Czynniki rodzinne i osobowościowe a długość czasu korzystania z portalu społecznościowego przez osoby w wieku 14-19 lat

Autor

  • Beata Pawłowska II Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin, Poland Autor https://orcid.org/0000-0003-3520-0187
  • Agnieszka Dyzma Student of the Medical University of Lublin, Poland Autor

DOI:

https://doi.org/10.2478/cpp-2021-0009

Słowa kluczowe:

portale społecznościowe (SNS), młodzież, cechy osobowości

Abstrakt

Wstęp: W ciągu ostatnich lat korzystanie z portali społecznościowych (SNS, ang. social networking sites), takich jak np.: Facebook, Twitter i Instagram, zyskało ogromną popularność i stało się dla wielu osób niezbędnym elementem każdego dnia. Aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych jest 19 milionów Polaków, czyli około połowa populacji naszego kraju.

Cel: Celem pracy była analiza zależności między czynnikami rodzinnymi i osobowościowymi a długością czasu korzystania z portalu społecznościowego przez młodzież w wieku od 14 do 19 r.ż.

Grupa badana: Badaniami objęto 291 uczniów gimnazjów i liceów (188 dziewcząt i 103 chłopców) w wieku od 14 do 19 roku życia. W tej grupie młodzieży 246 miało profil na portalu społecznościowym. Średni wiek badanych wynosił 16,5 lat.

Metody: W pracy zastosowano metody badawcze: ankietę własnej konstrukcji, Test Przymiotnikowy ACL Gougha i Heilbruna, Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem autorstwa Janke, Erdman, Boucsein oraz Kwestionariusz „Nastroje i Humory” Buss, Durkee.

Wyniki: Na podstawie wyników korelacji stwierdzono występowanie istotnych zależności między dłuższym czasem korzystania z portalu społecznościowego przez badanych a negatywnymi relacjami z rodzicami, nieadaptacyjnymi sposobami radzenia sobie ze stresem oraz nasiloną agresją.

Wnioski:

  1. Dłuższy czas korzystania z SNS przez młodzież łączy się z poczuciem osamotnienia w rodzinie, braku akceptacji i zrozumienia ze strony rodziców.
  2. Dłuższy czas korzystania z SNS przez młodzież łączy się z reagowaniem w sytuacji stresu poczuciem bezradności, rezygnacji, bagatelizowaniem problemów, poszukiwaniem zastępczej satysfakcji lub wsparcia.
  3. Dłuższy czas korzystania z SNS łączy się z częstym reagowaniem agresją pośrednią, negatywizmem, podejrzliwością, wrogością oraz agresją słowną.

Bibliografia

1. Kemp S.. 2020; Digital 2020: Poland, https://datareportal.com/ reports/digital-2020-poland.

2. GUS. How do we use the Internet? 2020; Warsaw 2020. https://stat.gov.pl/obszary-temat yczne/nauka-i-technika¬spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/ jak-korzystamy-z-internetu-2020,5,11.html# Polish.

3. Pempek T.A., Yermolayeva Y.A., Calvert S.L. College StudentsSocial Networking Experiences on Facebook. J. Appl. Dev. Psychol. 2009; 15: 159-166.

4. Lanigan J.D. A Sociotechnological Model for Family Research and Intervention: How Information and Communication Technologies Affect Family Life. Marr. Famil. Rev. 2009; 45: 587-609.

5. Martínez-Ferrer B., Romero-Abrio A., Moreno-Ruiz D., Musitu G. Child-to-parent violence and parenting styles: Its relations to problematic use of social networking sites, alexithymia, and attitude towards institutional authority in adolescence. Psychosoc. Intervention, 2018; 27: 163-171.

6. Ali A., Lodhi R.N. How facebook addiction affects the personal life of addict students and their family: A case study of Pakistan. P. Res. J. Comm. Econom. Soc. Scienc. 2017; 11: 184-189.

7. Huisman S., Edwards A., Catapano S. The impact of technology on families. IJEPC. 2012; 2: 44-62.

8. Iovu M.B., Runcan R., Runcan P.L, Andrioni F. Association between Facebook Use, Depression and Family Satisfaction: A Cross-Sectional Study of Romanian Youth. Iran. J. Public Health. 2020; 49: 2111–2119.

9. Sharaievska I., Stodolska M. Family satisfaction and social networking leisure. J. Leisure Stud. 2017; 36: 231-243.

10. Nadkarni A., Hofmann S.G. Why Do People Use Facebook? Pers Individ Dif. 2012; 52: 243-249.

11. Ross C., Orr E.S., Sisic M., Arseneault J.M., Simmering M.G., Orr R.R. Personality and Motivations Associated With Facebook Use. Comput Human Behav. 2009; 25: 578-586.

12. Amichai-Hamburger Y., Ben-Artzi E. Loneliness and Internet Use. Comput Human Behav. 2003: 19: 71-80.

13. Barker V. Older Adolescents’ Motivations for Social Network Site Use: the Influence of Gender, Group Identity, and Collective Self-esteem. Cyberpsychol Behav. 2009; 12: 209-213.

14. Ellison N.B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. J Comput Mediat Commun. 2007; 13: 210-230.

15. Zywica J., Danowski J. The Faces of Facebookers: Investigating Social Enhancement and Social Compensation Hypotheses; Predicting Facebook and Offline Popularity. J Comput Mediat Commun. 2008; 14: 1–34.

16. Mehdizadeh S. Self-presentation 2.0: Narcissism and Self-esteem on Facebook. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2010; 13: 357-364.

17. Orr E.S. The Influence of Shyness on the Use of Facebook in an Undergraduate Sample. Cyberpsychol Behav. 2009; 12: 337-340.

18. Lou L.L.L. Loneliness, Friendship, and Self-esteem: First-year College Students’ Experience of Using Facebook. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering., 2010; 70: 7902.

19. Yu A.Y. Can Learning be Virtually Boosted? an Investigation of Online Social Networking Impacts. Comput. Educ. 2010; 55: 1494-1503.

20. Back M.D. Stopfer J.M., Vazire S., Gaddis S., Schmukle S.C., Egloff B. i wsp. Facebook Profiles Reflect Actual Personality, Not Self-idealization. Psychol Sci. 2020; 21: 372-374.

21. Livingstone S. Taking Risky Opportunities in Youthful Content Creation: Teenagers’ Use of Social Networking Sites for Intimacy, Privacy and Self-expression. New Media Soc. 2008; 10: 393-411.

22. Potembska E., Pawłowska B., Perzyńska-Starkiewicz A., Dziurzyńska E., Gajewski J. Use of social networking sites by the youth in the context of personality and family variables. Curr Probl Psychiatry. 2015; 16: 144-152.

23. Andreassen C.S, Pallesen S. Social Network Site Addiction-an Overview. Curr. Pharm. Des. 2014; 20: 4053-4061.

24. Young K.S., Abreu C.N. d. Internet Addiction: a Handbook and Guide to Evaluation and Treatment. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc; 2010.

25. Caplan S.E., High A.C. Beyond Excessive Use: the Interaction Between Cognitive and Behavioral Symptoms of Problematic Internet Use. Comm. Res. Rep. 2006; 23: 265-271.

26. Boyd D.M., Ellison N.B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. J Comput Mediat Commun. 2007; 13: 210-230.

27. Wolińska J., Drwal R. H.G. GoughHeilbrun’s Adjective Check List (ACL) in the study of self-esteem and social perception. In: Drwal R. ed. Adaptation of Personality Questionnaires. Warszawa: PWN; 1995:67-92. Polish.

28. Januszewska E. The Coping with Stress Questionnaire. Its diagnostic value and results of studies conducted among adolescents. In: Oleś P. ed. Selected Issues in Clinical and Personality Psychology. Diagnostic Methods in Children and Adolescents. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL; 2005:91-124. Polish.

29. Choynowski M. An Abridged Test Manual for the Moods and Humors Inventory. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Oświaty i Wychowania; 1972. Polish.

30. Subrahmanyam K., Reich S.M., Waechter N., Espinoza G. Online and Offline Social Networks: Use of Social Networking Sites By Emerging Adults. J Appl Dev Psychol. 2008; 29: 420-433.

31. Pawłowska B., Lekan M., Międlar K., Biały-Międlar K., Fijałkowska P., Landman M. Potrzeby Use of social networking sites by the youth in the context of personality and family.

Opublikowane

2021-09-11