Rola rodziców w rozwoju zainteresowania programami telewizyjnymii grami komputerowymi u dzieci w wieku przedszkolnym

Autor

  • Emilia Potembska Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Autor

Słowa kluczowe:

dzieci, gry komputerowe, telewizja, rodzice

Abstrakt

Współczesne dzieci bardzo chętnie grają w gry komputerowe i oglądają telewizję, gdyż likwidują one poczucie nudy oraz wypełniają czas, gdy rodzice zajęci są pracą. Dostępne gry komputerowe i filmy animowane pełne są agresji i przemocy. Oglądanie tego typu scen przez dzieci stwarza niebezpieczeństwo naśladowania przez nie tych zachowań w realnym życiu.

Celem badań była analiza programów telewizyjnych oglądanych przez dzieci w wieku przedszkolnym oraz gier komputerowych, które kupują im rodzice. Udzielono odpowiedzi napytanie: dlaczego gry komputerowe są atrakcyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym?

Grupa badana: Badaniami objęto 91 dzieci (54% dziewcząt i 46% chłopców) w wieku od 4 do 6 roku życia. W rodzinie pełnej wychowuje się 87% dzieci.

Wyniki: W pracy przeanalizowano odpowiedzi, jakich udzielały dzieci na następujące pytania: „czy rodzice bawią się z dziećmi?”, „czy dziecko korzysta z komputera?”, „czy lubi grać w gry komputerowe i dlaczego?”, „jak dzieci są karane przez rodziców?”. Około 32% dzieci twierdziło, że rodzice nie bawią się z nimi ponieważ: „pracują i późno wracają do domu”, „mama gotuje i nie ma czasu”. Korzystać z komputera i grać w gry komputerowe lubi 90% badanych przedszkolaków, a 67% informuje, że rodzice kupują im gry komputerowe, ponieważ o nie proszą, w nagrodę, gdy są grzeczne lub też aby dziecku „nie nudziło się”. Rodzice 36% badanych karze dzieci zabraniając im korzystać z komputera i oglądać telewizję.

Wnioski: Gry komputerowe i telewizja nie powinny być traktowane przez rodziców jako możliwość odpoczynku, ale powinny być okazją do wspólnego spędzania czasu z dzieckiem, wspólnej zabawy czy nauki. Traktowanie przez dorosłych filmów i gier komputerowych jako nagrody dla dziecka, zastępowanie przez komputer zabawy z rówieśnikami oraz niekontrolowanie czasu jaki ich dziecko spędza przed ekranem komputera czy telewizora może przyczyniać się do rozwoju uzależnienia od komputera czy Internetu w dorosłym życiu.

Bibliografia

1. TNS OBOP badanie przeprowadzone w listopadzie 2003. www.tnsglobal.pl

2. IQS/ Quant, 2008. Dziecko przed telewizorem. http://wyborcza.pl

3. McKenney S., Voogt J. Technology and young children: How 4–7 year olds perceive their own use of computer. Comp. Hum. Behav., 2010; doi:10.1016/j.chb.2010.01.002.

4. Marsh, J., Brooks, G., Hughes, J., Ritchie, L., Roberts, S., Wright, K. Digital beginnings: young children’s use of popular culture, media and new technologies. University of Sheffield; Sheffield: 2005.

5. Marcalik M. Dziecko w świecie reklamy. Wychowanie na co dzień, 2000; 4/5.

6. Griffiths M. Czy gry komputerowe szkodzą dzieciom? Nowiny Psychologiczne, 1995; 4: 35-49.

7. Rule B., Ferguson T. The effects of media violence on attitudes, emotions and cognition. J. Soc. Issues., 1986; 42: 29-50.

8. Bandura A., Waltera R.H. Agresja w okresie dorastania. PWN; Warszawa: 1968.

9. Bandura A. Social Learning Theory of Aggression. Journal of Communication 1978; 28(3): 12-29.

10. Internet restriction, is now the new punishment for children. http://techweek.org/14271internet-restriction-is-now-the-new-punishment-for-children.html

11. Więczkowska M. Gry komputerowe - niewinna zabawa czy zagrożenie? http://www.nowa.edukacjamedialna.pl/e107 _plugins/content/content.php?content.43

12. Wolak J., K.J., Finkelhor D. Escaping or connecting? Characteristics of youth who form close online relationships. J. Adolescence, 2003; 26(1): 105-119.

13. Ko CH, Yen JY, Yen CF, Lin HC, Yang MJ. Factors predictive for incidence and remission of internet addiction in young adolescents: a prospective study. Cyberpsychol Behav., 2007; 10(4): 545-51.

Pobrania

Opublikowane

2011-01-27