Intensywność korzystania z Internetu i funkcjonowanie w szkole młodzieży licealnej
Słowa kluczowe:
Internet, młodzież, szkołaAbstrakt
W związku ze wzrastającą liczbą młodzieży uzależnionej i zagrożonej uzależnieniem od Internetu, w niniejszym artykule podjęto próbę odpowiedzi na następujące problemy badawcze: W jaki sposób młodzież korzysta z Internetu i czy w jej aktywności w sieci zauważa się symptomy niepokojące?
Czy płeć różnicuje intensywność korzystania z Internetu? Czy i jak korzystanie z Internetu rzutuje na funkcjonowanie uczniów w szkole?
Odpowiedzi na postawione pytania poszukiwano na podstawie analizy wyników badań 136 uczniów klas licealnych kwestionariuszem ankiety, zbudowanym specjalnie w tym celu. Wyniki badań ujawniły, że znaczna część badanej młodzieży wykazuje niepokojące symptomy, mogące świadczyć o zagrożeniu uzależnieniem od Internetu. Bardziej zagrożeni uzależnieniem są chłopcy niż dziewczęta. Intensywność korzystania z Internetu rzutuje na funkcjonowanie uczniów w szkole. Częste i długie korzystanie z sieci w godzinach nocnych sprawia, że niektórzy uczniowie są senni na lekcjach. Jedna czwarta licealistów przyznała się do częstego obniżenia ocen z powodu zbyt długiego czasu korzystania z Internetu, a prawie co dziesiątemu uczniowi zdarzyło się opuścić lekcje z powodu aktywności w sieci.
Bibliografia
1. Adamiec R., Walkowiak T., Woda M. Efektywne tworzenie e-wykładów. W: Jurek H. red., Nowe Media w edukacji 2008: zastosowania technik informacyjnych i komunikacyjnych w kształceniu. Wrocław; Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej: 2008 s.7-13.
2. Wieczorkowski K. Nauczanie na odległość: stan obecny i perspektywy rozwoju. W: Siemieniecki B. red., Perspektywy edukacji z komputerem. Toruń; Wyd. Adam Marszałek: 1996 s.107-142.
3. Bobrowicz W. Internet, kultura, edukacja. Lublin; Oficyna Wydawnicza Verba: 2006.
4. Siemieniecki B., Lewandowski W. Internet w szkole. Toruń; Wyd. Adam Marszałek: 1998.
5. Dziennik Ustaw z dnia 15 lutego 1999r. nr 14 poz. 129.
6. Zarządzenie nr 14 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17.06.2008. http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/akty prawne.php [18.08.2012
7. Popławska A.D. Korzystanie z komputera i Internetu a sytuacja szkolna ucznia. W: Izdebska J., Sosnowski T., red. W: Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. Białystok; Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana: 2005 s. 44-57.
8. Ogrodowczyk A. Wykorzystanie Internetu w procesie edukacji ustawicznej. W: Sokołowski M. red., Oblicza Internetu: Internet a globalne społeczeństwo informacyjne. Elbląg; Wyd. Instytut Informatyki Stosowanej Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu: 2005 s. 155-162.
9. Olszewska E. Internetomania młodych – zabawa czy choroba? W: Izdebska J., Sosnowski T., red. W: Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. Białystok; Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana: 2005 s. 121-124.
10. Young K., Klausing P. Uwolnić się z Sieci: uzależnienie od Internetu. Katowice; Wyd. Księgarnia św. Jacka 2009.
11. Potembska E. Uzależnienie i zagrożenie uzależnieniem od Internetu u młodzieży. Lublin; mps pracy doktorskiej – Biblioteka UM w Lublinie: 2011.
12. Pawłowska B., Potembska E. Objawy zagrożenia i uzależnienia od Internetu mierzonego Kwestionariuszem do Badania Uzależnienia od Internetu, autorstwa Pawłowskiej i Potembskiej u młodzieży polskiej w wieku od 13 do 24 lat. Current Problems of Psychiatry 2011;12(4): 439-442.
13. Przybysz-Zaremba M. Uzależnienie młodzieży od współczesnych mediów. Olsztyn; Oficyna Wydawnicza „Prospekt”: 2008.
14. Poprawa R. W pułapce Internetu. Kontrowersje, fakty, mity. W: Jeziński M. red., Nowe media a media tradycyjne. Toruń; Wyd. Adam Marszałek: 2009 s. 227-240.
15. Górnikiewicz J.Z. Prace domowe z Internetu w opiniach gimnazjalistów. ? W: Izdebska J., Sosnowski T., red. W: Dziecko i media elektroniczne – nowy wymiar dzieciństwa. Białystok; Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana: 2005 s. 58-70.
16. Yang S.C., Tung C. J. Comparison of Internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Computers in Human Behavior 2007;23(6): 79-96.
17. Barani K. Rola więzi online w życiu społecznym człowieka. W: Szmigielska B. red., Psychologiczne konteksty Internetu. Kraków; Wyd. WAM: 2009 s. 103-18.
18. Bargh J.A., McKenna K.Y.A. Internet a życie społeczne. W: Paluchowski J. red., Internet a psychologia: możliwości i zagrożenia. Warszawa; Wyd. Naukowe PWN: 2009 s.25-45.
19. Augustynek A. Psychologiczne aspekty korzystania z Internetu. W: Haber L. red., Formowanie się społeczności informacyjnej. Kraków; Wydawnictwo Tekst-Graf: 2003 s. 73-94.
20. Block J.J. Issues for DSM-V: Internet Addiction. American Journal of Psychiatry 2008;165:307-307.
21. Augustynek A. Osobowościowe determinanty zachowań interpersonalnych. W: Haber L. red., Mikrospołeczność informacyjna. Kraków; AGH Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne: 2001 s.63-89.