Korzystanie z portali społecznościowych przez młodzieżw kontekście zmiennych osobowościowych i rodzinnych

Autor

  • Emilia Potembska Department of Psychiatric Nursing, Medical University of Lublin Autor
  • Beata Pawłowska 2nd Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin Autor
  • Aneta Perzyńska-Starkiewicz 2nd Department of Psychiatry and Psychiatric Rehabilitation, Medical University of Lublin Autor
  • Ewa Dziurzyńska Department of Psychology of the University of Rzeszów Autor
  • Jacek Gajewski 1st Department of Psychiatry, Psychotherapy and Early Intervention, Medical University of Lublin Autor

Słowa kluczowe:

portale społecznościowe, uzależnienie od Internetu

Abstrakt

Celem pracy było porównanie wybranych zmiennych osobowościowych i rodzinnych oraz aktywności prowadzonej w Internecie przez młodzież posiadającą i nieposiadającą profilu na portalu społecznościowym.

Grupa badana: Badaniami objęto 255 osób (64% dziewcząt i 36% chłopców). w wieku od 13 do 19 roku życia. Średni wiek badanych wynosił 16,5 lat. Z miasta pochodziło 45% osoby a ze wsi – 55% uczniów. Do gimnazjum uczęszczało 35% badanych , a do liceum – 65% osób.

Metody badawcze: W pracy zastosowano Ankietę własnej konstrukcji, Test Przymiotnikowy ACL Gogha i Heilbruna, Kwestiona-riusz Radzenia Sobie ze Stresem Janke, Erdman i Boucsein oraz Kwestionariusz Nastroje i Humory Buss-Durkee.

Wyniki: Stwierdzono istotne statystycznie różnice w zakresie obrazu siebie oraz sposobów radzenia sobie ze stresem między młodzieżą posiadająca i nieposiadającą profilu na portalu społecznościowym.

Wnioski:

  1. Młodzież posiadająca profil na portalu społecznościowym ma bardziej negatywny obraz siebie i przejawia częściej nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie ze stresem niż młodzież nieposiadająca profilu.
  2. Młodzież posiadająca profil na portalu społecznościowym znacząco częściej dokonuje zakupów w Internecie oraz podaje swoje dane osobowe w sieci nieznajomym rozmówcom, niż młodzież nieposiadająca profilu.

Bibliografia

1. Pawłowska B., Lekan M., Międlar K., Biały-Międlar K., Fijałkowska P., Landman M. Potrzeby emocjonalne a korzystanie z portalu społecznościowego przez młodzież. Curr Probl Psychiatry 2012; 13(4): 263-267.

2. Sajkowska M. red. Zagrożenia dzieci w Internecie, dziecko krzywdzone- teoria, badania, praktyka, Instytut Nauk Społecznych UW, Fundacja Dzieci Niczyje 2005, s.70

3. http://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/nadmierne_korzystanie_z_internetu_przez_dzieci_i_mlodziez.pdf

4. Woronowicz B. Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Media Rodzina, Parpamedia; Warszawa: 2009.

5. Gil A. Portale społecznościowe sposobem na społeczny problem samotności, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Informatica 2011; 28: 239-252.

6. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, wyd. Salwator, Kraków 2006, str. 34.

7. http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-i-badania /na-ilu-realnych-uzytkownikow-moga-liczyc-serwisy-spolecznosciowe-246826

8. Tazghini S., Siedlecki K. A mixed method approach to examining Facebook use and its relationship to self-esteem. Comp. Hum. Behav., 2013; 29(3): 827–832.

9. Milošević-Đorđević J.S., Žeželj I.L. Psychological predictors of addictive social networking sites use: The case of Serbia. Comp. Hum. Behav., 2014; 32: 229-234.

10. Skues J., Williams B., Wise L. The effects of personality trait, self-esteem, loneliness, and narcissism on Facebook use among university students. Comp. Hum. Behav., 2012; 28(6): 2414-2419.

11. Amichai-Hamburger Y., Vinitzky G. Social network use and personality. Comp. Hum. Behav., 2010; 26(6): 1289–1295.

12. Kim H.K., Davis K. Toward a comprehensive theory of problematic Internet use: Evaluating the role of self-esteem, anxiety, flow, and the self-rated importance of Internet activities. Comp. Hum. Behav., 2009; 25(2): 490-500.

13. Kuss D., Griffiths M. Online social networking and addiction – A review of the psychological literature. Int. J. Environ. Res. Public. Health., 2011; 8(9): 3528–3552.

14. Barker V. Older Adolescents' Motivations for Social Network Site Use: The Influence of Gender, Group Identity, and Collective Self-Esteem. Cyberpsychol. Behav., 2009; 12(2): 209-213.

15. Juros A., Oleś P. Struktura czynnikowa i skupieniowa Testu Przymiotnikowego ACL H.G. Gougha i A.B.Helbruna. W: Brzeziński J., Hornowska E. (red.): Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza; Poznań: 1993, s. 171-201.

16. Januszewska E. Kwestionariusz Radzenia sobie ze stresem. Wartość diagnostyczna i wyniki badań młodzieży. W: Oleś P. (red.): Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej i osobowości. Metody diagnostyczne w badaniach dzieci i młodzieży. Towa-rzystwo Naukowe KUL; Lublin: 2005: s. 91-124.

17. Choynowski M. Skrócony podręcznik do testu Nastroje i Humory. Wydawnictwo Ministerstwa Oświaty i Wychowania; Warszawa: 1972.

18. Orr E.S., Sisic M., Ross C., Simmering M.G., Arseneault J.M., Orr R.R. The influence of shyness on the use of Facebook in an under-graduate sample Cyberpsychol. Behav., 2009; 12: 337-340.

19. Ryan T., Xenos S. Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Comp. Hum. Behav., 2011; 27: 1658-1664.

20. Potembska E. Uzależnienie i zagrożenie uzależnieniem od Inter-netu u młodzieży. Niepublikowana rozprawa doktorska. Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Lublin 2011.

Pobrania

Opublikowane

2015-10-22