Strach dzieci przed lekarzem – wyniki akcji „ Szpital Pluszowego Misia”

Autor

  • Karolina Janikowska Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie Autor
  • Paulina Rychlewska Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych, Uniwersytet Warszawski Autor

Słowa kluczowe:

dzieci, studenci medycyny, lęk przed lekarzem, skala Wonga

Abstrakt

Praca ma charakter raportu oceniającego skuteczność akcji „Szpital Pluszowego Misia”, organizowanej przez European Medical Students' Association (Europejskie Stowarzyszenie Studentów Medycyny, EMSA) Warszawa.

Zgodnie z założeniem projektu, w akcji wzięły udział dzieci w wieku przedszkolnym, które odwiedziły „szpital” wraz ze swoimi zabawkami. Maluchy wcieliły się w rolę rodziców, ich maskotki zostały pacjentami, a funkcję lekarzy pełnili studenci Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Warszawie.

Głównymi celami akcji były: zminimalizowanie lęku przedszkolaków przed środowiskiem lekarskim i zapoznanie ich z pracą personelu medycznego.

Przeprowadzone podczas akcji, jak i po jej zakończeniu badania z zakresu: oceny poziomu lęku, poznania nastawienia dzieci do postaci lekarza/dentysty oraz poszczególnych zabiegów, pozwoliło na określenia wiedzy najmłodszych członków społeczeństwa, związanej z szeroko pojętym procesem leczenia i hospitalizacji.

Umożliwiły to liczne i zróżnicowane metody pracy, tj. zabawa w „Szpital”, pogłębione zastosowaniem skali Wonga i szeregiem rozmów (nie tylko z maluchami, ale również z ich opiekunami), pogłębione bacznymi obserwacjami. Nie bez znaczenia pozostaje też dość liczna próba (215 osób w grupie badanej i 178 w grupie kontrolnej, w wieku 3-6 lat). Wszystko to spowodowało, że do analizy zebrany został pokaźny i różnorodny materiał, prześledzenie którego pozwoliło na wyciągnięcie następujących wniosków: 1. Dzieci generalnie nie boją się lekarzy ani procedury badania; choć samego lekarza nie postrzegają jako osoby wyjątkowo przyjaźnie do nich nastawionej; 2. Akcja wykazała dużą skuteczność: w grupie biorącej w niej udział wyraźnie spadły wskaźniki niepokoju i agresji oraz lęku dotyczące procedury badania.

Bibliografia

1. Kępiński A. Lęk. Warszawa; Sagittarius: 1995.

2. Klichowski L. Lęk, strach, panika : przyczyny i zapobieganie. Poznań; Printer: 1994.

3. Klichowski L. Wszystko o lęku : przyczyny i zapobieganie. Kielce; Jedność: 2002.

4. Maslow A. H. W stronę psychologii istnienia. Poznań; REBIS: 2004.

5. Sitarczyk M. Lęk tworzy czy niszczy? Język Polski w Szkole-Gimnazjum. 1999; 2: 98-101.

6. Smith K., Cowie H. Blades H. Understanding Children`s Development. Oxford; Blackwell: 1999.

7. Turner J.S., Helms D.B. Rozwój człowieka. Warszawa; WSIP: 1999.

8. Bemis J., Barrada A. Oswoić lęk. Gdańsk; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: 2001.

9. Jarosz M. Psychologia lekarska. Warszawa; PZWL: 1978.

10. Dobrzańska B. Przyczyny przeżywania strachu. Życie Szkoły, 1997; 4: 250-251.

11. Pochwic T. Lęk u dziecka. Warszawa; PZWL: 1985.

12. Burtowy M. Lęk w opinii dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Nauczyciel i Szkoła, 2000; 1: 83-87.

13. Shaw M.A. Dziecięce leki: o wychowaniu dziecka w świecie, który napawa je lekiem. Poznań; Moderski i S-ka: 1999.

14. Soroka A. Sytuacje lękowe w życiu dzieci sześcioletnich. Nauczyciel i Szkoła, 2000; 1: 88-94.

15. Zaborowski Z. Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław; Ossolineum: 1973.

16. Arndt M. red. Didaktische Spiele für Kindergarten-Spiel- und Lernnachmittage. Ganztägige Bildung und Erziehung in der Unterstufe - Familie. Berlin; Volk und Wissen: 1969.

17. Okoń W. Zabawa a rzeczywistość. Warszawa; WSIP: 1987.

18. Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju (t.3). Warszawa; SCHOLAR: 2004.

19. Matczak A. Style poznawcze. Rola indywidualnych preferencji. Warszawa; PWN: 1982.

20. Piszczek M. Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Jarogniewie; SPiSDPS: 1998.

21. Tyszkowa M. Zabawa dziecka: symbolizacja, poznanie, autokomunikacja. Kwartalnik Pedagogiczny, 1988; 3-4.

22. Keyserlingk L. Opowieści przeciwko lękom. Kielce; Jedność: 2000.

23. Molicka M. Uwarunkowania lęku u dzieci. Grupa i Zabawa, 1999; 2: 6-12.

24. Molicka M. Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań; Media Rodzina: 2002.

25. Meyer-Glitza E. Jakub pogromca strachu: terapeutyczne opowiadania dla dzieci przeżywających lęki. Kielce; Jedność: 2001.

26. Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka (t.2). Warszawa; PWN: 2000.

27. Seul S. Zmaganie się dziecka ze stresem. Edukacja i Dialog, 1999; 4: 20-26.

Pobrania

Opublikowane

2010-11-05

Jak cytować

Janikowska, K. ., & Rychlewska, P. . (2010). Strach dzieci przed lekarzem – wyniki akcji „ Szpital Pluszowego Misia”. Current Problems of Psychiatry, 11(3), 248-259. https://czasopisma.umlub.pl/cpp/article/view/2265