvytok pidpryiemlyvosti ta stavlennia shkoliariv do osobystoi vlasnostiv protsesi ekonomichnoi sotsializatsii. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Tom I: Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia. Sotsialna psykholohiia. – Vypusk 54, 69-76.

15. Bazylevych V.D. (2008). Intellectual Property: Metaphysical Search Creatures. Кyiv.: Knowledge.

16. Tanchuk R. (2016). The art of collecting. Collecting as a form of cultural activity - Kharkiv: "Humanitarian Center". 372 p.

17. Baudrillard J. (2001). The System of Objects. М.: «RUDOMINO».

18. Brillante P., Mankiw S. (2015). Social Studies: From a Sense of Self to a Sense of the World. Young Children. Vol.70, # 3. URL: https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/jul2015/sense-ofplace-human-geography

19. Dittmar Helga. The Social Psychology of Material Possessions: To Have Is To Be . New York: St. Martin's Press; London: Harvester Wheatsheaf, 1992.

20. Henriksen-Bulmer J., Faily S., Jeary S. (2019). Privacy risk assessment in context: A meta-model based on contextual integrity. Computers & Security. Vol.82. 270-283. https://doi.org/10.1016/j.cose.2019.01.003

21. Pierce, Jon L., Peck Joann (2018). The History of Psychological Ownership and its Emergence. In: Consumer Psychology. In: Psychological Ownership and Consumer Behavior, Edited by Joann Peck and Suzanne B. Shu, Springer. URL: https://www.researchgate.net/publication/324902563_The_History_of_Psychological_Ownership_and_Its_Emergence_in_Consumer_Psychology

22. Westin Alan F. (1968). Privacy And Freedom. Wash.:Wash. & Lee L. Rev. 166 p.

23. Payps R. (2008). Property and freedom. Мoscow: Moscow School of Political Studies.

24. Wolfe M. (1978) Childhood and Privacy. In: Altman I., Wohlwill J.F. (eds) Children and the Environment. Human Behavior and Environment (Advances in Theory and Research), vol 3. Springer, Boston, MA Pp. 175-255. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-3405-7_6

25. Osorina M.V. (1999). Secret world of children in the adults’ world - St. Petersburg: Peter.

26. Maykova E.Yu., Filippchenkova S.I. (2015). Risks of the personality’s autonomy in the social trajectory. Power. 3. 57 – 60.

27. Assink, M., van der Put, C. E., Meeuwsen, M. W., de Jong, N. M., Oort, F. J., Stams, G. J. J., et al. (2019). Risk factors for child sexual abuse victimization: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 145(5), 459–489. https://doi.org/10.1037/bul0000188

28. Coxe R., Holmes W. (2001). A study of the cycle of abuse among child molesters. Child Sex. Abuse.. 10. № 4,111-118.

29. Lansdown Gerison, Strengthening child agency to prevent and overcome maltreatment. Child Abuse & Neglect, article in press. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104398

30. Murray, R. The influence of crowding on children’s behavior. In: D. Canter & T. Lee (Eds.), Psychology and the built environment. England: Architectural Press, 1974.

31. Plant, J. (2006). Some psychiatric aspects of crowded living conditions. Published Online: 1 Apr 2006. https://doi.org/10.1176/ajp.86.5.849

32. Simon Juune, Luetzow Ann and Conte Jon R., Thirty years of the convention on the rights of the child:Developments in child sexual abuse and exploitation. Child Abuse & Neglect, https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104399

33. Ittelson, W. H., Proshansky, H. M., & Rivlin, L. G. Bedroom size and social interaction of the psychiatric ward. Environment and Behavior, 1970. 2. 255–270.

34. Stanković D. (2008). Space in the function of psychological stability of a child. Facta universitatis – series. Architecture and Civil Engineering Vol.6(2), pp.229-233. URL: https://www.researchgate.net/publication/47393581_Space_in_the_function_of_psychological_stability_of_a_child

35. Nartova-Bochaver S. K., Silina O.V. (2014). Dynamics of the psychological boundaries’ development throughout childhood. Actual problems of psychological knowledge. 3. 13 - 28.

36. Stodulska-Blaszke A, Wójcicka A. Domestic violence – identification of the phenomenon. Literature review. Current Problems of Psychiatry. 2010;11(4):350-354.

37. Bernhard, F. and O'Driscoll, M. (2011). Psychological Ownership in Small Family-Owned Businesses: Leadership Style and Nonfamily-Employees Work Attitudes and Behaviors. Group & Organization Management, 36(3): 345-384.

38. Pickford Н.С., Joy G., Roll K. (2016). Psychological Ownership Effects and Applications. Mutuality in Business. Briefing Number 2. https://www.sbs.ox.ac.uk/sites/default/files/2018-06/psychological_ownership_effects_ and_applications_mib_briefing_no_2_hf281016.pdf

39. Brown, G., Lawrence, T. and Robinson, S. (2005). Territoriality in Organizations. Academy of Management Review, 30(3), 577-594.

40. Freeman,M. (1994). Whither children: Protection, participation, autonomy? Manitoba Law Journal, 22. 307–319.

41. Elarousy, W., Al-Motiri, A., & Alrays, N. M. (2016). Corporal punishment from the children’s point of view. International Journal of Public Health and Safety, 1(1), 1–8.

Opublikowane

2020-01-15

Jak cytować

Vlasova, O. ., Dembytska, N. ., & Kornienko, O. . (2020). Psychological Support of Children’s Privacy Development in PreschoolAge. Current Problems of Psychiatry, 20(4), 318-327. https://doi.org/10.2478/cpp-2019-0024