Plamy atramentowe jako zjawisko kulturowe – w stulecie powstania testu Rorschacha
DOI:
https://doi.org/10.2478/cpp-2021-0018Słowa kluczowe:
test Rorschacha, uwarunkowania kulturowe, teoria znaku, fenomenologia percepcjiAbstrakt
Wstęp. Test Hermanna Rorschacha można traktować jako coś więcej niż tylko test, aprobowany czy nie, do badania klinicznego. Refleksja nad nim, jako nad szerszym zjawiskiem, może dać to, co w końcu najcenniejsze: lepsze poznanie natury ludzkiej.
Cel. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie podwójnego charakteru plam Rorschacha: jako testu „odgadywania” znaczenia znaków i jako testu badającego percepcję.
Metoda. Narracyjny przegląd literatury dotyczącej tematu znaczenia i interpretacji testu plam Rorschacha.
Wyniki.
Natura plam i ich recepcja. Plamy atramentowe mają podwójny charakter: wymagają percepcji wzrokowej a jednocześnie są znakami, których znaczenia zostają wydobywane w procesie interpretacji. Proces ten w dużym stopniu podlega uwarunkowaniom kulturowym, a także jest zależny od ustrukturowania bodźców oraz od ich artystycznego wyrazu.
Teoria znaku Charlesa Sandersa Pearce’a, a znakowy charakter plam atramentowych. Według Peirce’a interpretacja znaku, jako struktury triadycznej należy do porządku ontycznego i jest procesem ciągłym, nieustannie się realizującym. Interpretacja mentalna podąża za wymiarem ontycznym i jest jego pewnym odzwierciedleniem.
Fenomenologia percepcji a interpretacja plam. Percepcja w ujęciu Rorschacha znalazła swe niezamierzone, lecz uderzająco konsekwentne dopełnienie w filozofii Maurice’a Merleau-Ponty’ego. Jest ono szczególnie wyraziste w uwzględnianiu roli ciała w percepcji i podkreślaniu aktywnej, dynamicznej relacji: podmiot-przedmiot.
Rorschach i Merleau-Ponty a Peirce, co łączy ich, a co dzieli. Zupełnie różne, na pozór, rozumienie interpretacji w semiotyce Peirce’a (poznanie o charakterze pośrednim) niż w fenomenologii Merleau-Ponty’ego (poznanie bezpośrednie), w istocie kryje w sobie ważne podobieństwa. Zwracam uwagę na ontyczny wymiar interpretacji i jej systemowy charakter, co podkreślają obaj filozofowie, a także na ujęcie interpretacji jako procesu nieustannego, nigdy nie zakończonego, zarówno w semiotyce Peirce’a jak i w fenomenologii Merleau-Ponty’ego.
Wnioski. Znakowa i percepcyjna natura stworzonych przez szwajcarskiego psychiatrę plam odzwierciedla dwa podstawowe i uzupełniające się wzajemnie sposoby ludzkiego doświadczania świata. Doświadczanie to ma zarówno swój psychologiczny, jak i ontyczny charakter, co sprawia, że badanie testem Rorschacha może stać się spotkaniem o wymiarze egzystencjalnym.
Bibliografia
1. Exner JE. The Rorschach Comprehensive System. Hoboken, NJ; John Wiley and Sons: 2003.
2. Akavia N. Subjectivity in motion: Life, art, and movement in the work of Hermann Rorschach. New York, NY; Routledge: 2013.
3. Paluchowski WJ. Teoretyczna analiza i diagnostyczne znaczenie metody H. Rorschacha. In: Paluchowski WJ, ed., Z zagadnień diagnostyki osobowości. Warsaw, Kraków, Gdańsk, Łódź; Wydawnictwo PAN: 161-182.
4. Stasiakiewicz M. Podmiotowe i sytuacyjne wyznaczniki badania testem Rorschacha. Poznań; Wydawnictwo Naukowe UAM: 1994.
5. Searls D. The Inkblots. Hermann Rorschach, his iconic test, and the power of seeing. New York, NY; Crown Publishing Group: 2017.
6. Arnheim R. Visual thinking. Berkeley, Los Angeles, London; University of California Press: 1969.
7. Hunca-Bednarska A. Nieco inaczej o teście plam atramentowych Hermanna Rorschacha. Eseje. Lublin; Wydawnictwo KUL: 2013.
8. Leśniak FL. Perceptanaliza w perspektywie pozytywnej dezintegracji. Metoda Rorschacha dla zaawansowanych. Warsaw; PTHP: 1994.
9. Arnheim R. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Trans. Jolanta Mach. Warsaw; Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe: 1978.
10. Mitchell T. Piśmienność wizualna czy wizualność piśmienna? Teksty Drugie, 2012; 133-134(1/2): 153-163.
11. Deręgowski JB. Oko i obraz. Studium psychologiczne. Trans. Krystyna Dudziak. Warsaw; PWN: 1990.
12. Rapaport D, Gill MM, Schafer R. Diagnostic psychological testing. New York, NY; International Universities Press: 1975.
13. Paluchowski WJ. Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Seria Wykłady z psychologii, t. 7. Warsaw; Wydawnictwo Naukowe „Scholar”: 2001.
14. Durand G. Wyobraźnia symboliczna. Trans. Cezary Rowiński. Warsaw; PWN: 1986.
15. Hunca-Bednarska A. Koncepcja ruchu w teście Hermanna Rorschacha. Refleksje nad książką Naamah Akavii: Subjectivity in Motion. Life, Art, and Movement in the Work of Hermann Rorschach. Curr Probl Psychiatry, 2015; 16(2): 113-123.
16. Buczyńska-Garewicz H. Słowo wstępne: Semiotyka i filozofia Znaku. In: Bense M. Świat przez pryzmat znaku. Trans. Jan Garewicz. Warsaw; PIW: 1980: 5-42.
17. Hunca-Bednarska A. Skojarzenia werbalne w schizofrenii. Lublin; Wydawnictwo Czelej: 1997.
18. Guiraud D. Semantyka. Trans. Stanisław Cichowicz. Warsaw; Wiedza Powszechna: 1976.
19. Buczyńska-Garewicz H. Rozum szukający i błądzący. Eseje o filozofii i filozofach. Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek: 2007.
20. Buczyńska-Garewicz H. Znak, znaczenie, wartość. Szkice o filozofii amerykańskiej. Warsaw; Książka i Wiedza: 1975.
21. Kalaga W. Mgławice dyskursu. Kraków; Universitas: 2001.
22. Judycki St. Percepcja zmysłowa. https://www.kul.pl/materiałydo pobrania, 23.08.2021.
23. Malmgren H. Rorschach’s idea of a “movement” response in the light of recent philosophy and psychology of perception. Rorschachiana, 2000; 24(24), 1-27.
24. Merleau-Ponty M. Fenomenologia percepcji. Trans. Małgorzata Kowalska i Jacek Migasiński. Warszawa; Fundacja Aletheia: 2001.
25. Migasiński J. Fenomenologia Merleau-Ponty’ego. In: Merleau-Ponty. Fenomenologia percepcji. Trans. Małgorzata Kowalska & Jacek Migasiński. Warsaw; Fundacja Aletheia: 2001: 479-486.
26. Galison P. Image of self. In: Daston I, ed., Things that talk: Object lessons from art and science. New York, NY; Zone Books: 2008: 257-294.
27. Lechte J. Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu. Trans. Tadeusz Baszniak. Warsaw; Książka i Wiedza: 1999.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Autor

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.