Wiedza o autyzmie wśród studentów psychologii i medycyny
Słowa kluczowe:
autyzm, studenci medycyny, studenci psychologii, poziom wiedzyAbstrakt
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym mózgu, które wpływa negatywnie na społeczne interakcje i komunikację, powoduje ograniczone i powtarzalne zachowania, które zwykle dają pierwsze objawy zanim dziecko ukończy trzeci rok życia. Ponadto osoby dotknięte autyzmem mogą posiadać właściwości, które mogą występować niezależne od diagnozy autyzmu, jak np. niezwykle rzadkie talenty, nietypowe reakcje na bodźce zmysłowe, nietypowe zachowania dotyczące jedzenia i spania, zakłócenie rozwoju lub zaburzenie zdolności motorycznych.
Celem poniższej pracy jest określenie poziomu wiedzy studentów psychologii i medycyny dotyczącej problematyki autyzmu.
Metodyka badań opiera się na przygotowanym przez autorkę kwestionariuszu, zawierającym 17 pytań, odnoszących się do podstawowych cech, symptomów i klasyfikacji zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Wyniki wykazały, że wiedza studentów psychologii i medycyny w większości odpowiada wyobrażeniom o autyzmie jakie można uzyskać na postawie filmów, gdzie poruszane jest to zagadnienie niż z podręczników. Dotyczy to szczególnie zagadnień leczenia farmakologicznego i innych metod terapii. Jednakże studenci właściwie określili częstość występowania tego schorzenia. Bardzo istotny jest fakt, iż błędy rodziców czy brak rodzicielskiej miłości przestały być wskazywane jako przyczyny występowania autyzmu, co było prezentowane we wcześniejszych badaniach i literaturze. Wyniki wskazują na małe zainteresowanie poruszaną tematyką wśród badanych studentów. Nie jest to optymistyczne, ponieważ osoby z tych dwóch grup zawodowych w dużej mierze mają do czynienia z pacjentami z tym schorzeniem. Istnieje więc ciągle konieczność popularyzacji tej problematyki i rozszerzenia wiedzy dotyczącej autyzmu w społeczeństwie.
Bibliografia
1. Kanner L. Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 1943; 2: 217-250.
2. Miłkowska G. Autyzm znany czy nieznany. Szkoła specjalna, 1990; 2(3): 83-89.
3. Łęczycka J. Stan wiedzy o autyzmie w badaniach empirycznych. W: Dykcik W. red., Autyzm, kontrowersje i wyzwania. Poznań; Wydawnictwo Eruditus: 1994, s. 209-216.
4. Pisula E. Wiedza o autyzmie. Część I: Studenci. Dziecko Autystyczne, 1998; (2): 6-9.
5. Pisula E., Rola J. Wiedza o autyzmie. Część II: Nauczyciele. Dziecko Autystyczne, 1998; 6(2): 10-15.
6. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”: 1998.
7. American Psychiatric Association Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV. Washington; DC: APA: 1994.