Czynniki rodzinne i osobowościowe a długość czasu korzystania z portalu społecznościowego przez osoby w wieku 14-19 lat
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2021-0009Słowa kluczowe:
portale społecznościowe (SNS), młodzież, cechy osobowościAbstrakt
Wstęp: W ciągu ostatnich lat korzystanie z portali społecznościowych (SNS, ang. social networking sites), takich jak np.: Facebook, Twitter i Instagram, zyskało ogromną popularność i stało się dla wielu osób niezbędnym elementem każdego dnia. Aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych jest 19 milionów Polaków, czyli około połowa populacji naszego kraju.
Cel: Celem pracy była analiza zależności między czynnikami rodzinnymi i osobowościowymi a długością czasu korzystania z portalu społecznościowego przez młodzież w wieku od 14 do 19 r.ż.
Grupa badana: Badaniami objęto 291 uczniów gimnazjów i liceów (188 dziewcząt i 103 chłopców) w wieku od 14 do 19 roku życia. W tej grupie młodzieży 246 miało profil na portalu społecznościowym. Średni wiek badanych wynosił 16,5 lat.
Metody: W pracy zastosowano metody badawcze: ankietę własnej konstrukcji, Test Przymiotnikowy ACL Gougha i Heilbruna, Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem autorstwa Janke, Erdman, Boucsein oraz Kwestionariusz „Nastroje i Humory” Buss, Durkee.
Wyniki: Na podstawie wyników korelacji stwierdzono występowanie istotnych zależności między dłuższym czasem korzystania z portalu społecznościowego przez badanych a negatywnymi relacjami z rodzicami, nieadaptacyjnymi sposobami radzenia sobie ze stresem oraz nasiloną agresją.
Wnioski:
- Dłuższy czas korzystania z SNS przez młodzież łączy się z poczuciem osamotnienia w rodzinie, braku akceptacji i zrozumienia ze strony rodziców.
- Dłuższy czas korzystania z SNS przez młodzież łączy się z reagowaniem w sytuacji stresu poczuciem bezradności, rezygnacji, bagatelizowaniem problemów, poszukiwaniem zastępczej satysfakcji lub wsparcia.
- Dłuższy czas korzystania z SNS łączy się z częstym reagowaniem agresją pośrednią, negatywizmem, podejrzliwością, wrogością oraz agresją słowną.
Bibliografia
1. Kemp S.. 2020; Digital 2020: Poland, https://datareportal.com/ reports/digital-2020-poland.
2. GUS. How do we use the Internet? 2020; Warsaw 2020. https://stat.gov.pl/obszary-temat yczne/nauka-i-technika¬spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/ jak-korzystamy-z-internetu-2020,5,11.html# Polish.
3. Pempek T.A., Yermolayeva Y.A., Calvert S.L. College StudentsSocial Networking Experiences on Facebook. J. Appl. Dev. Psychol. 2009; 15: 159-166.
4. Lanigan J.D. A Sociotechnological Model for Family Research and Intervention: How Information and Communication Technologies Affect Family Life. Marr. Famil. Rev. 2009; 45: 587-609.
5. Martínez-Ferrer B., Romero-Abrio A., Moreno-Ruiz D., Musitu G. Child-to-parent violence and parenting styles: Its relations to problematic use of social networking sites, alexithymia, and attitude towards institutional authority in adolescence. Psychosoc. Intervention, 2018; 27: 163-171.
6. Ali A., Lodhi R.N. How facebook addiction affects the personal life of addict students and their family: A case study of Pakistan. P. Res. J. Comm. Econom. Soc. Scienc. 2017; 11: 184-189.
7. Huisman S., Edwards A., Catapano S. The impact of technology on families. IJEPC. 2012; 2: 44-62.
8. Iovu M.B., Runcan R., Runcan P.L, Andrioni F. Association between Facebook Use, Depression and Family Satisfaction: A Cross-Sectional Study of Romanian Youth. Iran. J. Public Health. 2020; 49: 2111–2119.
9. Sharaievska I., Stodolska M. Family satisfaction and social networking leisure. J. Leisure Stud. 2017; 36: 231-243.
10. Nadkarni A., Hofmann S.G. Why Do People Use Facebook? Pers Individ Dif. 2012; 52: 243-249.
11. Ross C., Orr E.S., Sisic M., Arseneault J.M., Simmering M.G., Orr R.R. Personality and Motivations Associated With Facebook Use. Comput Human Behav. 2009; 25: 578-586.
12. Amichai-Hamburger Y., Ben-Artzi E. Loneliness and Internet Use. Comput Human Behav. 2003: 19: 71-80.
13. Barker V. Older Adolescents’ Motivations for Social Network Site Use: the Influence of Gender, Group Identity, and Collective Self-esteem. Cyberpsychol Behav. 2009; 12: 209-213.
14. Ellison N.B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. J Comput Mediat Commun. 2007; 13: 210-230.
15. Zywica J., Danowski J. The Faces of Facebookers: Investigating Social Enhancement and Social Compensation Hypotheses; Predicting Facebook and Offline Popularity. J Comput Mediat Commun. 2008; 14: 1–34.
16. Mehdizadeh S. Self-presentation 2.0: Narcissism and Self-esteem on Facebook. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2010; 13: 357-364.
17. Orr E.S. The Influence of Shyness on the Use of Facebook in an Undergraduate Sample. Cyberpsychol Behav. 2009; 12: 337-340.
18. Lou L.L.L. Loneliness, Friendship, and Self-esteem: First-year College Students’ Experience of Using Facebook. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering., 2010; 70: 7902.
19. Yu A.Y. Can Learning be Virtually Boosted? an Investigation of Online Social Networking Impacts. Comput. Educ. 2010; 55: 1494-1503.
20. Back M.D. Stopfer J.M., Vazire S., Gaddis S., Schmukle S.C., Egloff B. i wsp. Facebook Profiles Reflect Actual Personality, Not Self-idealization. Psychol Sci. 2020; 21: 372-374.
21. Livingstone S. Taking Risky Opportunities in Youthful Content Creation: Teenagers’ Use of Social Networking Sites for Intimacy, Privacy and Self-expression. New Media Soc. 2008; 10: 393-411.
22. Potembska E., Pawłowska B., Perzyńska-Starkiewicz A., Dziurzyńska E., Gajewski J. Use of social networking sites by the youth in the context of personality and family variables. Curr Probl Psychiatry. 2015; 16: 144-152.
23. Andreassen C.S, Pallesen S. Social Network Site Addiction-an Overview. Curr. Pharm. Des. 2014; 20: 4053-4061.
24. Young K.S., Abreu C.N. d. Internet Addiction: a Handbook and Guide to Evaluation and Treatment. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc; 2010.
25. Caplan S.E., High A.C. Beyond Excessive Use: the Interaction Between Cognitive and Behavioral Symptoms of Problematic Internet Use. Comm. Res. Rep. 2006; 23: 265-271.
26. Boyd D.M., Ellison N.B. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. J Comput Mediat Commun. 2007; 13: 210-230.
27. Wolińska J., Drwal R. H.G. GoughHeilbrun’s Adjective Check List (ACL) in the study of self-esteem and social perception. In: Drwal R. ed. Adaptation of Personality Questionnaires. Warszawa: PWN; 1995:67-92. Polish.
28. Januszewska E. The Coping with Stress Questionnaire. Its diagnostic value and results of studies conducted among adolescents. In: Oleś P. ed. Selected Issues in Clinical and Personality Psychology. Diagnostic Methods in Children and Adolescents. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL; 2005:91-124. Polish.
29. Choynowski M. An Abridged Test Manual for the Moods and Humors Inventory. Warszawa: Wydawnictwo Ministerstwa Oświaty i Wychowania; 1972. Polish.
30. Subrahmanyam K., Reich S.M., Waechter N., Espinoza G. Online and Offline Social Networks: Use of Social Networking Sites By Emerging Adults. J Appl Dev Psychol. 2008; 29: 420-433.
31. Pawłowska B., Lekan M., Międlar K., Biały-Międlar K., Fijałkowska P., Landman M. Potrzeby Use of social networking sites by the youth in the context of personality and family.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.