The dynamics of structural changes in the social-role attitudes of students during studies at higher educational institution

Autor

  • Olha Savytska The Department of Psychology of Education Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, Ukraine Autor

DOI:

https://doi.org/10.1515/cpp-2018-0002

Słowa kluczowe:

rozwój osobowościowo-zawodowy, świadomość zawodowa, postawy, postrzeganie ról społecznych, trening psychologiczny

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja rozważań teoretycznych oraz wyników empirycznego badania dynamiki treści świadomości zawodowej studentów (na przykładzie postawy społecznej studentów). Omówiono także strukturę i dynamikę zmian w postrzeganiu pełnionych ról społecznych wśród studentów w trakcie ich nauki na uczelni wyższej na różnych trybach studiów (dzienne, zaoczne) oraz przedstawiono wpływ jakości przekazywanych w trakcie procesu edukacji treści programowych na kształtowanie się świadomości zawodowej studentów.

Metodyka badania. W badaniu wykorzystano metodę zdań niedokończonych. Grupę badaną stanowiło 94 studentów uczęszczających na 1-5 kursów z następujących dziedzin: psychologia, edukacja wczesnoszkolna, matematyka i fizyka. Do opracowania uzyskanych danych wykorzystano metodę statystyki matematycznej.

Wyniki badań. Uzyskane wyniki badania empirycznego postrzeganych ról społecznych studentów wskazują, że występujące treści są specyficzne dla różnych etapów kształcenia zawodowego oraz dla różnych form studiów na uczelni wyższej. Postrzeganie społeczne roli „student”, i roli „specjalista”, wskazuje na występowanie trójskładowej struktury (kognitywna, emocjonalna i behawioralna) o różnym stopniu świadomości oraz kompletności, co zwiększa jej odporność na zmiany.

Dyskusja. Wyniki badań świadczą, że postrzeganie ról społecznych zmienia się w wyniku celowo skierowanych oddziaływań w procesie kształcenia zawodowego przyszłych specjalistów na uczelni wyższej. Określenie specyfiki postrzegania ról społeczno-zawodowych pozwoli na opracowanie skutecznych metod kształcenia zawodowego przyszłych specjalistów.

Bibliografia

1. Meshko H. M. (ed.) V. V. Kravets: Preparation of future teachers to the preservation and strengthening of the professional health: [monograph]. Ternopil, TNPU by V. Hnatyuk, 2012: 468.

2. Guslyakova N. I.: Psychological mechanisms of formation of the professional consciousness of the future teacher: author’s abstract. dis. of PhD, Samara, 2010: 40.

3. Yadov V. A.: On the dispositional regulation of social behavior of a person. Methodological problems of social psychology: ed. E.V. Shorokhova. Moscow, 1975.

4. Akopov H. V.: Diagnostics of the professional consciousness. Psychology in high school, nr 4, 2004: 3 -38.

5. Kolomynskyi N. L.: Psychology of management in education (sociopsychological aspect: monograph. Kyiv, MAUP, 2000: 286.

6. Panok V., Titanenko T., Chepeleva N., etc.: Fundamentals of Professional Psychology, ed V. Panok, Kyiv, Lybid, 2001: 536.

7. Petty R. E., Wegener D. T.: Attitude change: Multiple roles for persuasion variables. Gilbert D.T., Fiske S.T., Eindzey G. The Handbook of Social Psychology, New York, McGraw-Hill, 1998, Vol. 1:323-390.

8. Tesser A., Martin E., Mendolia M.: The impact of Thought on the attitude of extremity and attitude-behavior consistency. Petty R., Krosnick Attitude strength: Antecedents and consequences, Ohio State University series on attitudes and persuasion, 1995, Vol. 4. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates: 73-92.

9. Zelinskaya T. M.: Ambivalent person. Theory, diagnostics and psychocorrection. Kyiv, Karavela, 2010:256.

10. Harrison A.A.: Individuals and groups . Monterey, Calif , Brooks / Cale, 1976.

11. Bekh I. D.: Education of the person: In 2 books. Book 1: Personalityoriented approach: theoretical and technological principles: teaching method. Edition. Kyiv, Lybid, 2003.

12. Miasyshchev V. N.: Psychology of relationships, Moscow, 1995.

13. Andreieva H. M.: Actual problems of social psychology. [MSU by. M. V. Lomonosov Moscow State University Faculty of Advanced Studies. Faculty of Psychology]. Moscow,Publishing House of Moscow State University, 1988.

14. Shevchenko N. F.: Professional Consciousness of a Psychologist: Methodological and Applied Aspect. Problems of Contemporary Psychology: Science works collection Institute of Psychology named by H. S Kostiuk NAPS of Ukraine; The State Higher Educational Establishment «Zaporizhzhia National University», nr 1, 2012: 16-23.

15. Yevdokymova N. O., Shvalb Yu. L.: Educational training as a technology for training of a specialist in the university. Scientific bulletin of Mykolaiv state university named after V. O. Sukhomlynskyi. Series: Psychological sciences: a collection of scientific works. Mykolaiv, V. O. Sukhomlynskyi National University of History, 2011. Tom 2. Issue. 7: 121-217.Correspondence address

Opublikowane

2018-05-10

Jak cytować

Savytska, O. (2018). The dynamics of structural changes in the social-role attitudes of students during studies at higher educational institution. Current Problems of Psychiatry, 19(1), 15-22. https://doi.org/10.1515/cpp-2018-0002