Mentoring jako indywidualna forma przygotowania sierot do samodzielnego życia na Ukrainie
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2020-0016Słowa kluczowe:
sieroty i dzieci pozbawione opieki rodzicielskiej, mentoring, mentorzy, szkolenie w zakresie mentoringuAbstrakt
Cel. Celem pracy jest analiza i wskazanie specyfiki i procedur pracy społecznej i psychologicznej z obywatelami, którzy wyrazili wolę zostania mentorami dla dzieci sierot.
Wprowadzenie. Na Ukrainie istnieje ponad 750 fundacji instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci, w których mieszka około 106 000 dzieci. Tylko 8% spośród nich ma status sierot i dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej; pozostałe 92% ma rodziców, ale ze względu na trudne warunki życiowe rodziców, szczególne potrzeby lub niepełnosprawność rodziców, dzieci nie mogą przebywać ani wychowywać się w rodzinie. Oznacza to, że 92% dzieci bez statusu sierot lub dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej nie może być adoptowanych ani umieszczonych do zamieszkania i wychowania w innych formach osadzenia w rodzinie (wsparcie/opieka, rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka). Oprócz tego, w sytuacji 8% osieroconych dzieci i pozbawionych opieki rodzicielskiej, nie ma możliwości umieszczenia ich w jakichkolwiek rodzinnych formach wychowania, dotyczy to następujących kategorii dzieci: młodzież i nastolatkowie, bracia i siostry z rodzin wielodzietnych, dzieci niepełnosprawne. W tych kategoriach dzieci, bliskie relacje emocjonalne ze znaczącymi, stałymi osobami dorosłymi, które są niezbędną koniecznością dla ich rozwoju emocjonalnego i dobrego samopoczucia, zostały całkowicie utracone lub w ogóle nie powstały. W związku z tym wprowadzenie mentoringu dla sierot i dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej, przebywających w odpowiednich placówkach, motywowane jest koniecznością zaspokojenia potrzeby każdego dziecka w zakresie wsparcia emocjonalnego, pomocy i ochrony przez znaczącą, autorytatywną osobę i przyjaciela.
Metody. W opracowaniu wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas realizacji projektu jako „autor-twórca” metodologii pracy społeczno-psychologicznej z klientami i dziećmi w zakresie przygotowań do mentoringu i szkoleń zarówno dla koordynatorów, jak i mentorów Programu Mentoringowego we współpracy ze specjalistami organizacji pozarządowej „Jedna nadzieja”; w roli edukatorów w przygotowaniu koordynatorów do realizacji Programu Mentoringowego, a także w roli ekspertskiej podczas realizacji Programu Mentoringowego przez organizację społeczną „Jedna Nadzieja” w latach 2009-2016. Autorzy uczestniczyli także w opracowywaniu założeń teoretycznych Programu dla sierot i dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej, w celu uzyskania akceptacji na szczeblu państwowym.
Wyniki. Mentoring dla sierot i dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej przebywających w placówkach realizowany jest na Ukrainie od 2009 roku przez organizację „Jedna Nadzieja” („Odna Nadia”) we współpracy ze Służbą Dzieciom Miasta Kijowa i Centrum Pomocy Społecznej Miasta Kijowa Rodziny, dzieci i młodzież. Projekt „Jedna nadzieja” został uruchomiony w Kijowie i obwodzie kijowskim w latach 2009-2016. Od 2016 r. na Ukrainie na szczeblu państwowym wprowadzono mentoring jako indywidualną formę wsparcia i pomocy dla dziecka przebywającego w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Wnioski. Jeśli sierota lub dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej nie jest w stanie żyć i wychowywać się w rodzinie, to rola mentora w życiu tego dziecka ma ogromne znaczenie. Wynika to z faktu, że taka forma indywidualnego wsparcia poprzez mentoring ułatwia przygotowanie każdego osieroconego dziecka do samodzielnego życia w przyszłości.
Bibliografia
1. Smal O., Satsyuk I., Androsova V., Dorosh T., Kalibaba A., Koval T., Pilipenko V., Savchenkova O., etc. Mentoring step by step. A guide for caring adults. Kiev: ONE HOPE Mentoring Project, 2012. http://www.ukrainabezsyrit.org/_service/14896/download/id/28635/name/Patronage+Nadiya Book + for + WEB% 282% 29.pdf
2. Shipitsyna L.M. Psychology of orphans. St. Petersburg 2005.
3. Mukhamedrakhimov R.J. Influence of life experience in the institution in infancy and early age on the subsequent development of the child. Defectology. Moscow: 2006.
4. O. Yaremenko. Conducting research on the provision of social services to children: an analyst. Report. Ukr. Inst. of Soc. experiment. them. 2016.
5. Mencel, A. From Endangered Family Towards own Family – Experiences and Expectations of Social Orphans. Pedagogy 2014, 116 (4).
6. Oslon V. N. Life of orphans: a professional foster family. Moscow: 2006.
7. Bowlby, J. Attachment. PWN Scientific Publishing House. Warsaw: 2007.
8. Udovenko Y. Methodical manual for the implementation of the Mentoring Program for orphans and children deprived of parental care. Y. Udovenko, O. Smal. Kyiv: 2012.
9. Shipitsyna L. M. Psychology of orphans. St. Petersburg: 2005.
10. Elements of Effective Practice for the Mentoring Program. Mentorship partner. National Mentoring Partnership Organization. 2005.
11. Nathan H. Chiroma Providing mentoring for orphans and vulnerable children in internally displaced person camps: The case of northern Nigeria.2016; 72:1.
12. Merriam, S. B., & Clark, M. C., Learning and development: The connection in adulthood. Handbook of adult development and learning. 2006.
13. Parsloe, E. & Wray, M., Coaching and mentoring: Practical methods to improve learning, Kogan Page. London: 2000.
14. Tierney JP., Grossman JB, , Resch NL. Making a Difference. An Impact Study of Big Brothers Big Sisters. A Publication of Public / Private Ventures. 2005.
15. Law of Ukraine “On Ensuring Organizational and Legal Conditions for Social Protection of Orphans and Children Deprived of Parental Care” 2005;2342-IV (amendments made in accordance with Law №1504-VIII of September 8, 2016) http:// zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ru/1504-19.
16. The Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated July 4. 2017;465. http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ru/465- 2017-%D0%BF.
17. Udovenko Y. Methodical manual for the implementation of the Mentoring Program for orphans and children deprived of parental care. Y. Udovenko, O. Smal. Kyiv: 2012.
18. Smal O., Satsyuk I., Androsova V., Dorosh T., Kalibaba A., Koval T., Pilipenko V., Savchenkova O., et.al. Mentoring step by step. A guide for caring adults. Kyiv: 2014.
19. Gorbaniuk J. Child in the migration family - the issue of care and social support. CurrProblPsych. 2010;11:202-207.
20. Smal L., Shestopal I., Androsova V., Koval T., Udovenko Y. Training program for mentors for children living in an institution for orphans and children deprived of parental care, another institution for children on social adaptation children and their preparation for independent living. Coach's Guide. Kyiv:2017.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.